Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 4 jan 2017 19:00

Sluta jojo-banta: Bli en gladare människa

Psykoterapeutens uppmaning: Sluta jojo-banta!

Psykoterapeutens uppmaning: Sluta jojo-banta!

1/2

Foto: Getty Images

För ju mer fixerade vi blir vid mat, kalorier och prestation, desto större blir besvikelsen när vi "misslyckas" – och desto sämre mår vi.

För ju mer fixerade vi blir vid mat, kalorier och prestation, desto större blir besvikelsen när vi "misslyckas" – och desto sämre mår vi.

2/2

Foto: Getty Images

Snabba viktnedgångar resulterar ofta i lika hastiga viktuppgångar.

Många människor pendlar kraftigt upp och ner vikt under hela livet.

Enligt experter är det slöseri med tid, eftersom vi bara bli olyckliga av späkning och uteblivna resultat.

Så sluta jojobanta och må bättre.

Tack och lov så är hälsotrenden 2017 sundare än på länge. Istället för förbudsdieter och träning som ger blodsmak i munnen förespråkas en balanserad kost och livsstil, med välproducerade godsaker och vila bland rekommendationerna. Ändå kan vi anta att en väsentlig andel nyårslöften även i år handlade om viktnedgång och en slankare kropp till våren. För att det fortfarande är många människors fokus: att bli av med extrakilon.

Men enligt den danska psykoterapeuten Louise Stokholm gör vi oss själva en gigantisk otjänst när vi koncentrerar oss så hårt på att gå ner i vikt eller äta drastiskt mindre. För ju mer fixerade vi blir vid mat, kalorier och prestation, desto större blir besvikelsen när vi "misslyckas" – och desto sämre mår vi.

LÄS OCKSÅ: Trendspaning 2017: Så äter, dricker och tränar vi 

"Kan sabotera resultatet"

Istället för att njuta av de härligheter livet erbjuder – som goda middagar och umgänge med vänner – kommer vardagen till största del att handla om hunger, sötsug, gymtid och utmattning. Risken är att alldeles för många år går åt till att vara missnöjd.

– Många sätter livet på standby tills de har nått sitt mål, och lovar sig själva nya kläder, resor och allt möjligt om de lyckas. Det är detsamma som att skjuta upp lyckan. Tiden går, även när du är på diet, och helt plötsligt har du inte fått njuta på jättelänge, säger hon till Söndagsavisen.

Louise Stokholm påpekar också att den ständiga "bantningen" kan fungera som alibi för att inte ta tag i andra viktiga saker i livet. Man säger till sig själv att "sen, när man blivit lite smalare" ska man söka nytt jobb, gå med i en dejtingsajt eller vad det nu kan vara.

– Dieten kan bli en ursäkt och man kan till och med sabotera resultatet medvetet, för att man inte vågar kasta sig ut mot sina drömmar.

LÄS OCKSÅ:  7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt 

Jojobantning kan orsaka hjärtproblem

Enligt ny forskning är olycka inte den enda allvarliga konsekvensen av snabb och stor viktnedgång, liksom ett evigt pendlande upp och ner. Dessutom ökar så kallad "jojo-bantning" risken för kvinnor att att drabbas av hjärtsjukdom.

– Det är inte ovanligt att man varierar sin vikt och det här är ytterligare en studie som visar att det inte är så hälsosamt. Man har nog hälsofördelar av att gå ner i vikt, men då gäller det att stanna där. I studier i Australien har man bland annat sett att de som går ner och upp i vikt ökar risken för att drabbas av förmaksflimmer, säger kardiologen och hjärtläkaren Thomas Flodin till Expressen.

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt utan att banta – 7 genvägar 

Känslor styr hur vi äter

Så överge alla förbud och regler kring mat och träning, som bara urlakar kroppens eget system och gör det svårare för dig att själv känna när du är hungrig, mätt och vad du är sugen på. En bra och effektiv väg till sunda matvanor och en välmående kropp är att analysera sitt matbeteende och notera när man stoppar saker i munnen.

– Våra ätmönster kan avslöja massor och fungera som ett slags budbärare. Är du ensam, ledsen eller stressad? Har du självkritiska tankar, dåligt samvete eller känner dig otrygg?

– Du bör se inåt och förstå vad som tynger dig egentligen. Och på längre sikt försöka ändra de känslorna, som gör att du äter ohälsosamt, säger psykoterapeuten Louise Stokholm.

LÄS OCKSÅ: 8 myter om bantning – som du ska sluta tro på direkt 

Relaterat