Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Paulún: 36 livsmedel som bränner fett

Ät väl och må bra. Här guidar Fredrik Paulún till 36 livsmedel som hjälper kroppen att bränna fett.

– Det här med kalorier är bara ett mått på energiinnehåll - hur mycket man får ut om man eldar upp maten. Men kroppen är mer komplex än så. Vissa typer av näringsämnen ökar förbränningen mer än andra, berättar författaren och näringsfysiologen.

Foto: PETER KNUTSON

1 av 7

"Räcker med väldigt små förändringar"

Egentligen är det ganska enkelt: Kroppen vill hålla sin jämvikt - och lagra på sig lite extra inför sämre tider. Om de där sämre tiderna aldrig kommer kryper vågen gärna uppåt med åren utan att vi riktigt märkte hur det gick till.

Hur får man vågen att gå åt andra hållet?

– Det kan räcka med väldigt små förändringar. Om man äter lika mycket som vanligt - men klokare - kokt potatis i stället för pommes, fläskfilé i stället för korv, så kan det räcka för en bättre viktbalans, exemplifierar Fredrik Paulún.

Därutöver mår många väl av att öka andelen grönsaker.

– Sen kan man se till att röra sig lite mer varje dag. Om man får en nettoeffekt på 300 kalorier mindre om dagen motsvarar det 15 kilo kroppsfett - på ett år!

För att göra bättre val gör man klokt i att välja livsmedel som hjälper kroppen att bränna fett. Det finns olika typer av fettförbrännande livsmedel, berättar Fredrik Paulún:

– Dels finns det livsmedel som innehåller ämnen som ökar metabolismen. Antioxidanterna i kryddor och blåbär påverkar exempelvis leverns energiförbrukning och får den att jobba bättre.

- Saffran och vanilj är också intressant för att påverka energiomsättningen. Och att äta gurkmeja till maten ger samma påverkan på blodsockret som kanel. Gurkmeja påverkar också vikten, äter man gurkmeja varje dag under en månad kan man gå ner flera kilo.

Gå ner i vikt med Wellie - utan att räkna kalorier! Läs mer och bli medlem här

Välj nyttiga fetter

Sedan finns det ämnen som modifierar aptiten:

– Kryddstarka sakerna som vitlök och starka kryddor ökar förbränningen och mildrar aptiten, vilket ger en bra effekt på vikten.

En tredje god vana är att välja fetter klokt, tipsar Fredrik Paulún.

– Omättade och fleromättade fetter såsom omega 3 och omega 6 kan främja en sund vikt genom att kroppen inte vill lagra dem. Det är fetter som kroppen gärna gör sig av med eftersom de härsknar annars, säger han.

Mättade och animaliska fetter med långa fettsyrekedjor blir gärna kvar längre i kroppen.

– Fetterna i bacon och korv kan ligga still i åratal. Det är ett fett som kroppen gärna lagrar.

Rätt kolhydrater är också viktigt för en sund förbränning:

– Snabba kolhydrater bromsar fettbränningen och ökar fettinlagringen inom loppet av minuter. Det sker direkt!

– Långsamma kolhydrater ger däremot långvarig mättnad, fibrer och bättre hormonbalans. Sen kan det vara att man äter ganska lite kolhydrater, några skedar ris, några rotsaker.

Vilket är ditt viktigaste råd för att få fart på fettförbränningen?

– Det allra viktigaste är att förbättra sin kondition. Kondition och fettförbränning är två sidor av samma mynt.

– Om du inte kan gå en promenad på tre kilometer, behöver du börja bygga upp din kondis. Den som har en bättre kondition bränner mer fett också i vila.

KLICKA VIDARE FÖR 36 LIVSMEDEL SOM BRÄNNER FETT

1 av 7