Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSOVIKT

Publicerad 23 mar 2015 19:36

LCHF-styr om hjärnan och slipp sockersuget

Vår hjärna är programmerad för att välja söt smak. I naturen är det mesta av det som smakar sött ogiftigt och energirikt, en förutsättning för överlevnad, säger LCHF-experten Anna Hallén.

Vår hjärna är programmerad för att välja söt smak. I naturen är det mesta av det som smakar sött ogiftigt och energirikt, en förutsättning för överlevnad, säger LCHF-experten Anna Hallén.

LCHF-experten och kostrådgivaren Anna Hallén guidar dig rätt i sockerdjungeln och svarar på frågan:

- Varför har då sött en sådan otrolig makt över oss?

Socker ställer till det för många. Och även om du väljer bort det rena sockret finns det andra söta fällor att ramla ner i.

Det stora problemet för många människor i dag är socker, sött och mjöl.

Vår hjärna är programmerad för att välja söt smak. I naturen är det mesta av det som smakar sött ogiftigt och energirikt, en förutsättning för överlevnad, säger LCHF-experten Anna Hallén.

Hjärnan vill också att vi ska välja sött och andra kolhydrater för att säkra behovet av blodsocker (glukos) utan att behöva använda värdefullt fett och proteiner för att tillverka det. Hjärnan vet ju inte om att det finns fri tillgång på både fett och proteiner i våra affärer.

 

WEBBTEST: Är du slav under sockerbehovet?

 

Vårt belöningssystem är ett överlevnadssystem som belönar ett gott beteende, som att äta, för att vi ska överleva. Vi mår alltså bra när vi äter och alldeles extra bra när vi äter något sött. Tyvärr ökar toleransen och det krävs allt mer för att vi ska uppleva samma nivå av belöning, vilket gör att vi riskerar att över­äta.

Belöningssystemet använder sig av flera signalsubstanser, till exempel beta-endorfiner. Endorfiner brukar kallas kroppens eget morfin. Det är smärtstillande, både när det gäller fysisk värk och själslig smärta. Vi har dopamin som ger "kicken" i livet och serotonin som är ångestdämpande. Det är lätt att förstå att många väljer smörgåsen, godiset, frukten och pasta som smärtstillande och ångestdämpande medel.

 

WEBBTEST: Vilken LCHF-typ är du?

 

Socker, mjöl och sött är inte bara ett problem, det är lite lurigt också.

Det finns många av oss som gör allt för att få behålla det söta och det finns många som gärna vill sälja den söta smaken till oss.

Men då är det enkelt att tänka: Jag väljer bort sockret och väljer sockerfria alternativ.

Dessvärre är inte sockerfritt samma sak som kolhydratfritt - det är bara fritt från det söta som heter just socker - sukros. Läs innehållsförteckningen nästa gång du funderar på sockerfria halstabletter, du kommer se att de är fulla med kolhydrater.

Eller så tänker du: Jag väljer en naturlig ersättare utan kolhydrater.

Låt oss börja med ordet naturligt, det är inte samma sak som att allt från naturen är nyttigt för oss. Både flugsvamp och tobak kommer från naturen, men är allt annat än nyttigt för människor. Så när du hör ordet naturligt är det viktigt att fundera över om det är naturligt för människan.

 

Kolhydratfria sötningsmedel såsom till exempel stevia och sukrin har blivit oerhört populära. De som säljer och marknadsför sötningsmedel hävdar att man kan äta dem utan konsekvenser medan forskare hävdar motsatsen.

Så snart du ens tänker på att börja tugga förbereder sig kroppen. Minnet av belöningen från tidigare erfarenhet av att äta kaka skapar en förväntan, och kroppen förbereder sig genom att frisläppa sitt blodsockersänkande hormon, insulin.

 

Utan att något socker når kroppen är insulinet redan inkallat - och kommer att sänka blodsockret och minska fettförbränningen och ketosen.

Om det inte dyker upp någon glukos, kommer kroppen sedan kompensera genom att släppa ut blodsockerhöjande hormoner.

Trots att blodsockret ser stabilt ut har alltså tre viktiga saker har hänt i din kropp.

Minskad fettförbränning

Minskad ketos

Påslag av stresshormoner (det är ju desamma som de blodsocker­höjande hormonerna).

Troligtvis inte det vi önskade när vi gjorde valet att äta kolhydratfria sötningsmedel.

 

Och eftersom belöningssystemet kickar i gång när du bestämt dig för att äta det goda behåller du alltså kampen mot suget och mot ett eventuellt sockerberoende. Det skapar en energikrävande kamp som många förlorar.

Klarar du dig utan socker? Ja, det gör du. En människa behöver 0 gram socker under hela sin levnadstid.

Om du inte tål det söta så välj bort det.

Om du tål det söta och kan äta det utan negativa effekter i liten mängd så ät det i sin naturliga form. Sött i naturen innehåller kolhydrater.

Tål du sött och kolhydrater så välj en naturlig variant med sötma i:

Söta med frukt eller grädde.

Söta med mörk choklad.

Honung.

 

Värstingarna i sockersammanhang ska du välja bort så långt möjligt. Jag anser dem vara:

Agavesirap

Kokossocker

Fruktsocker

Maltodextrin

Vi ses om en månad igen. Fram till dess hoppas jag att du har tålamod att fortsätta lära dig äta rätt och sätta framtida långsiktiga rutiner.

Relaterat