Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Professor Stephan Rössners 16 bästa viktråd

Har alla kläderna i garderoben krympt? Klär du dig helst i lösa tunikor och skjortor som döljer magen?

Dags att göra något åt extrakilona?

Viktprofessor Stephan Rössner menar att genom att noggrant planera sitt ätande, byta ut vissa livsmedel mot andra och äta små portioner kan man gå ner fyra-sex kilo på fyra veckor.

Foto: Shutterstock

1 av 6

Experten: "Man får inte gå hungrig"

Ofta smyger det sig på och plötsligt kan man inte knäppa favoritjeansen längre.

Vi vill vara smala, men våra kroppar är designade för att lägga på sig extra lager av fett, att ta av i svårare tider. Vikten blir därför en evig kamp för många.

– Män har lättare att gå ner i vikt eftersom de har större muskelmassa som bränner fett. Det gör att de snabbare får effekt av bantning. Men alla kan gå ner, det svåra är att behålla den nya vikten, säger Stephan Rössner, professor emeritus i hälsoinriktad beteendeforskning.

– Det ligger i människans natur att vilja äta. För att lyckas gå ner behöver man sätta upp olika sorters mål, både kortsiktiga och långsiktiga.

ANNONS: Vill du gå ner i vikt? 90% når sitt mål med Itrim (EXTERN LÄNK)

"Mirakeldieter inte en lösning"

Stephan Rössner har en gedigen erfarenhet av att jobba med överviktiga människor, och han vet hur många kämpar med olika dieter.

– Tyvärr är inte olika mirakeldieter en lösning. De flesta klarar helt enkelt inte av att följa dem särskilt länge. Efter två, tre år har de flesta som följt en diet återgått till sin ursprungliga vikt. Tricket är i stället att skapa sig ett nytt sätt att leva, där man äter måttligt och rör sig regelbundet. Och att fortsätta med det livet igenom.

Det handlar bland annat om att sluta äta impulsivt. Det ska inte komma som en överraskning varje dag att du måste äta. Så gör en plan, till exempel en vecka i taget, och gå igenom vad du ska äta och vad som behöver handlas.

Byt ut – i stället för att ta bort

Och det handlar om att byta ut vissa livsmedel och tillagningssätt mot andra. Äter du regelbundet pommes frites? Byt ut mot kokt potatis – helst med skalen kvar för extra näring. Friterar du köttet? Ugnsstek i stället. Äter du kött varje dag? Byt ut mot fisk och vegetabiliskt protein som tofu och quorn. Och så handlar det om att inte äta för mycket.

– Många äter hela tiden, det ska man sluta med. Men vrålbanta inte heller. Om du till exempel tar bort två ostmackor om dagen motsvarar det 600 kalorier och kan göra så att du går ner ett kilo i veckan. Tar man bort ännu lite mer kan man gå ner ännu mer, säger Stephan Rössner.

– Men man får inte gå hungrig, då vräker man snabbt i sig alldeles för mycket kalorier. Blir man hungrig mellan målen är det bra att ta en banan, ett par nötter eller ett ägg. Det förhindrar överätning, lägger han till.

KLICKA VIDARE FÖR STEPHAN RÖSSNERS 16 BÄSTA VIKTKNEP

1 av 6