Så blir du av med den farliga bukfetman

Att bli av med övervikt är bra för hälsan. Men vi bör inte stirra oss blinda på vågen.

Det är fett vi vill förlora - inte muskler. Och allra viktigast är att minska fettet runt midjan. 5:2 minskar midjemåttet effektivt!

Andra har också läst

Vi svenskar blir allt mer bukfeta, berättar livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius.

Varannan svensk i 60-årsåldern definieras som bukfet. Och problemet kryper längre ner i åldrarna. Vi håller på att ändra form.

De senaste 50 åren har midjemåttet bland svenskar ökat med ungefär tio centimeter, och det gäller både kvinnor och män.

- Visst är det oroande att vi går upp i vikt. Men det är ännu mer oroande att övervikten samlar sig runt buken, säger Mai-Lis Hellenius.

 

Foto: Foto: Ulf Sirborn

Livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius

Det kommer ständigt ny kunskap som visar att bukfetman är den minsta gemensamma nämnaren för våra stora, allvarliga hälsoproblem: inflammationssjukdomar, diabetes typ 2, hjärtkärlsjukdomar, cancer, demens.

Varför är då bukfettet farligare än det som lägger sig runt till exempel rumpa och lår?

- Fettväven är av en annan typ. Man kan beskriva bukfettet, särskilt det inre, som mer aktivt. Bukfettet släpper i högre grad ifrån sig fettsyror som åker ut i blodet och påverkar kärl, lever, blodfetter och blodtryck negativt. Bukfetman leder också till att sockret bryts ner sämre i kroppen eftersom insulinet börjar fungera mindre bra.

Men samtidigt som kunskapen ökar om hur bukfetman verkar i våra kroppar växer kunskapen om hur vi blir av med den, betonar Mai-Lis Hellenius.

 

Professorns viktigaste råd

Öka vardagsmotionen

1 Vi svenskar håller på att bli ett av världens mest stillasittande folk. Att röra sig för lite leder på sikt till bukfetma.

2 Ta trappan i stället för hissen. Kräver mycket energi och du tränar muskler i lår, vader, rumpa. Att bygga muskler är ett effektivt sätt att motverka bukfetma. Hoppa av minst en hållplats tidigare och traska sista sträckan dit du ska.

3 Gör det till en vana att alltid gå en promenad på lunchen. Bättre fem minuter än inte alls.

4 När du sitter – ta en bensträckare en gång varje halvtimme.

5 Cykla oftare.

6 Om du har ett sittande jobb – fixa ett höj- och sänkbart bord och stå och jobba ibland. Då förbränner du tre gånger så många kalorier.

7 Lek med barn, och rör dig på andra vis hemma. Jobba i trädgården, städa, tvätta, måla, snickra.

8 Använd inte datorn till allt. Gör ärenden oftare. Och ta då inte bilen varje gång. Gå och handla i stället för åk och handla.

9 Använd stegräknare och ha som mål att gå minst 10 000 steg per dag.

10 Ha promenadmöten med kollegerna. Frisk luft och rörelse får dessutom tanken att lyfta!

11 När du ska bjuda släkt eller vänner – ordna en picknick i stället för att samlas runt mat och dryck hemma. Att vara i det fria stimulerar till rörelse.

12 Ha bekväma skor så ofta som möjligt – det uppmuntrar dig att gå.

5:2 minskade IGF-1

- Michael Mosley, författare till boken "The fast diet", minskade sitt IGF-1 från 28,6 nmol/l till 15,9 nmol/l efter tre månader med 5:2-metoden.

- Rekommenderat värde för en man i Dr Mosleys ålder är 11,3-30,9 nmol/l.

Hur mäter jag mitt IGF-1?

Ett blodprov kan skickas till ett kemlab överallt i Sverige för analys. Detta är i dag ett rutinprov, men kostar mellan 200-300 kronor varför många vårdcentraler inte vill bekosta det om det inte är nödvändigt. Förklara på din vårdcentral varför du vill ta provet, men räkna med att du får betala själv.

• Man tar vanligtvis provet när man ska undersöka varför barn inte växer, eller när man misstänker att patienten har en hög produktion av tillväxthormon.

• IGF-1 nivåerna varierar med åldern och är högst när vi växer som mest under tonåren och minskar sen gradvis under livet, och är lägst när vi är riktigt gamla. Därför måste man alltid korrelera nivåerna av IGF-1 till ålder för att bedöma om det är normalt/högt/lågt.

5:2 är effektivt mot bukfetma

• Resultat från Michelle Harvies största 5:2-studie:

• Minskat midjemått efter 4 månader 5:2-gruppen: Minus 6,1 centimeter.

• Banta varje dag-gruppen: Minus 3,6 centimeter.

Mät dig

Bukfetma kvinnor: Midjemått över 88 centimeter. Men har man över 80 är man i riskzonen.

Bukfetma män: Midjemått över 102 centimeter. Men har man över 94 är man i riskzonen.

OBS! Värdena gäller oavsett längd.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här