ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT
Publicerad 26 aug 2015 16.00

Tappa kilon snabbt – med 8 enkla viktknep

<span>Anna Hallén och Åse Falkman Fredrikson tycker att LCHF behöver uppdateras.</span>

Anna Hallén och Åse Falkman Fredrikson tycker att LCHF behöver uppdateras.

1/3

Foto: Lars Jansson

&quot;Det är skillnad på om man äter LCHF som hälsoval eller om man vill gå ner i vikt&quot;, säger Anna.

"Det är skillnad på om man äter LCHF som hälsoval eller om man vill gå ner i vikt", säger Anna.

2/3

Foto: Jörgen Hildebrandt

&quot;Känn efter vad du vill äta och anpassa kosten efter vem du är&quot;, säger Åse.

"Känn efter vad du vill äta och anpassa kosten efter vem du är", säger Åse.

3/3

Foto: Stefan Lindblom/Helsingborgs-Bild

Ät mer fisk, skaldjur och grönsaker men mindre rött kött och mejeriprodukter. Då får du både bäst effekt av LCHF och i dig alla bra näringsämnen. Det menar förespråkarna Anna Hallén och Åse Falkman Fredrikson som tycker att LCHF behöver uppdateras.

– Vi tycker att man ska äta så att man mår bra om 30 år och inte bara nu, säger Anna.

LCHF är i grunden en enkel kost, du äter mindre kolhydrater och mer fett och kosten består främst av kött, fisk, ägg, mejeriprodukter, grönsaker som växt ovan jord och fettkällor som smör, kokosolja och olivolja.

Men kosten har på vissa sätt förändrats menar kostrådgivarna och förespråkarna Anna Hallén och Åse Falkman Fredrikson som är aktuella med sin gemensamma bok ”LCHF 2.0”.

– Eftersom LCHF på vissa sätt har blivit en metod, med riktlinjer för vad man får och inte får, ville vi egentligen komma bort från den benämningen och bara kalla boken för kokboken. Det tyckte inte förlaget var bra och vi äter ju LCHF med stolthet, men vi ville visa att kosten har förändrats och utvecklats, därför blev det LCHF 2.0, säger Anna.

För henne och Åse är det viktigt att poängtera att du får äta allt om du vill, men frågan är om du vill det. De menar också att din kost ska anpassas efter dig.

– En del glömmer bort att känna efter själva och frågar sig bara om man kan äta en viss sak om man äter LCHF. Men det kan vara olika, anpassa kosten efter vem du är, säger Åse.

 

De tycker att kolhydratgränserna, som definierades av bland annat de tidiga förespråkarna Sten Sture Skaldeman och Annika Dahlqvist, är smarta men att de kan bli ensidiga eller missvisande i vissa fall. Om man bara bryr sig om mängden kolhydrater kan man till exempel äta kexen Finn crisp som innehåller gluten och det ingår ju egentligen inte i LCHF menar de.

 

LÄS OCKSÅ: Träning räcker inte för att gå ner i vikt

 

Anna beskriver att hon upplever att det finns olika strömningar eller personlighetstyper inom LCHF, som kan vara mer eller mindre uttalade. En del räknar kolhydrater, andra är mer fokuserade på att få i sig mycket fett och dricker fettkaffe, en del bryr sig mest om naturlig mat och näringsämnen, vissa har som enda mål att gå ner i vikt och några försöker följa kosten till punkt och pricka eller kan egentligen ha någon form av ätstörning.

Därför är Anna och Åse tveksamma till att byta ut mat mot fettkaffe eller liknande.

– LCHF kan också vara en metod för ätstörning. Man ska inte vilja slippa att äta, vi vill ha mer fokus på balans, säger Anna.

– Om man dricker mycket fettkaffe så missar man också massa näring, tillägger Åse.

 

Just att kosten ska innehålla bra näring är viktigt för båda. Även om man vill gå ner i vikt och satsar på att få i sig mindre energi så ska man få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver.

– Vi tycker att man ska äta så att man även mår bra om 30 år och inte bara nu, alla näringsämnen ska finnas med. Sedan är det skillnad på om man äter LCHF bara som hälsoval eller om man vill gå ner i vikt, säger Anna.

De menar att man absolut kan nolla kolhydraterna, men under en begränsad period. Anna har till exempel haft kurser med fokus på nollning, men då får deltagarna också lära sig hur de ska äta efter nollningen.

 

LÄS OCKSÅ: Därför vill kroppen ha ohälsosam mat

 

Vill man däremot inte gå ner i vikt kan man om man vill vara lite friare i sina val och kanske äta lite rotfrukter, bär och frukt.

Men finns det en risk för att LCHF blir för tolerant, så att de som vill gå ner i vikt inte får resultat?

– Ja, det märker jag av. Det många gör är att man hittar inspiration hos många olika förespråkare. Någon tillåter lite frukt, en annan säger att Finn crisp eller fröbröd är okej och en tredje hyllar ost. Tar man till sig allt blir det en lyxvariant av LCHF, säger Anna.

Då får man fråga sig vad som funkar för just dig menar Anna och Åse. Om bär kickar i gång ditt sötsug kanske du ska hoppa över dem och om du gärna trycker i dig ost kan det vara läge att dra ner på mejeriprodukterna.

 

Hur nyttig komjölk egentligen är för människor har blivit omdiskuterat de senaste åren. I ”LCHF 2.0” är alla recepten mejerifria, något som mer påminner om paleo.

– LCHF och paleo är väldigt snarlika. Jag kan tycka att LCHF ibland blir lite för fettfixerat, det finns inte i paleo men man får ändå ofta i sig lika stora mängder, säger Åse.

Hon menar också att det spelar roll hur man äter mejerier, det kan göra skillnad om man dränker något i grädde eller bara strör över lite getost.

– Vi har gått lite mer mot paleo, men utan dadelkakor. Fast de som tål mejerier kan så klart äta det. Jag äter själv mejerier, men i mindre mängd. Åse, du äter nog ännu mindre än vad jag gör, säger Anna.

– Ja, för mig blir det för mycket aktivering av belöningssystemet. Det är bra att veta varför man kanske lätt överäter vissa saker, säger Åse.

Just att de faktiskt inte äter exakt lika har varit en fördel när de skrivit boken menar de. Deras grund är samma, men de har lite olika utgångspunkter.

– Anna, du är nog mer kategorisk, säger Åse.

– Ja, du är mer öppen men det gör att vi får en större förståelse för alla olika typer. Sen är jag nördigare och bra på basmat medan Åse har finess och är bra på nya smaker, säger Anna.

De båda tycker att fisk borde lyftas fram mer i LCHF, och att många skulle kunna dra ner på det röda köttet och i stället äta mer fisk och skaldjur. Främst för att de innehåller bra halter av omega 3-fett och D-vitamin.

 

Att ha tolerans för andras val tycker de också är viktigt, just eftersom vi är olika och kan behöva välja olika mat.

– En smal normalätare kan göra andra val än en tjock hetsätare. Men alla kan fortfarande välja hälsosam mat, säger Anna.

 

LÄS OCKSÅ: "Hjälp, har svårt att stå emot kvällssuget"

ANNONS