ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT
Publicerad 10 nov 2017 11.28

Supermaten som ökar din förbränning

1/2

Foto: Fotolia

Fredrik Paulún.

Fredrik Paulún.

2/2

Foto: PETER KNUTSON

Det är inte bara träning som ökar din förbränning. Du kan faktisk påverka kroppens fettförbränning med mat. 

Här är listan på 16 livsmedel som kickar i gång din kropp och ser till att den förbränner mer.  

Näringsfysiolog Fredrik Paulún, kostexpert i nya hälsoappen Wellie, listar supermaten som ökar din förbränning. 

Ät till exempel en grapefrukt och få fart på fettcellerna samtidigt som din aptit dämpas.

1. Fisk

Fisk och skaldjur är rika på omega 3-fett som har förbränningsökande egenskaper. Dessutom mättar omega 3 så att du slipper känna dig småhungrig. Studier visar att fiskätare har lättare att gå ner i vikt än andra.

2. Fullkorn

Fullkorn är viktigare än du kanske tror om du vill bränna fett. I fullkornsprodukter finns sädesslagets innerskal kvar. Det gör att även näringen och fibrerna behålls, vilket minskar insulinpåslaget – med ökad förbränning som följd.

3. Kakao, nypon, rosmarin

Innehåller polyfenoler som är en kraftfull antioxidant som verkar kunna minska bildandet av nya fettceller. Polyfenoler minskar också kroppens egen produktion av fett och motverkar dessutom inflammationer. Dessutom ökar polyfenoler frisättningen av fett från fettcellerna, en effekt som ytterligare förstärks om du rör på dig.

LÄS OCKSÅ: Effektivaste sättet att gå ner i vikt: Att INTE räkna kalorier

4. Grönsaker

Grönsaker är späckade med nyttigheter, bland annat antioxidanter, som hjälper till att hålla förbränningen i gång. Dessutom mättar grönsaker bättre än du tror, inte minst för att de är så rika på fibrer.

Foto: FOTOLIA

5. Olivolja

Innehåller hög halt av enkelomättat fett och antioxidanter som båda har förbränningsökande egenskaper. Fett från olivolja har lättare att lämna kroppens fettceller och omvandlas till värme jämfört med de flesta andra fetter.

6. Svamp

Svamp är relativt rikt på protein, men fattigt på kolhydrater – utmärkt för den som vill bränna fett. Dessutom blir man mätt av svamp. Trots att de är späckade med vitaminer, mineraler och inte minst smak, innehåller de knappt några kalorier. Exempelvis är svamp en fin krom- och selenkälla.

LÄS OCKSÅ: Anette gick ner i vikt – utan att räkna kalorier

7. Grapefrukt

Har särskilda fettbrännande egenskaper. Bland annat ökar grapefrukt frisättningen av fett från fettcellerna. Dessutom ökar kroppens insulinkänslighet när du äter grapefrukt, vilket sätter fart på förbränningen. Grapefrukt har också aptithämmande egenskaper.

8. Ägg

Proteinrikt och mättande. Dessutom innehåller ägg nästan alla näringsämnen människan behöver förutom C-vitamin. Ägg hjälper till att jämna ut blodsockret och hålla tillbaka insulinproduktionen, vilket främjar kroppens förbränning av fett.

Gå ner i vikt med Wellie – utan att räkna kalorier: BLI MEDLEM HÄR

9. Nötter

Nötter innehåller nyttiga fetter som sätter fart på fettförbränningen. Dessutom tar kroppen bara upp 85-90 procent av nötternas kalorier. Nötter mättar också bra, vilket stoppar dig från onödigt småätande.

10. Groddade bönor och frön

Fördelarna med groddade frön och bönor är flera: näringsinnehållet, inte minst proteinhalten, ökar, de blir mer lättsmälta, mängden kolhydrater minskar, vilket ger lägre insulinnivåer och bättre fettförbränning. Som extra plus minskar det totala kaloriinnehållet i bönan eller fröet tack vare att en del av energin förbrukas under groddningsprocessen.

11. Chiafrön

Chiafröet mättar tack var sitt höga innehåll av protein och lösliga fibrer. Dessutom är det rikt på vegetabiliskt omega-3 som stimulerar fettförbränningen.

12. Chili, vitlök, ingefära

Kryddor som chili, vitlök och ingefära ökar termogenesen, kroppens värmesystem, vilket påverkar förbränningen positivt. Dessutom har starka kryddor en aptithämmande effekt.

13. Gurkmeja

Sägs kunna motverka insulinresistens, vilket är positivt för förbränningen. Har också en antiinflammatorisk effekt.

Foto: Fotolia

14. Granatäpple

Sprängfylld med antioxidanter, inte minst flavonider, som skyddar hjärtat och blodkärlen samt ökar förbränningen. Granatäppeljuice har i studier visat sig förbättra insulinkänsligheten, vilket är positivt och hjälper kroppen att bränna fett.

LÄS OCKSÅ: Psykologen: Bästa knepen för att bryta dina ovanor

15. Mjölksyrad mat

Mjölksyrade grönsaker och vinäger dämpar blodsockerhöjningen när du äter, vilket sätter fart på förbränningen.

16. Soppa

Soppa ger mycket mättnad per kalori. Det beror främst på den stora mängden vatten. Soppan fyller alltså magsäcken med till stora delar kalorifritt innehåll. Det leder även till en långsammare blodsockerhöjning efter måltiden, vilket är bra för förbränningen. Många soppor är rika på grönsaker, bra för förbränningen även det.

ANNONS

Relaterat