Dash bygger på att man äter riktiga råvaror fulla av vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer, aminosyror och långsamma kolhydrater. Ät rikligt av: fullkornsprodukter och grönsaker. (Innehåller bland annat fibrer, protein, kalcium och kalium, som har visat sig kunna motverka och sänka högt blodtryck.)
Dash bygger på att man äter riktiga råvaror fulla av vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer, aminosyror och långsamma kolhydrater. Ät rikligt av: fullkornsprodukter och grönsaker. (Innehåller bland annat fibrer, protein, kalcium och kalium, som har visat sig kunna motverka och sänka högt blodtryck.)

Gå ner i vikt med hjälp av världens bästa diet – Dash

Nej, den bästa dieten heter inte GI, LCHF eller Paleo.

Enligt en amerikansk undersökning är det i stället Dashmetoden som är effektivast om man vill gå ner i vikt.

Den liknar Medelhavskosten, men är mer tillåtande än sina kusiner.

– Man äter sig mätt utan de onödiga kalorierna, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún, vars bok "Mätt & smal" bygger på exakt samma principer.

GI och LCHF utesluter kolhydrater. Paleo säger nej till mejeriprodukter. I de flesta populära viktminskningsdieter behöver du utesluta en stor matgrupp för att nå resultat, även om valet av "syndabock" varierar.

Men drömmen för de flesta är nog att kunna äta det mesta - och därför är den så kallade Dashdieten unik i sin form, eftersom den tillåter alltifrån frukt till mejeriprodukter, om än med vissa restriktioner.

 

LÄS OCKSÅ: 8 orsaker till att du inte blir av med putmagen

 

Inom Dash är det egentligen bara salt, socker och rött kött som är närapå bannlyst.

– Forskning har visat att för mycket och för lite salt ger samma ökning av dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar. Lagom är bäst, och det är vad Dashdieten förespråkar, säger näringsfysiologen och kostrådgivaren Fredrik Paulún.

Och lyckliga oss! Trots sina öppna ramar har Dashdieten visat sig vara en supermetod om man vill tappa kilon. I en undersökning som den inflytelserika sajten US News & World Report nyligen genomförde utsågs den till den mest effektiva viktminskningsmetoden – för femte året i rad.

 

LÄS OCKSÅ: Håll dig pigg – 7 saker att skippa till frukost

 

Dash, som står för Dietary approaches to stop hypertension, utvecklades för att motverka högt blodtryck och i en studie som publicerades i tidskriften Archives of internal medicine for några år sedan kom man fram till att den minskade risken för hjärtinfarkt och stroke bland kvinnor.

Men hälsofördelarna visade sig vara fler än så.

– Dash bygger på att man äter riktiga råvaror fulla av vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer, aminosyror och långsamma kolhydrater, samt fett från nyttiga källor. Det vet vi bidrar till mättnad och att man bara äter så mycket man behöver.

– I USA har hälsovårdsmyndigheterna rekommenderat denna kost länge. Den är således inte ny, men den har inga spektakulära komponenter som att man tar bort vissa näringsämnen eller äter massor av något, så den har inte väckt så mycket uppmärksamhet.

 

Förutom att han inte tål mejeriprodukter ligger Dashdieten väldigt nära Fredrik Paulúns egen kosthållning.

– Se det som en riktlinje att äta enligt Dash och skulle du någon gång göra ett undantag så är det inte hela världen. Det är helheten som räknas.

Hur mycket går man ner i vikt?

– Det beror lite på vilka utgångsförutsättningar man har, men ett halvt till ett kilo i veckan kan man räkna med.

Dashdieten - därför är den bäst

Förbjuder inte någon hel matgrupp, utan kolhydrater och mejeriprodukter är tillåtna i viss grad.

 

Utvecklades med syfte att förebygga och sänka högt blodtryck, vilket minskar risken för hjärtsjukdomar och stroke.

 

Studier har visat att den också är en effektiv viktminskningsmetod, med cirka ett halvt till ett kilos nedgång per vecka.

 

Reglerar kolesterolvärdet, genom att öka halten av det "goda" kolesterolet HDL och minska halten av det "onda" kolesterolet LDL.

 

Sägs vara bra för diabetiker.

 

Finns inga kända risker.

(Nackdelar: Möjligen något kostsam, eftersom fullkornsprodukter, grönsaker och färsk frukt i regel är dyrare än processad mat. Restaurangbesök bör man avstå från, eftersom krogmat ofta är full av salt.)

 

KÄLLA: US News & World Report.

Så gör du - några tumreglar

Välj mat som du alltid har blivit tillsagd att äta, som fullkornsprodukter, grönsaker, frukt, magert protein och fettsnåla mejeriprodukter.

 

Undvik sådant som du med tiden lärt dig att älska, som kalori- och fettrika sötsaker samt rött kött.

 

Salta mindre.

 

Drick måttligt: ett glas vin per dag för kvinnor, två glas vin per dag för män.

 

För att gå ner i vikt bör du komplettera kosten med träning. En 15 minuter lång daglig promenad kan räcka, eller så väljer du en annan motionsform som du tycker är rolig.

 

Är du vegetarian eller glutenintolerant? Lugn, det finns gott om kött- och glutenfria alternativ bland de livsmedel som Dashdieten omfamnar.

Det här får du äta

Ät rikligt av:

Fullkornsprodukter och grönsaker. (Innehåller bland annat fibrer, protein, kalcium och kalium, som har visat sig kunna motverka och sänka högt blodtryck.)

 

Frukt. (Till exempel i stället för socker- och fettrika desserter.)

 

Ät måttligt av:

Magert kött (gärna fågel) och fisk. (De är fettsnåla och bättre för hjärtat än andra alternativ.)

Bönor och ärtor.

Nötter.

Fettsnåla mejeriprodukter.

Omättat fett. (Från nyttiga källor som olivolja, rapsolja och solrosolja.)

Det här ska du undvika eller äta mindre av

Salt. (Välj i stället att smaksätta maten med örter, kryddor och citronskal, som är skonsammare för hjärtat.)

Socker. (I synnerhet läsk, godis och kakor.)

Rött kött.

Mättat fett. (Exempelvis smör.)

Så skiljer den sig från Medelhavskosten

Rekommenderar mindre salt och fett.

Rekommenderar mer mejerivaror.

Fredrik Paulúns menyförslag för en dag

Frukost: Naturell mild yoghurt med 3 procent fett, serverad med en osockrad müsli.

Mellanmål: Tio valnötter och ett äpple.

Lunch: Grönsallad med mathavre och ugnsstekt lax.

Mellanmål: Liten bönsallad med svarta och vita bönor, samt olivolja, vinäger och örtsalt.

Middag: Grillad ryggbiff med ratatouille och ugnsbakade rotfrukter, samt ett glas rödvin.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande