Ola Lauritzon, kostrådgivare
1 av 3: Ola Lauritzon, kostrådgivare Foto: Arne Adler
Vetenskapsjournalisten och 5:2-gurun Dr Michael Mosley.
2 av 3: Vetenskapsjournalisten och 5:2-gurun Dr Michael Mosley. Foto: Ylwa Yngvesson
Nutritionisten Angela Dowden.
3 av 3: Nutritionisten Angela Dowden.

Kostexperterna: Så dämpar vi vår hunger

Förr trodde man att hungerkänslorna var helt kopplade till att magsäcken blivit tom. Men neuroforskare upptäckte på 1800-talet att personer som fått magsäcken bortopererad ändå kände hunger.

Här kan du lära dig allt du behöver veta om hunger.

 

Kolla in vår nya, gratis vikttjänst Hälsovikt med färdiga veckomenyer, tips och råd angående din diet.

Ola Lauritzon, kostrådgivare: Tugga ingefära

"Tugga på en bit rå ingefära den intensiva smaken skingrar hungern! Se också till att vila och få tillräckligt med sömn dagen innan du ska fasta. Är du trött är det svårare att hantera hungern."

 

Vetenskapsjournalisten och 5:2-gurun Dr Michael Mosley: Drick grönt te

"Jag botar hungern med grönt te, som dessutom innehåller nyttiga antioxidanter och ­stimulerar förbränningen."

 

Nutritionisten Angela Dowden i boken "5:2-kokboken" (Tukan förlag): Spänn muskler mot hungern

"Studier har visat att försökspersoner har lättare att motstå en frestande chokladkaka om de spänner armmusklerna eller flätar fingrarna runt en penna och på så vis spänner handens muskler."

 

Kolla in vår nya, gratis vikttjänst Hälsovikt med färdiga veckomenyer, tips och råd angående din diet.

Vad är hunger?

 Känslan av hunger bildas när vårt hungercentrum i hypotalamus i hjärnan blir aktiverat. Detta centrum får information av signalsubstanser i munnen, levern, magsäcken, tarmarna och blodomloppet. En nyckel är blod­sockret: ett fallande och lågt blodsocker ökar hungern.

 

Så blir vi mätta

 När maten spänner ut magsäcken minskar halterna av hungerhormonet ghrelin, och vi börjar känna mättnad. Näringsämnen från födan åker via blodet genom levern där mängden glukos registreras. Informationen skickas upp till hjärnan med hjälp av autonoma nerv­trådar, och skapar mättnadskänsla. Även koncentrationen av aminosyror och fettämnen bidrar till att vi känner oss mätta.

 

Hunger känns mer akut än mättnad

Vi människor är väl utrustade för att klara hunger. Får vi bara vätska i oss kan vi överleva i två månader utan mat.

Samtidigt är hungersignalerna starkare och mer alarmerande än mättnadssignalerna, formade av evolutionen, för att sporra oss att jaga och leta mat. Historiskt sett är det nämligen en ytterst kort tid som vi människor kunnat bli sjuka av att äta för mycket. Kroppen har helt enkelt inte behövt skapa skarpa varningssignaler mot mättnad. Däremot reagerar våra kroppar på sikt, med fetma och diabetes, kroniska inflammationer, cancer och hjärt- kärlsjukdomar.

 

Hormoner som styr vår hunger

Ghrelin: Aptitstimuli som utsöndras främst i magsäcken och övre tunntarmen. Halten ghrelin i blodet kan stiga med 80 procent inför en måltid. Försökspersoner som fått hormonet injicerat åt 30 procent mer än normalt.

NPY: Ger den kraftigaste hungersignalen. Aktiveras av höga blodfetter och ökar vår aptit för sötsaker.

CCK: Ger tydlig mättnad. Hämmar NPY och ger långsammare magsäckstömning. Frisätts av fett och protein och är en orsak till varför fett och proteinrik föda mättar länge.

Leptin: Ökad koncentration i blodet ger mättnadskänsla och bidrar till att reglera energi­omsättningen.


Se färdiga veckomenyer på vår gratis vikttjänst Hälsoliv!

Vänta in mättnaden

 Det tar 20-30 minuter innan måltiden sätter sig och vi känner hur mätta vi faktiskt blev av den.

 

Spara kalorier inför natten

Svårt att sova när du är hungrig? Det beror på hormonet orexin som frigörs vid hunger och bidrar till ökad vakenhet. Spara kalorier så att du kan äta en banan, en liten omelett eller något annat som mättar bra innan du lägger dig.

Välj mat som innehåller mycket vatten

Att välja mat som innehåller mycket vatten är ett smart knep för ökad mättnad. Vätskehalt:

Grönsaker 90-98 %

Bär, frukt och rotfrukter 85-90 %

Baljväxter som bönor, linser och ärtor 65-75 %

Ägg 75 %

Fisk och kött (tillagat) 55-65 %

Jämför med...

Godis och snacks 1-5 %

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!