Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Så undviker du de nya dolda sockerfällorna

Tillsatser och dolt socker lurar i livsmedelshyllorna och kan göra det svårt att äta nyttigt.

Dietisten Sofia Antonsson har goda råd för att enkelt få bättre kostvanor.

– Börja med att välja bort det synliga sockret, säger hon.

Här tipsar Sofia om 7 sätt att bli av med sötsuget.

Sofia Antonsson.

Foto: MAGNUS FOND

1 av 9

1. "Man kanske tror att man äter nyttigt"

Allt fler blir varse vad de äter. En tredjedel av europeiska konsumenter försöker aktivt välja mat med mindre socker. Livsmedelsindustrin försöker möta vår efterfrågan och lovar produkter med lägre sockerhalt, mindre salt och ofta mindre fett.

Men vad hamnar i maten i stället? För att maten ska bli enkel att lagra, inte ska härskna, för att vi ska tycka att den är god och för att hålla nere sina kostnader tillsätter mattillverkare ofta produkter som fyller ut och stabiliserar.

– Mycket handlar om att få konsistens, till exempel karragenan, maltodextrin, glukossirap. Det är olika sorters emulgering för att livsmedlet ska hålla ihop, säger Sofia Antonsson, dietist och kostexpert.

Maltodextrin finns i exempelvis pulversoppor, såser, färdigmat, och charkprodukter. Det består av riktigt snabba kolhydrater som snabbt höjer blodsockret - när kroppen tar upp det. Man kan dessutom få det att smaka sött - men man behöver inte kalla det för socker. I stället hamnar det under rubriken kolhydrater på näringsdeklarationen.

LÄS OCKSÅ: Skippa sockret – 8 saker som händer i kroppen

"Mycket utfyllnad och lite näring"

Trots att man väljer varor som det står "sockerfritt" eller "utan tillsatt socker" får man samma effekt på kroppen som när man äter godis.

– Man kanske tror att man äter nyttigt, man tar en bar här och något annat där, och plötsligt så får man i sig mer än vad man tänkt, säger Sofia Antonsson.

– Man kanske kan äta någon bar ibland, men man kan inte äta processad mat tre gånger om dagen.

Om man försöker äta nyttigare utan att man märker någon skillnad är hennes råd att man ska se över sina matvanor.

– Om du tycker att jag äter nyttigt men ändå inte går ner i vikt, då behöver du kika på om du äter mycket processad mat. I den finns det mycket utfyllnad och lite näring.

Artikeln fortsätter på nästa sida.

1 av 9