Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 2 maj 2016 09:00

Sju enkla sätt att gå ner tre kilo – välj själv

Sugen på att gå ner några extrakilon? Börja med kosten. Här listar vi 7 sätt - välj vilket som passar dig.

Sugen på att gå ner några extrakilon? Börja med kosten. Här listar vi 7 sätt - välj vilket som passar dig.

1/2

Foto: iStock

2/2

Foto: iStock

De där extrakilona du velat bli av med jättelänge.

Kanske dags att ta itu med dem nu?

Det behöver inte innebära späkning, dieter och militärträning i lera.

Här är sju roligare sätt.

Går du också och beklagar dig över några extrakilon som du skulle vilja bli av med före sommaren? Bara tre-fyra stycken, som kommit till utan att du märkt det?

Först och främst: är du säker på att du MÅSTE göra dig av med dem, att de VERKLIGEN innebär övervikt? Alldeles för många går genom hela livet med en föreställning om att en liten viktminskning kommer att göra stordåd. De blir ALDRIG nöjda.

Men okej då, om du vet med dig att du faktiskt behöver gå ner de där tre-fyra kilona av hälsoskäl så finns det en poäng med att sätta i gång snarast. Och börja då gärna med kosten, eftersom onyttig mat påverkar vikten mer än icke-motion.

Och nej, du måste inte sluta äta allt som är gott - eller periodfasta flera dagar i veckan.

Med inspiration av Medical Daily listar vi sju betydigt enklare knep.

1. Ät som i Japan

Forskare har identifierat några zoner i världen där människor blir ovanligt gamla, tack vare en bra kosthållning. Ön Okinawa i japan är en sådan. Japanerna äter i huvudsak växtbaserad mat, ris i stället för potatis och mycket mer fisk än kött. Dessutom hanterar de konsten att sluta äta innan de blir FÖR mätta.

LÄS OCKSÅ: 14 livsmedel som får dig att leva till 100 år

2. Käka vegetariskt

Nej, vegetarisk mat är inte per automatik nyttig. Det går att dränka även grönsaker i fett och socker. Men i sin naturliga form är råvaror från växtriket ofta både näringsrikare och kalorisnålare än animaliska produkter. Så investera i en rolig veg-kokbok och gå loss på bönor, kål, tofu och andra "superlivsmedel".

Foto: Colourbox

3. Skär ner på salt och processad mat

Ost och korv är gott, men inte särskilt bra för vare sig hjärtat eller vikten. Det innehåller mycket mättat fett, som höjer kolesterolet. Ät mindre salt och processad mat - och mer grönsaker, frukt och fullkorn. Brukar du ta en cheeseburgare med pommes frites när du inte har tid att laga mat? Klassisk skräpmat är det första du ska stryka.

4. Testa Viktväktarna

Om du nu vill ha hjälp att nå ditt mål, välj en beprövad "skola" som jobbar i linje med Livsmedelsverkets råd. Hos Viktväkterna får man lära sig att man kan äta det mesta, bara man prioriterar rätt. Mycket grönsaker och frukt, lagom med fullkorn och protein, mindre av fett och sött. Som tallriksmodellen, ungefär.

5. Halvera portionerna

Det finns dieter som går ut på att man ska lägga upp sin vanliga portion på tallriken och sedan dela den i två. Ena halvan sparar man till nästa måltid. Riktigt så långt behöver man kanske inte gå, men att minska portionerna är absolut ett effektivt sätt att tappa extrakilon. Nästa gång du ska äta: prova att ta lite mindre än du brukar. Och är du på restaurang behöver du ju inte äta upp precis allt?

Foto: iStock

6. Låt bli snacksen

Några nävar nötter under matlagningen, lite bröd med smör innan förrätten kommer in på krogen. Det är lätt att få i sig onödiga kalorier utan att man tänker på det. Var strikt mot sig själv ett tag - och ät ENBART tre (rejäla men nyttiga) huvudmål per dag: frukost, lunch och middag.

7. Skippa allt socker

Vanligt vitt socker är bara tomma kalorier. Det innehåller ingen näring – och mättar inte heller. Dessutom ökar det bara sötsuget, vilket gör dig mer benägen att fortsätta äta onyttigt. Testa att utesluta all mat med socker i ett par veckor. Det kommer att göra skillnad.

LÄS OCKSÅ: 8 sätt att tappa kilon - utan att vara hungrig