Paulún: Därför behöver du inte räkna kalorier

Att hysteriskt räkna kalorier är inte nödvändigt om du vill gå ner i vikt.

För alla kalorier är inte farliga.

Det finns bra kalorier – och dåliga kalorier.

Här listar vi den bästa och den sämsta kaloririka maten, med kommentarer av Fredrik Paulún.

Andra har också läst

Foto: iStock

1. Banan – samt frukter, bär och grönsaker överlag

= BRA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– De bästa kalorierna är mat som du ser vad det är, till exempel banan och äpple. Den typen av livsmedel har nämligen väldigt mycket vatten i sig.

– När du äter något som består av 80-85 procent vatten får du en bra mättnad, men väldigt få kalorier, eftersom vattnet är kalorifritt. Dessutom ökar vattnet i sig energiförbrukningen när det omsätts i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Bästa och sämsta snabbmaten – för vikten och hälsan

Foto: iStock

2. Frön, mandlar, nötter, havregryn och andra fullkornsprodukter

= BRA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Mat med tuggmotstånd är bra, för när du äter livsmedel som består av "kärnor" tas en stor del av kalorierna inte upp av kroppen, utan hamnar i toaletten. Kalorierna är liksom inbakade i den hårda strukturen, som opåverkat passerar förbi magsäcken och tunntarmen, samt alla enzymer och bakterier.

Foto: GETTY IMAGES

3. Rotfrukter

= BRA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Rotfrukter är kul för där finns det ett spann från ungefär 2 procent kolhydrater i kålrabbi, majrova och sådant – upp till 17 procent i potatis. Men det är fortfarande enormt lite kalorier, om man jämför med pasta och ris, som innehåller cirka 35 procent kolhydrater.

– Man kan alltså äta sig mätt på rotfrukter utan problem: du kan äta dubbelt så mycket potatis som pasta och ris och ändå få samma kalorimängd. De är också väldigt nyttiga.

LÄS OCKSÅ: Experten: Socker du kan äta med gott samvete

Foto: iStock

4. Baljväxter

= BRA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Baljväxter är väldigt viktiga och bra. Även om man gör en röra på dem ser man att de bromsar upptaget av näringsämnen från andra livsmedel, eftersom de innehåller ämnen som hämmar nedbrytningen av näring.

– Att äta baljväxter är alltså ett sätt att både minska kaloriupptaget och få långsammare magsäckstömning. Det senare resulterar i större mättnad och bättre blodsocker.

Foto: GETTY IMAGES

5. Kakaonibs och annat med tuggmotstånd och besk smak

= BRA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Kakaobönor som är hackade är perfekt. Man får stor mättnad för väldigt få kalorier, och den beska smaken gör att du äter mindre automatiskt.

– Pomeransskal och grapefrukt är också väldigt bra, av samma anledning.

LÄS OCKSÅ: Kickstarta! 4 sätt att snabbt tappa kilon

Foto: iStock

6. Pommes frites, chips och annan friterad mat

= DÅLIGA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Friterad mat är det sämsta du kan äta. Där får du det feta och stärkelsen i ett.

– Inte bara går kalorierna rakt in, de verkar också trigga fettinlagring. Det finns inget så fettbildande som friterad mat. Man får en inflammation i kroppen.

Foto: GETTY IMAGES

7. Hårt stekt mat

= DÅLIGA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Hårt stekt mat med mycket stekyta sätter i gång samma inflammatoriska process som friterad mat. När kroppen blir inflammerad och stressad ökar fettinlagringen: man lagrar kalorier i stället för förbruka energi.

LÄS OCKSÅ: 6 vanliga fel vi gör när vi vill gå ner i vikt

Foto: Colourbox

8. Vitt vetemjöl

= DÅLIGA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Vanligt vetemjöl har man tagit bort allt det nyttiga från. Det är snabba kolhydrater, helt utan näring.

– Om du i stället använder fullkornsvetemjöl, som grahamsmjöl eller dinkelmjöl, får du en helt annan näringssammansättning, tack vare innerskalet med mineraler och vitaminer, samt alla fibrer. Det blir direkt mellan 10-15 procent färre kalorier per 100 gram, eftersom fibrerna inte ger samma energi som stärkelsen i kolhydrater.

9. Rapsolja och andra raffinerade oljor

= DÅLIGA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Ett problem är alla livsmedel med tomma kalorier, alltså mat som man tagit bort antioxidanter och allt det nyttiga från. Till exempel raffinerade oljor.

– Ska du köpa en olja: köp då INTE en raffinerad rapsolja, utan välj i stället en grön olivolja, där sådant som ökar förbränningen finns kvar.

LÄS OCKSÅ: Experterna om svenskarnas nya matångest

Foto: iStock

10. Bacon, korv och andra animaliska fetter

= DÅLIGA KALORIER

Fredrik Paulúns kommentar:

– Animaliska fetter från till exempel bacon och korv är sämre kalorier än fett från exempelvis avokado och linfrön. De lagras nämligen lättare i kroppen.

Foto: Wolfgang Kleinschmidt

11. Till sist: Därför kan kalorier vara bra


Egentligen är kalorier något positivt. Begreppet beskriver hur mycket energi som maten innehåller – och vi behöver energi för att överleva. Samtliga funktioner i kroppen är beroende av kalorier, problemet är bara att vi i dag äter stora mängder raffinerad mat, som innehåller VÄLDIGT MYCKET kalorier. Utan att ens ha ätit oss mätta kan vi lätt få i oss 500 extra kalorier per dag som vi inte behöver, förklarar näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Kalorier fungerar olika

Dessutom sitter vi mycket stilla och förbrukar mindre kalorier än vad vi skulle behöva. Konsekvensen blir ett överskott på kanske 1000 kalorier per dag, vilket ofrånkomligen leder till viktökning. Kalorier ÄR alltså av betydelse, men här kommer den lilla brasklappen: alla kalorier fungerar inte på samma sätt.

– Det är väldigt stor skillnad på olika livsmedel. 100 kalorier från baljväxter är inte alls lika fettbildande som 100 kalorier från pasta. Baljväxterna är nämligen rika på protein, och ungefär 25 procent av proteinets kaloriinnehåll avgår som värme när det omsätts i kroppen. Dessutom frigör protein ett hormon som bränner fett, så det blir dubbel positiv effekt.

LÄS OCKSÅ: Experten: 5 värsta livsmedlen för dina tarmar

Undvik kaloririk mat med tillsatser

Sammanfattningsvis, som tidigare punkter visat, finns de "bästa" kalorierna i mat som man direkt förstår vad det är, alltså riktiga råvaror.

– Om du vill ha kött ska du inte äta fryst hamburgare, utan hellre en bit nötkött eller fläskkött, som är rent protein. Protein är i grunden bra, men högkoncentrerat proteinpulver till exempel kan innehålla mycket tillsatser och snabba kolhydrater, säger Fredrik Paulún.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer