Fredrik Paulún, näringsfysiolog: "Ät innan du blir riktigt hungrig - annars tar reptilhjärnan över."
Fredrik Paulún, näringsfysiolog: "Ät innan du blir riktigt hungrig - annars tar reptilhjärnan över." Foto: Johanna Berglund

"Jag var en klassisk sockermissbrukare"

Som 44-årig tvåbarnsfar är entreprenören och näringsfysiologen Fredrik Paulún viktstabil. Men under många år dämpade han ångesten med hjälp av socker.

–När jag som 30-åring fick ett återfall insåg jag att jag måste sluta med socker för gott.

- Som barn var jag en klassisk sockermissbrukare. Min mamma fick ms när jag var fem år och för att dämpa min ångest blev socker min favoritdrog. I femtonårsåldern insåg jag att det inte var hållbart och la om kosten helt. Sockret åkte ut och jag började äta nyttig mat.


- Jag började också träna hårt och det fick mig att må bra. Dessutom la träningen grunden till mitt intresse för kost. Så har jag lagt om min kost.

I 30-årsåldern fick jag ett återfall i sockerkonsumtion och gick snabbt upp sju-åtta kilo. Det fick mig att inse att jag måste sluta med socker för gott.


Så mår jag i dag

- Nu, som 44-åring, är jag sockerfri och viktstabil. Det ger mig mycket energi till träning, fritid och arbete. Med tre till fyra nyttiga måltider dagligen håller jag energinivån på topp. Om jag någon gång äter något dåligt med snabba kolhydrater märker jag direkt hur låg min energinivå blir.


Uppvaknande som fick mig att ändra livsföring

- När jag som 30-åring plötsligt vägde 83,5 kilo när jag egentligen ska ligga runt 76.

 

Lotta Byqvist

Fredrik Paulún

Ålder: 44 år
Familj: Hustrun Helena och sönerna Adam 4 år och Dorian 1 år.
Bor: I Nacka i Stockholm.
Gör: Skriver böcker, utvecklar Paulúns livsmedel och utbildar kostrådgivare på Paulúns Näringscenter.

Den värsta matmyt jag vet

"En av de värsta matmyterna är att kolhydrater gör oss tjocka och sjuka. Det är bara när man äter raffinerade kol­hydrater med högt GI-värde som de är ett problem.

 

Det handlar till exempel om socker, raffinerad stärkelse, vitt mjöl och pulvermos. Att äta frukt, baljväxter, rotfrukter och fullkornsprodukter som råris, quinoa och majs gör oss smala och friska.

 

Den som tar bort sådana kol­hydrater i tron om att det är hälsosamt gör ett stort misstag eftersom han eller hon då går miste nyttigheter som anti­oxidanter och fibrer. Dessutom ger kol­hydrater en ökad produktion av serotonin vilket gör oss lyckliga."

Det här äter jag...

...varje dag
- Jag gör alltid en stor sallad på de grönsaker vi råkar ha hemma och smaksätter dem med olivolja, vinäger och örtsalt. Dessutom blir det nästan alltid ett par glas rödvin till middagen. Gott och nyttigt!


...till frukost
- Jag försöker variera mellan müsli, gröt och fruktsallad som kolhydratkälla. Som protein- och fettkälla blir det ägg.


...till mellanmål
- Nötter och frukt är mitt standardmellis. Jag varierar så mycket jag kan mellan olika nötsorter för att få perfekt näringsbalans.


Det här har jag alltid hemma
- Hemma hos mig finns alltid mycket grönsaker, rotfrukter och frukt. Dessutom brukar jag se till att ha färska proteinråvaror som lax, kyckling eller köttfärs i kylen. Nyckeln till att laga riktig mat själv är att ha råvarorna hemma, då faller man inte lika lätt i halvfabrikats­träsket. Jag vill äta mat som ger mig mycket smakupplevelser samtidigt som den måste vara oprocessad och näringsrik.


Mitt bästa snabba mellanmål
- Två kokta ägg och en banan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!