Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSOVIKT

Publicerad 6 apr 2015 08:30

Minska midjan med 4 centimeter - utan att banta

Det handlar om att bryta sittandet, att med jämna mellanrum aktivera musklerna.

Det handlar om att bryta sittandet, att med jämna mellanrum aktivera musklerna.

Foto: Brand X Pictures

Smalare utan diet, låter det för bra för att vara sant? Forskning visar att de som tar bensträckare under dagen mäter fyra centimeter mindre runt midjan.

- Att man lagrar mindre fett kring buken när man vardagsmotionerar har med musklerna att göra, våra hormoner fungerar helt enkelt bättre när vi rör på oss, säger Mai-Lis Hellenius.

Är en bensträckare bättre för hälsan än en löptur? Allt mer forskning pekar nu på att det är vardagsmotionen som påverkar vikten och hälsan mest, inte hur många timmar du tillbringar på gymmet.

- Till en början var det många experter som betvivlade de nya rönen men nu kommer allt mer som pekar på att man faktiskt är smalare och friskare om man rör på sig under dagen, säger livsstilsprofessor Mai-Lis Hellenius som arbetar med kardiovaskulär prevention vid Karolinska institutet.

 

LÄS OCKSÅ: Vardagsmotion: 7 sätt att smyga in den

 

Bland de större studierna finns en amerikansk där nära 4 800 vuxnas stilla­sittande mättes under en vecka. Oberoende av hur mycket testpersonerna tränade­ på fritiden var de som satt stilla minst både friskare och smalare. Mindre inflammation i kroppen, bättre blodsockerbalans och lägre halter av triglycerider var hälsofördelar som sågs hos de som tog fler bensträckare.

- Det handlar om att bryta sittandet, att med jämna mellanrum aktivera musklerna. Redan då ser man att insulinet går ner och blodtrycket sjunker lite. Att fysisk aktivitet påverkar hälsan positivt är inget nytt men att man får så stora fördelar även av lite motion är en nyhet.

Förutom att den som tar bensträckare tros leva ett friskare liv är de även smalare. Studien utförd av NHANES, US National Health and nutrition examination survey, visade att de som inte satt stilla långa perioder i sträck var fyra centimeter smalare runt midjan. Experter tror att de som sitter stilla mycket har lättare att lagra fett kring buken, det som brukar kallas för det farliga kroppsfettet.

- Att man lagrar mindre fett kring buken när man vardagsmotionerar har med musklerna att göra. Förr trodde man att muskler bara var ett rörelse­organ men i dag vet vi att våra muskler är i högsta grad metabola organ. Det är där vi bryter ner blodfetter och enzymer, våra hormoner fungerar helt enkelt bättre när vi rör på oss. Vinsterna är jättestora, säger Hellenius.

 

Varför räcker det­ inte att vi tränar?

- Tänk att du har 168 timmar på en vecka, 49 av dem sover du. Då har du 119 vakna timmar kvar. Säg att du tränar tre timmar i veckan, du har fortfarande 116 timmar kvar på veckan då du mestadels sitter still. Vardagsmotionen är underskattad, i Sverige ligger vi i topp när det gäller träning, men vi är också mest stillasittande.

Exakt hur mycket vardagsmotion som krävs vet vi inte ännu. Men experterna är överens om att vi behöver röra oss mer i vardagen.

- Det är där forskningen befinner sig just nu, hur mycket stillasittande tål vi? Var går gränsen? Det är bra om du sträcker på benen en gång i halvtimmen i ungefär en minut. Gå runt, hämta ett glas vatten och aktivera musklerna. Använd dig av en app eller klocka som påminner dig, tipsar Mai-Lis Hellenius.

 

Det är aldrig för sent att börja tänka på vardagsmotionen. Att promenera eller gå i trappor kräver ingen utrustning och skaderisken är låg.

En studie, publicerad i American journal of preventive medicine, följde 92 000 kvinnor mellan 50 och 79 år. Studien visade att de kvinnor som var mindre aktiva riskerade att dö i förtid av bland annat hjärtkärlsjukdom eller cancer. Dyster statisk till trots, när du väl börjar röra på dig mer i vardagen kan resultaten komma snabbt, menar Hellenius.

- En del effekter, som lägre blodtryck och bättre blodsocker, kommer omedelbart. Där kan man se skillnad bara på ett par dagar. Strävar man efter att gå ner i vikt eller få bort en mage kan det ta lite längre tid, men du lär märka skillnad bara efter några veckor.

Jobbar du på kontor kan det göra skillnad att stå vid skrivbordet. Att använda en pilatesboll som stol, då du använder dig av mer bålstyrka för att sitta upprätt, kan också vara en lösning.

- Det finns de som står bort 10 kilo på ett år, säger Mai-Lis Hellenius.