Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSOVIKT

Publicerad 1 jan 2015 16:00

Babben Larsson: Jag är sockerberoende

"Skaffa en tränings­kompis, det är bästa tipset för att komma i form. Det blir roligare om man är två. Och man ställer inte in träningen", säger Babben Larsson. Hon tränar tre gånger i veckan med en granne.

"Skaffa en tränings­kompis, det är bästa tipset för att komma i form. Det blir roligare om man är två. Och man ställer inte in träningen", säger Babben Larsson. Hon tränar tre gånger i veckan med en granne.

Foto: Cornelia Nordström

För att må bra har Barbro "Babben" Larsson tagit bort allt mjöl ur kosten.

- Jag har ett sockerberoende i botten och har märkt att mjöl ofta är inkörsporten till sockerkonsumtion, säger hon.

Folkkära komikern Babben Larsson har fyllt 58 år och föreläser om stresshantering och friskvård mellan jobben som artist och programledare.

Privat är hon i god form. Hon tränar fyra-fem gånger i veckan och äter en balanserad kost nästan fri från socker och snabba kolhydrater.

För att koppla av och hämta ny kraft håller hon en dag i veckan helt fri från aktiviteter.

- Då tar jag sovmorgon och kommer i kapp på alla plan.

Hur motionerar du?

- Jag har hittat en träningskompis som bor i samma kvarter. Vi tar tag i varandra cirka tre gånger i veckan, och tränar ihop på bostadsrättsföreningens enkla gym. Jag cyklar i cirka en halv mil, med intervaller, och hon går på löpband. Och så pratar vi och har kul, så träningen blir en skön avkoppling. Och framför allt: Den blir av! Står hon och väntar ställer jag inte in passet.

- Sen tränar jag för en PT en till två gånger i veckan som pushar mig och ger mig övningar jag behöver. Dessutom promenerar jag regelbundet med min labrador.

- Motion är extremt viktigt för mig. Genom åren har jag tränat simning, ridit och cyklat - och dansat när jag gick på Scenskolan.

Och kosten - hur äter du?

- Varierat, och oftast med något förbud. Just nu äter jag inget mjöl och mår mycket bra av det. Jag har ett sockerberoende i botten och har märkt att mjöl ofta är inkörsporten till sockerkonsumtion, som om smak för vitt mjöl och vitt socker stimulerar varandra. Utan mjöl - bakverk, mackor, pasta, pizza och så vidare - är det ganska enkelt att undvika socker. Suget ebbar ut och försvinner. Jag undviker också ris och potatis. Blir jag bjuden äter jag, men jag lagar aldrig till det hemma.

Vad lagar du då?

- Mycket asiatisk mat. Kött, fisk, grönsaker; mycket fet fisk, mandlar, olivolja, avokado. Jag äter mörk choklad ibland. Och visst, jag kan unna mig en påse lördagsgodis. Men då köper jag bara ett hekto, och så får det vara bra med det.

- I dag är mina kostvanor hållbara: en livsstil. Äter jag onyttigt en dag växlar jag bara tillbaka till mitt vanliga spår. När jag var ung och plågade mig med stränga dieter slutade det alltid med att jag misslyckades - för det gör man ju till sist - och straffade mig genom att äta ännu sämre.

Något du äter varje dag?

- En avokado till frukost, med örtsalt och olivolja och några skivor skinka, och så dricker jag vatten. Det står jag mig på i fyra-fem timmar.

Några fler tips för att minska sötsuget?

- Köp inte hem något sött. Jag är svag för glass och ser därför till att inte ha glass hemma. Själva tillgängligheten är ofta problemet.

- Jag har alltid med mig en lista när jag handlar, och går inte och handlar hungrig. Klassiska knep som är bra.

Hur gör du för att minska stressen?

- Jag har ju ett stressigt yrke. Jag ska prestera, vara rolig, skriva nytt material, sköta mitt företag, säga ja och nej på rätt ställen. Med ett sådant jobb måste man ha en plan för stresshantering, tror jag. För mig är motionen A och O. Sen dricker jag så gott som aldrig alkohol, vilket bidrar till att jag orkar med mitt stressiga liv.

- För mig ringer en skarp varningsklocka när det känns som att jobb och åtaganden "övermannar" en, och man börjar tycka synd om sig själv, känna sig hjälplös. Då ser jag till att få avlastning, boka av något, ta ledigt.

Hur kopplar du av?

- Jag är ganska bra på att släppa oro och stress. Jag gör mitt bästa för dagen, och när jag är färdig med det jag ska göra kopplar jag av.

- En viktig rutin för mig är att alltid hålla en dag i veckan helt tom i almanackan. Det får inte ens stå "bio" den dagen. Då tar jag sovmorgon, jag kanske läser, ser något random på tv, röjer hemma, fixar lite med det administrativa och kommer i kapp på alla plan.

Ditt bästa råd för att sova bra?

- Jag är en nattuggla och lägger mig ofta för sent. Men jag sover gott. Jag har papper och penna vid sängen, eller min Ipad med notebook. Och innan jag släcker lampan gör jag alltid en lista på vilka grejer jag ska göra nästa dag. Jag prioriterar, bestämmer när jag ska göra vad och så vidare. Det är avstressande - jag får överblick och ett lugn inför nästa dag.

- Sex inbokade saker är optimalt, har jag upptäckt - då hinner jag med dem. Är listan längre försöker jag stryka eller styra om vissa punkter.

Hur gör du för att känna dig fin och snygg?

- Jag lägger mest krut på kläderna. Jag åker inte och låter någon sminka och styla mig ens inför en gala eller så. Jag lägger lite extra makeup, fixar håret med extra omsorg. Att gå på till exempel ansikts­behandling är inte min grej - jag tycker mest att man känner sig kladdig i ansiktet efteråt. Min övertygelse är att en fin hy och ett fylligt hår kommer inifrån: av vad vi äter. Bra fettsyror och minimalt med mjöl och socker är viktigare än alla yttre krämer, mousser och oljor.

Om du unnar dig en behandling?

- Då går jag till en naprapat och får massage.

Hur stoppar du en begynnande förkylning?

- Jag äter en homeopat-medicin som är förbjuden i Sverige - jag vet faktiskt inte varför den inte är tillåten - men finns på apotek i Spanien, Frankrike och England. Den hjälper i alla fall mig. Min bästa huskur när det börjar svida i halsen är att låta citron och färsk ingefära dra i hett vatten. Sen i med en sked honung, och drick.