Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSOVIKT

Publicerad 2 mar 2015 09:32

Myterna du ska se upp med om du vill gå ner i vikt

Foto: Jose Manuel Gelpi Díaz

Du kämpar och kämpar - men vågen visar samma.

Kanske har du gått på fel smaltips?

Enligt en ny studie saknar flera spridda viktnedgångstaktiker vetenskapligt stöd.

Med inspiration av Women's health listar vi tre vanliga myter.

1. Man ska eftersträva att gå ner i vikt långsamt

Vanliga rekommendationer från dietister och viktexperter är att vi inte bör gå ner mer än ett halvt till ett kilo i veckan. Om vi ändrar våra vanor i lagom takt är chansen större att resultatet håller i sig, brukar det heta. Men nyligen uppmärksammades en studie från University of Melbourne i Australien, som tvärtemot tidigare föreställningar visade att, det inte gör någon skillnad för den slutliga utgången om man går ner i vikt med hjälp av ett snabbprogram eller ett långsammare schema.

En viss tid efter undersökningen hade försökspersoner från båda grupper gått upp lika mycket. Dessutom visade studien att de som följde det snabba programmet gick ner mer än övriga, tack vare att de blev motiverade av den omedelbara förändringen. Enligt näringsexperten Elisabetta Politi, som citeras i tidningen Women's health, är det helt okej att tappa två kilo en vecka och bara ett halvt kilo nästa, så länge man gör det på ett hälsosäkert sätt.

 

TESTA DIG: Upptäck din viktfälla – gör vårt enkla test!

 

2. Vatten håller hungern borta

I många dieter ges rådet att dricka vatten i förebyggande syfte, gärna ett par glas före frukosten, lunchen eller middagen. På så sätt blir det mindre plats för mat i magen och vi äter per automatik mindre vid måltiden, menar en del kostrådgivare.

Men andra experter, som svenske professorn och överläkaren Stephan Rössner, går emot detta påstående och säger att vattnet saknar effekt, att det inte mättar alls. Barbara Rolls, filosofie doktor vid Pennsylvania state university i USA, påpekar att vi kissar ut vattnet fort och att kroppen kräver något med fibrer, alltså något annat än H2O, för att känna sig mätt.

 

3. Ju färre kalorier, desto bättre

Det är visserligen en vedertagen sanning att vi bör äta färre kalorier än vad vi gör av med om vi vill gå ner i vikt. Men att få i sig för lite energi är heller inte bra. När kroppen märker att den inte får tillräckligt med mat sätts nämligen ämnesomsättningen på sparlåga - och vi bränner mindre fett än vanligt. Dessutom kan hungerattacker sätta käppar i hjulen för processen som förvandlar det "dåliga" vita fettet i kroppen till snällare brunt fett, enligt en studie från Yale school of medicine.

För att hålla vikten bör man ligga mellan 2 000 och 2 700 kalorier per dag, beroende på om man är kvinna eller man. För viktnedgång krävs att man drar ner, men man bör inte äta mindre än 1 400-1 500 kalorier per dag under en längre period, råder dietisten Sofia Antonsson.

Relaterat