Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSOVIKT

Publicerad 19 jan 2015 16:00

8 trix - maten som gör dig mätt och smal

Det finns maträtter, drycker och kryddor som motverkar hungern.

Här är några som är bra att äta under fastedagarna.

Missa inte vår nya, gratis vikttjänst Hälsovikt. Där får du hjälp, tips och råd med dina dieter.

1. Frukt, grönsaker, bär och rotfrukter är fiberrika och binder mycket vatten vilket gör dem kalorisnåla, man får mycket volym och mättnad per kcal.


2. Konsistens och partikelstorlek har betydelse. Fast föda mättar bättre än lös och finfördelad. Till exempel blir man mättare av kokt potatis än av potatismos.

 


LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för att kickstarta viktraset!

 

3. Fullkorn är mättande. Fiberrika livsmedel som ger särskilt lång mättnad är havre, quinoa och bovete.


4. Grönt te tonar ner hungern och hjälper oss att glömma suget efter sött. Innehåller antioxidanter som anses minska absorptionen av fett i kroppen.

 

WEBBTEST: Upptäck din viktfälla – gör vårt enkla test!


5. Hungerhejdare som innehåller ämnen som dämpar aptiten och minskar suget efter snabba kolhydrater:
• Citron och grapefrukt
• Färsk ingefära
• Frusna osötade eller färska lingon och tranbär (inte torkade; de är söta och kan tvärtom öka sötsuget)
• Chili
• Kaffe
• Kronärtskocka
• Tomat


6. Krispiga grönsaker med tuggmotstånd, som kål, mättar extremt bra per kalori.


7. Soppor, grytor och gröt värmer och håller dig mätt länge.


8. Protein mättar, välj proteinrika livsmedel som sojabönor, tonfisk, linser, kalkon, kyckling, lax.