Vilken frukost mättar egentligen bäst?
1 av 2: Vilken frukost mättar egentligen bäst? Foto: iStock
Enligt en mindre studie från Lunds Universitet är ägget överlägsen vinnare
2 av 2: Enligt en mindre studie från Lunds Universitet är ägget överlägsen vinnare Foto: iStock

Studie: Frukosten som håller dig mätt längst

En bra frukost lägger grunden för hela dagen. Men vilken typ av frukost är egentligen bäst om du vill hålla dig mätt längst?

Enligt en ny svensk studie finns det en tydlig vinnare.

Ett vanligt problem för många som vill gå ner i vikt är överätande. Vi äter helt enkelt mer än vi gör av med. Äter du för lite till frukost kan det exempelvis leda till att du äter alldeles för mycket till lunch.

Ett examensarbete från institutionen för Livsmedelsteknik vid Lunds Universitet har nu analyserat vilken typ av frukost som håller oss mätta längst.

I studien jämförde forskarna fyra olika frukostar:

  • Ägg & bröd
  • Ägg & frukt
  • Yoghurt & müsli
  • Bröd & marmelad

LÄS OCKSÅ: Nyttig frukost – så blir du ett frukostproffs 

Ägg mättar bäst

Samtliga frukostar hade samma energiinnehåll, även om antalet kolhydrater och protein skilde sig åt.

För att ranka mättnadskänsla mättes hur mycket deltagarna senare behövde äta till lunch.

Personer som ätit bröd och marmelad till frukost behövde nästan 500 kilojoule (kJ) mer än de som smaskat på ägg i någon form.

Slutsatsen är att ägg i någon form håller oss mätta längre, vilket också leder till att vi behöver äta mindre till lunch.

LÄS OCKSÅ: 11 bästa sakerna du kan äta till frukost 

LÄS OCKSÅ: 7 frukostar som gör dig smal 

LÄS OCKSÅ: 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

LÄS OCKSÅ: 5 sorters mat med mer protein-boost än ägg

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!