Effektivaste sättet att gå ner i vikt: Att INTE räkna kalorier

Genom åren har vi lärt oss att vi måste räkna kalorier för att gå ner i vikt.

Nu kan du lägga det tankesättet på hyllan.

– Det är mest effektivt att inte räkna kalorier, på lång sikt, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Här listar han sex anledningar att sluta räkna kalorier - för gott.

Längst bak i listan hittar du dessutom tips på hur du ska äta för att lyckas.

Foto: Colourbox

1. Det är en förlegad metod

I dag vet vi att olika livsmedel har olika effekt på kroppen – även om de innehåller exakt samma mängd kalorier. Vissa livsmedel är helt enkelt mer fettbildande än andra.

Därför kan det vara missvisande att räkna kalorier för att gå ner i vikt.

– Forskning visar att de som räknar kalorier inte kommer att lyckas på sikt, det är för jobbig och det är ett för trubbigt verktyg, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.


Foto: Shutterstock

2. Råvarorna är viktigast

En kalori har olika effekt på kroppen beroende på varifrån den kommer. Äter du 400 kalorier från exempelvis mandlar tar kroppen bara upp ungefär 75 procent.

Äter du lika mycket från chips så reagerar kroppen helt annorlunda och tar upp nästan 100 procent.

Så vad ska man äta?

– Frossa i frukt och grönt och undvik socker och halvfabrikat. På så sätt kommer du per automatik äta bra mat som gynnar både hälsan och vikten, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

LÄS MER: Experten: Så bryter du ditt dåliga matmönster



3. Du slipper krångla

I praktiken är det extremt svårt, på gränsen till omöjligt, att göra exakta kaloriberäkningar för viktminskning – särskilt när vi numera vet att kalorier från olika råvaror påverkar kroppen på olika sätt.

– Stenhårda dieter eller krav på att du ska väga och räkna är för krångligt, det orkar man bara göra en begränsad period. Risken är stor att man sen ramlar tillbaka i gamla vanor, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Om du vill förändra din livsstil och hålla fast vid den måste den fungera i vardagen, bara då kan det fungera långsiktigt.


Foto: Colourbox

4. Du känner mättnad snabbare

Genom att äta bra råvaror får din kropp jobba på sina egna villkor och aptitregleringen kommer att fungera bättre. Du kommer helt enkelt känna dig mätt innan du stoppat i dig för mycket.

Enligt näringsfysiologen Fredrik Paulún är kommer de bästa kalorierna från mat som du ser vad det är, exempelvis banan och äpplen. De innehåller nämligen mycket vatten.

– När du äter något som består av 80-85 procent vatten får du en bra mättnad, men väldigt få kalorier, eftersom vattnet är kalorifritt. Dessutom ökar vattnet i sig energiförbrukningen när det omsätts i kroppen.



Foto: Shutterstock

5. Du blir mätt – länge

Hungern är din värsta fiende om du vill ändra dina kostvanor eller minska i vikt. Blir du hungrig kommer du att vilja äta de mest fettbildande livsmedlen. Mättnad är å andra sidan din bästa vän, som ger dig energi att motionera och hålla sötsuget borta.

– Vill man gå ner i vikt så ska man äta mat som man vet mättar bra, som man vet ökar förbränningen och som man vet går att träna på, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

– Allt det här tillsammans gör att du äter lagom mycket och får mat som sätter fart på din förbränning.


Foto: Fotolia

6. Du maxar din hälsa

När du struntar i kaloriräknandet och i stället fokuserar på bra mat så går du inte bara ner i vikt – du blir dessutom mer hälsosam på kuppen.

Detta tack vare att din nya mat innehåller massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter, fibrer, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater.

– Med rätt val behöver du inte tänka på att räkna kalorier – och kan ändå gå ner i vikt, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.


Foto: PETER KNUTSON

7. Så här ska du äta

Kort och gott: Sluta räkna kalorier och fokusera på bra råvaror och sunda matvanor. På så vis blir ditt välmående ett långsiktigt projekt, snarare än en "quick fix".
Här listar näringsfysiologen Fredrik Paulún vilka råvaror du ska satsa på och vad du bör vara mer försiktig med.

SATSA PÅ:

•  Grönsaker, frukt och bär


• Fullkornsprodukter


• Magert kött (exempelvis kyckling, kalkon, vilt och magert nötkött)


• Fisk


• Bönor och ärtor


• Nötter och frön


Omättat fett och vegetabiliska oljor (till exempel raps-, oliv-, nöt- och avokadooljor), i rimliga mängder


UNDVIK:

• Långkedjade mättade fetter, finns bland annat i feta charkprodukter och choklad


• Raffinerat socker


• Processad mat


• Hel - och halvfabrikat


• Rött kött med synligt fett


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!