Skippa semesterns fetfällor! Här är sommarmaten som slimmar figuren

Slipp semesterns extrakilon med god men nyttig mat. Genom bra val kan du både njuta av godsaker och samtidigt hålla formen. Undvik fettfällorna och satsa på den smarta sommarmaten som slimmar!

Foto: Bianca Brandon-Cox

1. Njut – men gör kloka val

Sommar och semester är inte bara förknippat med sol, bad och lata dagar. Det betyder ofta också mer umgänge och fest med god mat och svalkande dryck.

Det ska vi så klart kunna njuta av men med många glassar på stranden, tårtor på kalasen och vinglas till middagen kan det härliga lätt leda till retliga extrakilon.

– Man kan tycka att det är maten som gör sommaren, men egentligen är det ju att man samlas som är grejen. Det är inte kakorna som gör det mysigt utan att man umgås, säger Kristina Andersson, näringsfysiolog.

Men det går att hitta en balans genom smarta val. Först och främst genom att tänka till lite och välja sina tillfällen för guldkant.

– Fundera över vilka som är dina sommarlaster. Hur mycket av det behöver du och vad är lagom för att få balans? Man behöver inte förbjuda något, men kanske behöver man inte dricka rosé varje kväll eller äta en glass varje dag.

Lättare att göra bra val

Under sommaren finns det faktiskt också mycket att äta som både är gott och nyttigt, det är lättare att göra bra val.

– Sommaren är den årstid då det är lättast att äta bra, det finns massor av färska grönsaker, bär och frukt som både är gott och bra för oss.

Det kanske låter tråkigt, men bästa sättet att hålla en sund livsstil på semestern är faktiskt att tänka till och sedan ha lite framförhållning och planering.

– Det är lätt att man hamnar i en känsla av att man ska njuta hela tiden och ta saker som de kommer. Men med smarta lösningar gör du enklare bra val.

Ta med egen matsäck

Till exempel är det en bättre idé att ta med sig matsäck på utflykten eller till stranden än att förlita sig på att kiosken har något nyttigt på menyn.

Glöm inte heller att nu är bästa tiden för att röra på sig utomhus, om du motionerar lite mer kanske du kan unna dig lite mer än annars menar Kristina Andersson.

– Tänk till i den vågskålen också. Lek och gör aktiva saker tillsammans!


Välj gärna fisk oftar eoch rött kött mer sällan när du grillar. Foto: Anders Ylander

2. Enkla knep för grillkvällen

Hos många går grillen varm under sommaren. Grillad mat är inte det hälsosammaste tillagningsalternativet, men med enkla knep blir måltiden bättre.

1. Försök att inte grilla maten för hårt. Undvik att maten blir bränd.

2. Du kan neutralisera effekten av det grillade genom att äta tillbehör med mjölksyrebakterier, som en tzatziki gjord på yoghurt eller syrade grönsaker.

3. Välj gärna fisk oftare och rött kött mer sällan. En hel fisk i folie är superenkelt att göra på grillen.

4. Halloumi, svamp och grönsaker funkar också fint att grilla. Köp en form speciellt för att grilla grönsaker så slipper du tappa ner dem i kolen.

LÄS MER: 6 matvaror du borde sluta äta direkt


Vattenmelon är ett bra alternativ på stranden eftersom det ger mycket vätska.

3. Planera för utflykten och stranden

Planering är A och O, då slipper du förlita dig på sortimentet i tråkiga snabbmatsrestauranger och kiosker. Införskaffa en bra kylväska. Förbered en matsäck kvällen innan eller på morgonen.

1. Skivad frukt eller grönsaker är mumsigt, Vattenmelon eller gurkstavar är extra bra eftersom det ger mycket vätska.

2. Kokta ägg är lätt att ta med och de ger en bra mättnad.

3. Gör filodegspiroger. Filodegen är tunn så du får inte i dig så mycket mjöl. Fyll pirogerna med det du gillar, som köttfärs, svamp, grönsaker och ost.

4. En kall gazpacho är perfekt på stranden, bara att mixa hemma och fylla på termos.

5. Köp bra osötade bars eller gör egna varianter med torkad frukt, nötter och frön. Perfekt som snacks.

Tips! Piroger och bars kan du göra många av och frysa in så att det alltid finns ett lager att ta av när ni spontant bestämmer er för en utflykt.

LÄS MER: 6 misstag folk gör när de ska vara "nyttiga"


Gör en klassisk Gino i stället för paj. Foto: Arne Adler

4. Alternativ till fikat och kalasen

Visst är det härligt att träffa svärföräldrarna, bjuda hem vännerna och fika hos moster. Men man behöver kanske inte äta kakor varje gång? Det finns faktiskt andra alternativ.

1. Sommarens frukt och bär både stillar sötsuget och ger dig vitaminer och fibrer. Jordgubbar med grädde är ju en klassiker, varför inte testa samma sak med andra bär eller frukter? Piffa med vaniljpulver i grädden och lite frön eller nötter som topping.

2. Inspireras av raw food. Desserterna i raw food baseras ofta på nötter och torkad frukt. De kanske inte innehåller färre kalorier, men definitivt mer näring än en vanlig kaka. Testa raw chokladmousse eller raw chokladbollar!

3. Gör en klassisk Gino i stället för en paj. Du slipper vetemjöl, smör och sockermängden blir betydligt lägre. Men du får fortfarande en smarrig efterrätt.

LÄS MER: Byt ut guide: Så enkelt får du bort sockret


Mixa egen glass och blanda gärna i till exempel mango eller banan.

5. Ta vara på sommarens frukt under glasspausen

Nyttig glass är superenkelt att göra själv, även utan en glassmaskin. Ta tillvara på sommarens frukt och bär, allt du behöver är en frys och en mixer.

1. Häll upp resterna av en smoothie i lämplig form och stick i en glasspinne. Lägg in i frysen några timmar.

2. Mixa frysta jordgubbar eller mango med fryst banan. Du kan också blanda i lite kvarg, yoghurt eller kokosgrädde.

3. Sätt fruktbitar eller varför inte en hel banan på en pinne, doppa i smält choklad och lägg på en bricka och ställ in i frysen.

LÄS MER: 8 bra sätt att bli av med sockersuget


Vanligt vatten blir lite godare om du smaksätter med bär, frukt och kryddor.

6. Se upp med alkoholintaget

Med bag in boxen alltid redo blir det lätt flera glas vin många kvällar i veckan. Tänk efter hur många kvällar du vill dricka alkohol och byt ut drycken några dagar om du känner att det blir för mycket och för ofta.

1. Kombucha är inte bara en väldigt nyttig dryck som innehåller bra bakterier, den är också väldigt smakrik. Tycker du att den har för mycket smak kan du späda den.

2. Vanligt vatten är inte jättefestligt. Lite roligare och godare blir det med bubbelvatten som du själv smaksätter med bär, frukt, kryddor som mynta eller citronmeliss. Ingefära ger drycken lite riv och en vuxen smak.

3. Byt ut den söta drinken mot kokosvatten. Det finns även smaksatta varianter som har sötare smak.

4. Iste eller iskaffe kan fungera som alternativ till drinken efter maten. Men tänk på att söta måttligt.

LÄS MER: Så dricker du smart – för vikten och hälsan


Smoothie med bär är ett bra alternativ till milkshake. Foto: Chiociolla / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

7. Det här ska du byta ut

Se över ditt mat- och alkoholintag och välj bort fettbovarna. Här är en snabbguide med några hälsosamma alternativ.

1. Fruktyoghurt och flingor - Naturell yoghurt med osötad müsli med nötter och frön.

2. Glass - Egengjord glass eller bär med naturell kvarg eller grädde.

3. Milkshake - Smoothie.

4. Mjölkchoklad - Mörk choklad.

5. Läsk - Mineralvatten smaksatt med frukt, bär, ingefära, citronmeliss eller mynta.

6. Lösgodis - Nötter, torkad frukt, bär, frukt i bitar, grönsaksstavar med dipp.

7. Öl, drinkar och vin - Iste, kombucha, iskaffe, kokosvatten.

8. Kakor - Frukt- och bärsallad med naturell kvarg med äkta vaniljpulver eller en raw food inspirerad dessert.

LÄS MER: 7 sätt att gå ner i vikt utan att tänka på det


Rotfrukter som morötter och rödbetor gör gott. Foto: Nina Bergström

8. Bra sommarmat

Här är maten du kan äta med gott samvete.

1. Fet fisk, som lax eller makrill.

2. Räkor, färska eller rökta.

3. Färskpotatis (gärna kokt, kall i en potatissallad).

4. Jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär, vinbär.

5. Rotfrukter som morötter och rödbetor.

6. Säsongens gröna grönsaker och tomater.

7. Naturell yoghurt.

8. Ägg.

9. Svamp.

10. Frukt, gärna vattenmelon eller svenska äpplen och päron.

LÄS MER: Bli kalorismart och gå ner 4 kilo

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!