6 frukosträtter du kan skippa – för viktens skull

För många är frukost dagens bästa mål, för andra är det bara något man slänger i sig på väg till jobbet.

Gemensamt för båda två är emellertid vikten av att stoppa i dig rätt saker. Särskilt om du är mån om att hålla din vikt eller vill gå ner några kilon.

Inspirerade av sajten Livestrong lät vi dietisten Sofia Antonsson lista 6 frukosträtter som du bör vara försiktig med.

Foto: Shutterstock

1. Smoothies

Smoothiekulturen har en starkt hälsosam aura. Men bara för att någon satt etiketten "smoothie" på en dryck betyder inte att den automatiskt är nyttig. Färdiggjorda smoothies som du köper i affären kan innehålla lika mycket socker som en vanlig läsk.

– I dag finns det bra färdiggjorda smoothies, med krossade frukt, bär och tillsatta saker som ingefära och spenat. Men håll koll på innehållsförteckningen, säger dietisten Sofia Antonsson.

Gör du din egen smoothie kan du själv styra innehållet av frukt och därmed socker.

ANNONS: "Varför går jag inte ner i vikt?" Få gratis hjälp av en hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Foto: Shutterstock

2. Juice

Färskpressad juice innehåller en rad nyttiga vitaminer, men problemet ligger i att det också innehåller mycket socker och kalorier. Sockret är visserligen naturligt, men det gäller att dricka i lagom mängd.

– I juice får du inte med frukternas fibrer utan det är bara safterna och sockret. Jag brukar säga att ett litet glas på helgen är okej, men inget man dricker varje dag, säger Antonsson.

– Då är det bättre att äta hela frukten istället så fibrerna följer med.

Färdigköpt juice kan också innehålla en mindre mängd vitaminer.

LÄS OCKSÅ: Sex dolda sockerfällor och hur du undviker dem

3. Smaksatt yoghurt/fil/kvarg

Både kvarg och grekisk yoghurt hyllas ofta som grym frukostmat. Många glömmer dock bort att detsamma inte nödvändigtvis gäller för smaksatta varianter.

Sofia Antonsson tipsar om att hålla stenkoll på innehållet och sockernivån när det gäller alla smaksatta mejeriprodukter.

– Egentligen är det helt onödigt att äta smaksatt. Ta det naturella och toppa själv med frukt och bär.

ANNONS: Vill du orka mer i vardagen? Få hjälp – boka en gratis hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Foto: Shutterstock

4. Frukostflingor

Cornflakes och färdigköpt müsli innehåller ofta massor med socker, inga fibrer och väldigt lite näring. Således en nit om du vill lägga en god grund för resten av dagen.

– Gör därför din egen müsliblandning eller köp en osötad variant i butik. Det finns ingen ursäkt för att äta kalaspuffar, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Foto: Shutterstock

5. Vitt formbröd

Vem älskar inte en rostmacka med marmelad på morgonen? Problemet? Det är i princip bara tomma kolhydrater. Håll dig istället till osötat bröd, gärna gjort på surdeg.

– Det kommer mer och mer fram hur bra surdegsbröd är för kroppen. Det är också väldigt snällt för magen så om du har lite ballongmage passar surdeg bra, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Bränn fett! Forskarnas 9 sätt som fungerar

Foto: SHUTTERSTOCK

6. Bacon

WHO klassar numera processat rött kött, såsom bacon, skinka och korv, som cancerframkallande. Ur viktsynpunkt är det inte heller fördelaktigt eftersom det innehåller väldigt många kalorier.

– Ägg är däremot ett superlivsmedel så tar man bara bort baconet så kan man gott äta ägg, tycker jag, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 11 mellanmål som gör att du bränner fett

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här