Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSOVIKT

Publicerad 16 mar 2015 15:27

10 sätt att handla LCHF-smart

<span>Äter du LCHF? Här är 10 knep som underlättar vardagen.</span>

Äter du LCHF? Här är 10 knep som underlättar vardagen.

1/2

2/2

LCHF-smart. Handla efter säsong, beställ kött på nätet eller skriv en veckomatsedel.

Vi listar 10 knep som underlättar vardagen.

Äta LCHF? Kolla vad ­maten ­innehåller

Har du precis börjat med LCHF? Då kanske du har ­upptäckt att många ­livsmedel innehåller dolt socker. Ett bra riktmått är att ett livsmedel bör innehålla max 5 gram ­kolhydrater per 100 gram för att passa en LCHF-kost.

Det är den totala mängden kolhydrater som är intressant, inte bara sockerarter.

Beställ en ­köttlåda

Tycker du att det är svårt att hitta bra kvalitet på kött? Genom att beställa en köttbox stöder du svenska uppfödare som matar sina djur med gräs och örter.

Du kan välja olika boxar beroende på om du föredrar långkok, färs eller fina kött­detaljer.

Läs mer på gronagardar.se.

 

LÄS OCKSÅ: 12 skäl att satsa på LCHF–dieten – guide för nybörjaren

Byt ut pastan mot grönsaker

Genom att byta ut pasta, ris och potatis mot grönt får du i dig ­viktiga vitaminer och bra fibrer samt färre kolhydrater

Satsa på matiga grönsaker som mättar, broccoli eller ­zucchini är bra alternativ. Olika typer av kål är också bra, du kan riva blomkål till ris och använda vitkålsblad som tacoskal.

Bunkra upp med bra kött

Tänk långsiktigt när du handlar. Hittar du bra kött till specialpris kan du köpa lite mer och frysa in.

Nötkött kan klara sig 8-12 månader i frysen.

 

WEBBTEST: Vilken LCHF-typ är du?

 

Satsa på god mat efter ­säsong

Godare smak och bättre för miljön, att äta efter säsong uppskattar både magen och plånboken. Ett enkelt knep är att gå efter priserna, de ­billigaste råvarorna i grönsaksdisken är oftast de som är i säsong. Enligt en undersökning med 7 000 av Coops medlemmar ville 54 ­procent minska sin klimatpåverkan genom att köpa livsmedel efter säsong.

Bygg upp ett ­basförråd

Satsa på ett basförråd av råvaror som gör det enkelt att få ihop en snabb måltid. Ägg, smör, kryddor, nötter och frysta grönsaker är bra att ha nära till hands.

Försök undvika halvfabrikat

Om du i vanliga fall köper mycket färdigförpackad mat kan det vara bra att tänka om. Håll dig till grönsaksavdelningen, köttdisken och mejeri­hyllan så blir det lättare att undvika dolt socker.

Ju längre ingredienslista desto troligare är det att livsmedlet innehåller mycket tillsatser och socker.

Planera veckans middagar

Tycker du om att ha koll på läget? Skriv en vecko­matsedel! Om du vill kan du även laga en del av veckans mat under helgen så behöver du inte lägga tid på att stå i köket på veckodagarna.

Beställ en LCHF-matkasse

Nu finns matkassar även för dig som äter LCHF! Få mat och recept levererade till dörren.

Bra mat hemma, ­Årstiderna och Saras ­matkasse är ­exempel på några av de ­matkassar med inriktning ­lågkolhydratskost.

Ät alltid protein, grönt & fett

Recept i all ära men när du står i affären utan en aning om vad du ska handla kan ett enkelt knep hjälpa.

Visualisera en tallrik med tre komponenter: protein, grönt och fett. Välj en grönsak, en bit fisk, kött eller fågel och någon sås du gillar. ­Middagen är klar!

Relaterat