Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSOVIKT

Publicerad 15 jan 2015 09:30

LCHF för nybörjare - 11 vanliga frågor & svar

Du hittar färdiga menyer för LCHF i vår nya, gratis vikttjänst Hälsovikt.

1. Vad händer i kroppen när jag börjar äta LCHF?
Din kropp ställer om från för­ bränning av kolhydrater till fett.

Övergången kan ta 3–10 dagar, se till att få i dig tillräckligt med vätska och salt under tiden. Van­ liga övergångsbesvär är huvud­ värk, trötthet och lite dåligt fokus.


2. Varför går jag ner i vikt av LCHF?
Av flera anledningar:
Eftersom du är mätt småäter du inte.
Det är svårare att överäta grönsaker, protein och såser än socker och snabba kolhydrater.

Kroppen höjer förbränningen. Det går åt mer energi för att krop­ pen ska tillgodogöra sig maten.

Kolhydratrik kost frisätter mycket insulin vilket gör att kroppens celler binder fett. Med LCHF­kost sjunker insulinpåslaget och gör det lättare för cellerna att fettförbränna.

 

KOLLA IN: Färdiga menyer för LCHF i vår nya, gratis vikttjänst Hälsovikt!


3. Varför behöver jag äta mer fett?
Annars blir du inte tillräckligt mätt. Om kroppen är hungrig skickar den signaler till kroppen om att den behöver näring och då är det väldigt enkelt att råka stoppa i sig något onyttigt.


4. Är det inte farligt att äta för mycket fett?
Detta var den förhärskande sanningen under andra hälften av 1900­talet. De senaste åren har det kommit allt fler undersök­ ningar som visar att de slutsat­ serna var felaktiga.
Flera undersökningar har visat att lågfettskost ger försämrade blodfettsvärden medan högfetts­ kost ger förbättrade värden av det dåliga fettet LDL.
Du ska inte överäta fett. En bra nivå är att äta tillräckligt mycket för att bli lugnt mätt och stå dig i fyra timmar men fortfarande få plats med kostens byggstenar och få i dig alla näringsämnen.


5. I LCHF räknar man inte kalorier. Varför?
Om du går omkring hungrig så kommer inte din kosthållning att hålla i längden. LCHF handlar om att lyssna på din mättnad.

 

6. Hur ska jag tänka om jag står still i vikt?
Då är du i balans. Observera hur du äter nu, så vet du hur du ska göra om du vill gå ner. Om du äter mer energi än du behöver kommer du inte att gå ner i vikt. Då kan det finnas skäl att fundera på om du äter för mycket energität mat, eller om du får i dig mer kolhydrater än du tror.

 


KOLLA IN: Färdiga menyer för LCHF i vår nya, gratis vikttjänst Hälsovikt!

 

7. Klarar sig kroppen utan kolhydrater?
Ja, men om du äter noll gram så missar du en massa närings­ ämnen som finns runt kolhydra­ terna i exempelvis grönsaker och mejerivaror och så vidare.
Andreas Eenfeldt, kostdoktorn: "Man behöver inte äta ett enda gram kolhydrater, det finns inga livs­ nödvändiga kolhydrater. Den som tror det har tyvärr föråld­ rade kunskaper och behöver uppdatera sig."


8. Hur mycket mat är lagom?
Ät lugnt tills du är mätt. Har du svårt med portionsstor­slekarna? Testa handmodellen – en handflata protein, en hel hand grönsaker och en deciliter sås.
För många är tre mål om dagen lagom, andra vill äta en fly­ tande frukost och två mål. Vissa behöver ett mellanmål eller två.

 

9. Vad gör jag om jag blir hungrig?
Fundera igenom om du behö­ ver höja andelen fett i din måltid för att stå dig bättre. Ät ett mellanmål vid behov.

En näve nötter, en halv avokado, ett kokt ägg med majonnäs eller lite fullfet yoghurt med ett par valnötter brukar stilla hungern
fint.
Om du vet att du har ätit den mat som du behöver och ändå är hungrig kan du ha lite problem med hungerskänslorna. En eller ett par teskedar kokosfett i kaffet kan stilla din aptit.

 

10. Hur snabbt kan jag gå ner i vikt?

Det beror på vem du är, hur gammal du är, hur mycket du väger och hur aktivt du lever.
Har du bantat mycket i ditt liv, räkna med 0,2–0,5 kilo i veckan. Har du ätit dig stor kan du gå ner 1 kilo i veckan om du är kvinna och 1,5 kilo i veckan om du är man.
Har du en riktigt stor övervikt kan du minska fortare.

 

11. Passar LCHF mig?

Ja, sannolikt!
Har du diabetes behöver du sänka din insulindos, var noga med att hålla koll på ditt blod­ socker och rådgör med läkare. Tränar du väldigt hårt eller har ett tungt jobb kanske du känner dig mer bekväm med lite extra kolhydrater.
Gravida ska äta LCHF för häl­ sans skull, inte för att gå ner i vikt.

 

KOLLA IN: Färdiga menyer för LCHF i vår nya, gratis vikttjänst Hälsovikt!