Så lär du kroppen att bränna fett - 10 effektiva sätt

Kroppen vet egentligen hur fett ska förbrännas.
Men lever man fel får den svårt att göra sitt jobb.
Hjälp den!
Här är 10 effektiva sätt att bränna fett och i förlängningen gå ner i vikt.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

Alla är olika

Kroppen bränner fett när vi behöver mer energi. Det sker på natten, mellan målen och när det behövs påfyllnad av andra skäl. Ett intrikat signalsystem får fettvävnaden att släppa ifrån sig lagom med bränsle till andra cellers behov.
– Man ska vara glad åt sin fettväv! Den är ett viktigt organ, säger Ingrid Dahlman, överläkare och adjungerad professor i Diabetesforskning på Karolinska institutet, som leder en forskargrupp som studerar fettceller.
Men livet är långtifrån rättvist. Vissa är mycket bättre än andra på att bränna fett. Delvis handlar det om gener. En del personer har lata fettceller som snarare vill lagra än släppa ifrån sig överskottsenergin. Då har man högre risk för att på sikt bli överviktig, men också för att exempelvis utveckla diabetes typ 2.

"Vissa människor har snävare marginaler"

En studie som Ingrid Dahlmans kolleger har gjort och som publiceras nu i augusti visar att man kan spåra vilka personer som har större risk att utveckla övervikt tio år i förväg. Deras förmåga att bryta ned fett från fettvävnaden är sämre
– Vissa människor har snävare marginaler, säger Ingrid Dahlman. Om fettcellerna blir för stora fungerar de inte heller som de ska.
– Fungerar inte lagringen hamnar överflödsfettet i andra organ - lever, muskler och bukspottkörtel.Det ökar risken för ämnesomsättningssjukdomar, exempelvis diabetes typ 2, som var 20:e svensk i dag lider av. På sikt kan en sjuk fettväv ge förhöjda nivåer av inflammationsämnen i kroppen och fibros, en slags inre ärrbildning
För att hålla sig frisk ska man hålla sig så normalviktig som det går, och tänka på vad man äter.
– Välj en bra fettsammansättning på maten och ät gärna en hälsosam nordisk diet med mycket fibrer. Det kan påverka fettvävens funktion, säger Ingrid Dahlman.
KLICKA VIDARE FÖR 10 EFFEKTIVA SÄTT ATT BRÄNNA FETT

Foto: Shutterstock

1. Välj rätt fetter

Enkelomättade och fleromättade är bättre än mättade. De tenderar att i högre grad lagras i underhudsfettet än i buken.
Överläkaren Ingrid Dahlman rekommenderar omättade fetter - olivolja, rapsolja, exempelvis - snarare än mättat fett. Vilken sorts fett man äter påverkar var i kroppen det lagras. Mättat fett lagras gärna i buken och levern, där det gör större skada än de omättade fetterna, som i högre utsträckning lagras i underhuden.

2. Mycket grönt

Vegetabilier är rika på fibrer, vitaminer och mineraler.Tack vare sitt låga energiinnehåll gör de det enklare att gå ner i vikt. Dietisten Sofia Antonsson vill ge rådet att dra ner på snabba kolhydrater och låta en större del av kosten komma från växtriket.
– Dubbla mängden grönsaker och halvera mängden kött och chark. Det ger ofta bra resultat.
Mer grönsaker ger både fibrer, antioxidanter och vitaminer. De två senare lindrar inflammationer i kroppen och bidrar till att normalisera cellernas funktion så att deras inre kraftverk optimeras.

Foto: Shutterstock

3. Protein ger mättnad

Bönor, baljväxter, fisk och kyckling är råvaror som mättar bra utan att tillföra så mycket energi.
– Protein är det mycket bra att ha på tallriken, det kostar mycket att bryta ner. Välj magert protein, primärt kyckling och fisk, men också växtbaserat -bönor och baljväxter är väldigt bra, säger dietisten Sofia Antonsson.

4. Välj rätt kolhydrater

Kolhydrater är stärkelse som kroppen kan göra om till socker, antingen enkelt och snabbt eller genom lite mer arbetsamma processer. Var varsam med de snabba kolhydraterna i exempelvis vitt mjöl och socker och välj hellre mer komplexa kolhydrater i fröbröd och rotsaker. Det ger längre mättnad och mindre högljudda signaler till fettcellerna om att lagra in överskottet.

Foto: Shutterstock

5. Muskeljobb

Träning hjälper fettcellerna att arbeta. Dessutom frisätter musklerna ämnen som får dig att må bra som tack för hjälpen.
Att röra sig är också ett sätt att ge fettcellerna en chans att få jobba. Genom ganska korta stunder av fysisk aktivitet kan man hjälpa kroppen att förbränna lättillgänglig näring som snurrar runt i blodbanan, och ge den anledning att beställa påfyllning från våra reserver i fettcellerna.
– Det är bättre att träna 30 minuter om dagen än 2 timmar några gånger i veckan. Och sprid gärna ut aktiviteten på många korta stunder av pulshöjning under dagen, säger dietisten Sofia Antonsson.
– Simma allt du kan i en minut, spring snabbt i 30 sekunder. Det dammsuger systemet.
– Men det kanske inte är högintensiv rörelse som är bäst för alla. Har man en övervikt kanske kroppen inte klarar av en massa hopp, då är lågintensiv vardagsmotion att föredra.

Foto: Shutterstock

6. Ät lagom ofta

Låt det gå lite tid mellan målen - men inte så lång tid att du blir panikhungrig.
– A och O är hur hela intaget ser ut. Hur, vad och när äter man, säger dietisten Sofia Antonsson.
– En fälla som många går i är att man äter alldeles för lite hela dagen och sen överäter man på kvällen och då blir det fel, säger hon.

7. Ta tag i kilona direkt

Samla inte semesterkilona på hög utan bli av med dem så snart som möjligt. Bättre att ta tag i extrakilona ganska snart, får de stanna länge börjar kroppen tro att de ska finnas där. Dessutom fungerar överfulla fettceller sämre.

8. Fasta på natten

På morgonen har man bättre funktion i sin fettväv - tack vare att nattens fasta gett kroppen en chans att städa undan det gamla.

Foto: Shutterstock

9. Mota sötsuget i grind

Att försöka gå hungrig leder ofta till att man äter för mycket, och något som inte är helt hundra för hälsa. Fyll på med det du vill äta innan suget övermannar dig.

10. Belöna dig

Att ge sig själv mat i livets med- och motgångar är en dålig vana. Försök hitta andra saker i livet för att visa sympati med dig själv - sällskap, aktiviteter, blommor. I längden kommer du att tacka dig själv.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer