Stor guide: 12 olika sätt att gå ner i vikt

Vill du tappa några kilo innan sommaren?

Expressen Söndags guide hjälper dig att hitta den diet som passar dig bäst.

På bara en månad kan du gå ned minst 4 kilo.

Att få en kickstart i viktminskningen kan vara bra för motivationen, menar Sofia Antonsson, dietist som specialiserat sig på magproblem.

– Det kan vara ett sätt att komma i gång med en bättre livsstil.

Foto: MAGNUS FOND / MAGNUS FOND

Sofia Antonsson

1. Välj det som passar dig

Men hur ska man veta vilken diet som är bäst?

– Vi är genetiskt olika, alla mår till exempel inte bra av att äta rött kött och så vidare. Testa vad som fungerar för just dig, säger Sofia Antonsson.

Hon påpekar samtidigt att generellt är dieter inte något som fungerar på längre sikt, utan det bästa är att hitta ett sätt att äta som håller hela livet.

LÄS OCKSÅ: 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

– Det är ofta stressen som sätter käppar i hjulet för oss. Det är så lätt att välja något sämre när vi är stressade. Vi skulle nog minska överätandet bara genom att få ned stressen, säger Sofia Antonsson.

– I det stora hela handlar det om att byta matvara för matvara mot något som ger mer näring och att säga nej då och då, konstaterar hon.

– Men allt som funkar är bra. Testa dig fram.

KLICKA VIDARE FÖR ATT HITTA EN DIET SOM PASSAR DIG

Foto: Shutterstock

2. Medelhavskost – långsiktigt val

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Flera studier visar att Medelhavsdieten är bäst för långsiktig viktnedgång. Det är också bevisat att den minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Kostmetoden bygger på mycket grönsaker, ljust kött och nyttiga fetter.

Bra val är också frukt, bär, bönor, ärtor, linser och nötter. Det du ska välja bort är hel- och halvfabrikat, charkuterier, sötsaker och överhuvudtaget livsmedel med mycket raffinerat socker. Du kan äta lite rött kött, vin, smör, mjölk och ost.

Passar dig som: Behöver se upp med hjärt-kärlsjukdomar och inte vill räkna kalorier.

Fördelar: Bevisat goda resultat på hälsan och en koststil som fungerar livet ut.

Nackdelar: Jobbigt om du älskar charkuterier och inte gillar grönsaker.

Viktnedgång: Upp till 1 kilo i veckan.

Läs mer: Diet.se/medelhavskost/

Foto: YLWA YNGVESSON

Michael Mosley

3. Mosleys turbometod

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Dieten utgår från vår tarmflora. Det pratas allt mer om våra tarmbakterier och hur de påverkar vårt kostintag och vårt mående.

– En dålig tarmflora ger övervikt, diabetes och tarmsjukdomar, hävdar dr Michael Mosley.

Studier på möss har till och med visat att om man överför en överviktig persons tarmflora till dem går de upp 20 procent av sin vikt. Men det går att förbättra tarmfloran med hjälp av bland annat mer grönsaker, mycket fet fisk, nyttiga oljor och syrade grönsaker. Alger, jordärtskocka, gurkmeja, blåbär och endiver är andra förslag på livsmedel som är bra. Måttlig motion stöttar tarmfloran, liksom periodisk fasta som nämns intill. För att göra de nya magbakterierna glada behövs prebiotika som finns bland annat i syrade grönsaker och viss youghurt. Välj bort livsmedel som potatis, bröd och pasta.

- Studier visar att tarmbakterier och övervikt kan hänga ihop, men det handlar inte bara om vad man äter, utan också hur man lever och där kommer stressen in. Våra tarmbakterier mår inte bra av stress, säger dietisten Sofia Antonsson.

Passar dig som: Inte vill väga maten eller räkna kalorier och tycker det känns lätt att välja bort livsmedel.

Fördelar: Enkel metod som handlar om ett nytt sätt att tänka.

Nackdelar: Kan kännas motigt i början att tvingas välja bort livsmedel.

Viktnedgång: Runt 1-2 kilo i veckan.

Läs mer: Boken ”Förbättra din tarmflora – vetenskap, tips och recept” av Michael Mosley, Bonnierförlagen.

LÄS OCKSÅ: Michael Mosley: De 14 bästa livsmedlen för dina tarmar

Foto: Martin Cederblad

Cathrine Schück

4. 8/800

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Kostrådgivaren Cathrine Schück har utvecklat dieten efter dr Michael Mosleys blodsockermetod som går ut just på att äta 800 kalorier om dagen under åtta veckor.

Råden lyder bland annat: Skriv ned vad du äter och hur du mår för att få koll. Ta det lugnt med motionen i början, fokusera i stället på att klara av maten. Se till att ha bra mat till hands, som råa grönsaker och kokta ägg. Se till att dricka mycket - ofta är hungern egentligen törst. Men se upp för sötade drycker som triggar sötsug och gör dig hungrigare. Till skillnad från Mosleys blodsockerkoll ska du också utesluta mjölkprodukter.

– Det är ju väldigt få kalorier att leva på varje dag så då gäller det att det du väljer livsmedel som innehåller mycket näring, säger Sofia Antonsson.

Passar dig som: Behöver strama regler för att lättare få kontroll.

Fördelar: Snabbt resultat. Bättre hälsa.

Nackdelar: Kan vara jobbigt att hålla koll på kalorier.

Viktnedgång: Runt 2 kilo i veckan.

Läs mer: schuck.se

LÄS OCKSÅ: Nya succédieten: Gå ner 5 kilo på en månad

5. Hälsoappen Wellie

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Strunta i att räkna kalorier eller väga maten, ät bara mat som är bra för dig. Näringsfysiologen Fredrik Paulún har utvecklat en ny hälsoapp, Wellie, som går ut på att du redan i affären kan scanna dig fram till vilka råvaror som mättar bra och innehåller mycket vitaminer.

Frossa i grönsaker, frukt och bär. Välj fullkorn framför vitt mjöl och osötade, men inte de fetaste, mjölkprodukterna. Satsa på magert kött och undvik charkprodukter, rena råvaror framför halvfabrikat. Välj bort sockret men förbjud inte allt – jämt.

– Det här är ett sätt att äta som man kan fortsätta med livet ut och det gör det väldigt effektivt, säger Fredrik Paulún som tagit fram appen tillsammans med Bonnier News Lifestyle.

Passar dig som: Inte orkar räkna kalorier, vill ändra livsstil och vill ha hjälp med vad som är bra mat. Via appen får du goda råd, coachning av psykolog, recept och träningsinspiration.

Fördelar: Appen hjälper dig att välja rätt.

Nackdelar: Appen kostar 149 kronor i månaden.

Viktnedgång: Upp till 1 kilo i veckan.

Läs mer: Wellie.se

Foto: WOLFGANG KLEINSCHMIDT

Blomkålspizza

6. LCHF

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Dra ned rejält på kolhydraterna och öka andelen fett i din kost. Välj proteiner som ägg, fisk, fågel eller kött, fetter som smör, olivolja eller kokosfett och lägg till grönsaker som växer ovan jord. Undvik socker, tillsatser och processad mat.

Ät tills du blir mätt, men inte övermätt, öka andelen fett om du känner hunger. LCHF är en livsstil och egentligen inte en diet, men många tappar snabbt i vikt av kosten.

– Jag tror på att dra ned på snabba kolhydrater, socker och vitt mjöl, men Medelhavskosten med fiberrika grönsaker känns mer hälsosam, tycker Sofia Antonsson.

Passar dig som: Vill äta god mat, feta såser och inte räkna kalorier.

Fördelar: Enkel, eftersom man inte behöver räkna kalorier. Blir du bortbjuden eller går ut och äter är det ganska lätt att bara välja bort potatisen/riset/pastan och lägga till grönsaker och sås.

Nackdelar: Det är helt slut med lördagsgodis och fikabröd.

Viktnedgång: Runt 1-2 kilo i veckan.

Läs mer: dietdoctor.com, alltomlchf.se, lchf-kost.se

LÄS OCKSÅ: LCHF-metoden: Guide för nybörjaren

Foto: Shutterstock

7. Dash – se upp med rött kött

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Kosten kännetecknas av mycket grönsaker och fullkorn, fågel, fisk, ärtor och bönor samt ett måttligt intag av magra mjölkprodukter. Rött kött och charkuterier bör du undvika, liksom tillsatt socker och salt.

Dash är kort för Dietary approch to stop hypertension, översatt ungefär kostråd för att undvika högt blodtryck och togs fram på 90-talet för att sänka amerikanernas höga blodtryck. Dieten påminner om Medelhavsdieten, men med Dash får du äta mer magra mejeriprodukter.

– Dash är ju byggd på ett evidensbaserat kostmönster. Den kan absolut funka för många, säger dietisten Sofia Antonsson.

Passar dig som: Har svårt att ge upp mjölkprodukter och har högt blodtryck.

Fördelar: Enkel att följa eftersom du inte behöver räkna kalorier.

Nackdelar: Är du stort köttfantast kan det bli svårt.

Viktnedgång: Upp till 1 kilo i veckan.

Läs mer: Dashdiet.org och böckerna ”Fredrik Paulún: Dash-dieten för nybörjare” och ”Dash-dieten: nya metoden” båda av Elisabeth Johansson, finns på Adlibris.se

LÄS OCKSÅ: Experter: Här är världens bästa diet

Foto: / sonyakamoz - stock.adobe.com / 144663138

Grön broccolisoppa

8. Detox

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Detox kan vara ett sätt att kickstarta en hälsosammare period. Ordet betyder avgiftning och är tänkt att driva ut slaggprodukter ur kroppen.

Det finns olika varianter av detox, det finns till exempel en som går ut på att du följer ett kostprogram i två till fyra veckor. Under denna tid ska du äta mer frukt och grönsaker samt mer vegetariskt mat och utesluta socker, koffein, färdigrätter, nikotin och alkohol.

Det finns inget vetenskapligt stöd för att kroppen verkligen avgiftas men metoden döms heller inte ut eftersom den visar hälsovinster hos de som prövat.

En annan detoxmetod går ut på att välja en form av smoothie-bowls, en matigare smoothie eller krämig soppa och då handlar det om en veckas kur. Det gäller att koncentrera sig på grönsaker och frukt och utesluta socker, salt, bröd, mejeriprodukter, kaffe och svart te, choklad, pasta, potatis och ris. De första dagarna kan då vara tuffa med huvudvärk och trötthet, men efter runt tre dagar brukar de flesta må bättre. Många blir av med överskottsvätska och kan tappa upp till 3 kilo på en vecka.

Passar dig som: Vill göra något radikalt under en kortare tid för att komma igång med en bättre livsstil.

Fördelar: Det kan kännas bra att under begränsad tid göra något som sägs rena kroppen.

Nackdelar: Kan bli tufft att bara ”äta” mer eller mindre flytande under en vecka. Det kan också vara jobbigt med trötthet och huvudvärk i början av perioden.

Viktnedgång: Runt 1-3 kilo i veckan.

Läs mer: Detox.se (för den som väljer den matigare varianten av metoden). Om du vill veta mer om smoothie-detox finns till exempel boken ”Gröna soppor och smoothie bowls” av kostrådgivaren Ola Lauritzson och fytoterapeuten Marlene Gustawson, Tukan förlag

Foto: Saga Wendotte

Pestopasta

9. Periodisk fasta

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Metoden handlar om att periodvis äta betydligt mindre eller fasta helt och hållet. Det började med 5:2, då man minskar kaloriintaget till under 500 under två dagar i veckan, och nu finns fler varianter som till exempel 16:8 då man fastar under 16 timmar till exempel från kl 20 på kvällen till lunch dagen därpå.

Studier har visat att periodisk fasta är nyttigt för kroppen eftersom det gynnar insulinnivåerna och nattfastan gör gott för reparationen av celler. Den här metoden kan vara en fortsättning på en detoxkur eller en lågkalorivariant.

– Det är vetenskapligt bevisat att man mår bra av att fasta, att kroppen reparerar sig under den tiden. Men en del mår bra av detta, medan andra blir svimfärdiga. Testa vad som funkar för just dig, säger Sofia Antonsson.

Passar dig som: Inte vill begränsa kosten för resten av livet, men ändå hålla vikten. Se upp dock om du har diabetes, stressrelaterade sjukdomar, någon form av ätstörning, är gravid, ammande eller under 18 år.

Fördelar: Du behöver inte räkna kalorier eller tänka exakt på vad du äter eller inte äter när det gäller 16:8. När det gäller 5:2 behöver du bara ägna två dagar i veckan åt att räkna kalorier.

Nackdelar: En del tycker det är väldigt jobbigt att fasta, andra mår jättebra. Kaloriräknandet under de 2 dagarna vid 5:2-dieten kan också kännas tuffa.

Viktnedgång: Upp till ett kilo i veckan.

Läs mer: jonasbergqvist.se, dietdoctor.se

Foto: Fotolia

Skippa frukten

10. Ketos

Vad går dieten ut på och hur gör man:

Metoden är som en mycket strikt variant av LCHF, den stora skillnaden är att intaget av protein är begränsat. Det handlar om att hålla den dagliga kolhydratsmängden under 50 gram, helst under 20 gram. Skippa allt sött och all mjölmat, inte heller frukt är okej.

Det gäller också att hålla mängden protein ganska låg, energin ska komma från fettet. På det här sättet blir insulinnivåerna låga och kroppen börjar bränna det lagrade fettet. Då bildas en biprodukt som heter ketos vilken går att mäta i blodet. Det finns stickor att köpa på apotek för de som vill ha riktig koll. Många tappar ordentligt i vikt första tiden – till viss del på grund av att man kissar ut vätskeansamlingar. De första dagarna kan vara jobbiga med trötthet och huvudvärk, andra veckan brukar många få en energikick. Två veckor kan vara lagom att börja med, känner man att man trivs och vill fortsätta är det bara att göra det.

Passar dig som: Vill ha snabbt resultat och tycker det är spännande att kunna mäta effekten i blodet.

Fördelar: Resultat syns både på vågen och i blodet.

Nackdelar: Det är en strikt diet som kan kännas tuff, särskilt de första dagarna.

Viktnedgång: Upp till två kilo i veckan.

Läs mer: dietdoctor.se

Foto: Shutterstock

Grillade kycklingbröst

11. Dukan – fyra faser

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Det är en proteindiet som är indelad i fyra faser utvecklad av den franska läkaren Pierre Dukan. I första fasen äter du dig mätt på proteiner och kompletterar med vatten, mjölkprodukter med låg fetthalt och linfrön.

Under andra fasen för man in grönsaker varannan dag och fortsätter med bara protein varannan. Nu är det också dags att börja med promenader 30 minuter om dagen. Mycket vatten gäller fortfarande. Efter två-tre veckor är det dags för fas 3 då det är tillåtet med dagar då du äter i stort sett vad du vill. När du hittat en jämvikt är det dags för den sista fasen. Det handlar om strikt protein en dag i veckan och en mer ”vanlig” kost resten av tiden. Välj magert kött, fisk, lätta mejeriprodukter, ägg och grönsaker och välj bort snabba kolhydrater och socker.

Passar dig som: Vill ha en förändring i din kost. Under framför allt den första ”attack”-fasen går många ned snabbt i vikt.

Fördelar: Det är under en kortare period, den höga andelen protein gör att du inte behöver vara hungrig.

Nackdelar: Det är svårt med sociala aktiviteter under denna period. Att ta med en matlåda är en förutsättning.

Viktnedgång: Upp till 3 kilo i veckan under första ”attack”-fasen.

Läs mer: Dukandiet.co.uk, Nyttigt.eu

LÄS OCKSÅ: Kickstarta viktraset! Gå ner 5 kilo på två veckor

Foto: Shutterstock

12. Paleo – mer en livsstil

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Här handlar det om att äta som vi förmodligen gjorde på stenåldern: Kött, fisk, grönsaker, naturliga fetter, frön, frukter och bär. Uteslut socker, ris- och mjölprodukter som bröd och pasta.

Det är egentligen mer en livsstil än en diet och tanken bakom är att man ska leva närmare naturen, hålla igång kroppen med rörelse, minska stressen och se till att sova minst 8 timmar per dygn.

Passar dig som: Vill undvika gluten och laktos och försöka dra ned på kolhydrater. Är mer intresserad av en helt ny livsstil.

Fördelar: Kan ge lugnare mage och bättre blodsockernivåer.

Nackdelar: Det kan vara svårt att välja bort mjöl- och mjölkprodukter.

Viktnedgång: Upp till ett kilo i veckan.

Läs mer: LCHF och Paleo – det här skiljer dieterna åt

Foto: Shutterstock

Buddha bowl

13. Raw food

Vad går dieten ut på och hur gör man?

Raw food betraktas både som livsstil och som diet och går ut på att äta vegetabilier som grönsaker, frukt, bär, frön, nötter, alger och groddar. Grundtanken är att du inte hettar upp råvarorna över 42 grader – det sägs nämligen att du därmed bevarar maximalt med näring och enzymer.

I början ska du bara äta 700 kalorier per dag, men eftersom raw food i sig är kalorisnålt kan du äta 4-5 gånger om dagen. Maten innehåller mycket fibrer och vitaminer vilket är bra för kropp och hälsa. De första dagarna kan, liksom i flera av de andra dieterna, kännas tuffa men sedan brukar det lätta. Efter en vecka har många gått ned uppemot tre kilo och det går bra att fortsätta om man känner att man mår bra, annars kan du köra en rawfood-vecka några gånger om året.

- Att inte hetta upp maten kan ge mer näring, men vissa livsmedel kan också bli nyttigare av att värmas upp. Men är det här ett sätt att leva på som passar dig så är väl det utmärkt? Man kan vara vegan sex dagar i veckan och välja oxfilé den sjunde, det är det som är härligt - att vi idag kan göra lite som vi vill, säger dietisten Sofia Antonsson.

Passar dig som: Gillar vegetabilier.

Fördelar: Mycket vitaminer och fibrer som är bra för magen.

Nackdelar: Kan kännas knepigt att hålla sig till 42 grader i uppvärmning.

Viktnedgång: Upp till 3 kilo på en vecka.

Läs mer: ”Kickstarta med superfoods” av Erica Palmcrantz Aziz (Massolit förlag). Rawfoodsidan.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här