Foto: Shutterstock

8 kolhydrater du kan äta med gott samvete

Ja, vitt socker bör du hålla dig undan från.

Men nej, alla kolhydrater är inte farliga.

Med hjälp av Huffington Post listar vi åtta godsaker som du kan äta med gott samvete, däribland popcorn.

En del forskare förespråkar lågfettkosten, där man håller reda på kalorierna och hyllar grönsaker. Andra experter talar sig varma om lågkolhydratkosten, där kalorier är av mindre betydelse och man får äta grädde och smör.

Senare studier har visat att olika typer av LCHF-dieter är effektiva för viktnedgång och motverkar hjärtsjukdom - men samtidigt hävdar vissa kostrådgivare att vår kropp behöver kolhydrater som bränsle, i synnerhet om vi är fysiskt aktiva.

LÄS OCKSÅ: Guide: Vad är medelhavskost?

Kolhydrater kan vara nyttiga

Så vad ska man tro? Och finns det inget mellanting?

Jo, det gör det, skriver den amerikanska tidningen Huffington Post. För alla kolhydrater är inte farliga. Man bör till exempel skilja på socker och fiber, där det senare håller dig mätt och sänker dina kolesterolvärden. Frukt, en del grönsaker och vissa mejeriprodukter innehåller naturligt, och därmed bättre, socker.

Tumregeln är att undvika tillsatt socker som vitt socker, farinsocker, fruktossirap och fruktjuice från koncentrat.

Och i stället njuta av de kolhydrater som du faktiskt KAN äta utan hämningar.

1. Popcorn

Jo, det är sant! Du kan med gott samvete krypa in i biomörkret med en balja popcorn. De vita små rackarna är nämligen det enda snackset som består av 100 procent obearbetat fullkorn - dessutom innehåller de mer antioxidanter än frukt och grönsaker. Men de ska vara poppade i kastrull med olja, inte i mikrovågsugn. Mikropopcornen är onödigt kaloririka.

2. Havregrynsgröt

Vilken tur för alla oss som hakat på den senaste gröttrenden. Fibrerna i havregrynsgröten har nämligen visat sig ha positiva effekter för både hjärtat, vikten och våra kolesterolvärden. Men ta det lugnt med toppingen! Hellre lite äpple, kanel och nötter än sockriga alternativ.

3. Bananer

Nej, du behöver inte vara rädd för denna söta frukt. Förutom det naturliga sockret innehåller den även fibrer och rikligt med vitamin B6. Perfekt före träningen i stället för den där artificiella baren - som dessutom kostar skjortan.

4. Bönor

Kidney, vita, bruna eller svarta. Nästan alla bönor är rika på fibrer och protein - och fattiga på socker. Studier har visat att människor som äter en kost med mycket bönor väger mindre än övriga. Dessutom sägs den variationsrika grönsaken skydda mot en rad sjukdomar.

5. Sötpotatis

Halleluja! All potatis är inte no-no. Sötpotatisen, som egentligen är en rotfrukt, har lågt GI och är rik på karotener, en typ av antioxidant som motverkar flera sjukdomar. De rödaktiga bumlingarna kan med fördel användas i gratänger och grytor eller rostas i ugn som de är. Anamma sydstatsmattrenden!

6. Squash

Ännu en sockersnål och fiberrik typ av kolhydrat, som liksom sötpotatisen är rik på karotener. Finns i flera varianter, till exempel den trendiga butternutpumpan.

7. Bär

Hur lyckligt lottade är inte vi som bor i Sverige, med tillgång till superbär som blåbär och lingon alldeles utanför dörren? Nästan alla bär innehåller gott om fibrer, vitaminer och antioxidanter - men kanske är det blå godiset lite extra hälsosamt?

8. Quinoa

En ört som är rik på fibrer, protein, antioxidanter och vitamin B9 - men snål på fett och gluten. Fungerar perfekt som mättande alternativ till pasta, ris eller couscous.

Andra har också läst

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 1 månad fri digital provläsning av Topphälsa här!