ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Strunta i alla dieter - här är kostvalen som håller i längden

Bantningskurer och dieter kan ge snabbt resultat, men när man inte orkar hålla fast vid den växer midjemåttet igen. Så hur gör man för att gå ner i vikt och hålla sig där?

I en stor studie där forskare följde 120 000 deltagares matvanor i 16 års tid kunde man urskilja några få justeringar i kosten som bidrar till att kilona rasar – och håller sig borta.

Foto: Shutterstock

1 av 9

1. "Dieter är kortsiktiga"

– Dieter är alltid kortsiktigt. De är extrema, så man orkar hålla ut en kort stund och sen går man tillbaka till sitt gamla ätbeteende. Det är mycket smartare att ändra sitt kostmönster i stort, både vad man äter och hur, säger dietisten Sofia Antonsson.

Föga förvånande visade studien att långsamma kolhydrater, det vill säga mat som linser, bönor, råris och fullkornsprodukter, bidrar till hållbar viktnedgång. Men utöver det upptäckte forskarna att det finns ett antal livsmedel som i kombination med långsamma kolhydrater gav extra god effekt på viktnedgången.

Klicka vidare för att läsa om livsmedlen du ska äta mer av om du vill hålla vikten – och några bovar som du ska undvika.


GÅ NER I VIKT: Testa Hälsoappen Wellie - lyckas långsiktigt utan att räkna kalorier


1 av 9
ANNONS