Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 31 jan 2019 09:51

Ny studie: Skippa frukosten – och gå ner i vikt

Sugen på att gå ner i vikt?

Sugen på att gå ner i vikt?

1/2

Foto: Shutterstock

Då hävdar ny australisk forskning hävdar att du bör skippa frukosten.

Då hävdar ny australisk forskning hävdar att du bör skippa frukosten.

2/2

Foto: Shutterstock

Stick i stäv med rådande uppfattning föreslår nu forskare att den som vill gå ner i vikt gör bäst i att hoppa över frukosten. I så fall blir viktminskningen större.

Det är forskare från Australien som har undersökt frukostens betydelse för vikten och energiintaget, skriver Dagens Medicin. Undersökningen är en genomgång av 13 kontrollerade studier där vuxna deltagare lottades till olika dieter.

Enligt resultaten, som presenteras i British Medical Journal, hade personer som regelbundet skippade frukosten en något större viktnedgång, jämfört med dem som inte gjorde det. I genomsnitt gick dessa personer ner 0,44 kg mer i vikt.

Detta går på tvärs med rådande rekommendationer som pratar sig varma om frukostens betydelse, även om man försöker gå ner i vikt.

LÄS OCKSÅ: 8 livsmedel som är nyttigare än du tror 

KÖP HÄR: Just nu har vi rabatt på våra ekologiska juicer på bag-in-box – erbjudande från webshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv

"Kontraproduktivt"

Men Fredrik Nyström, professor och överläkare i internmedicin vid Universitetssjukhuset i Linköping, välkomnar forskningen.

– Det är jättebra att ämnet lyfts. Att man ska äta på morgonen för viktens skull baseras på äldre epidemiologiska studier och det är hög tid att vi börjar tänka om, säger han till tidningen.

Han påpekar att man inom svensk sjukvård ofta rekommenderar personer som inte äter frukost att börja med det, för att enklare tappa kilon.

– Men det verkar ju helt kontraproduktivt utifrån dessa nya fynd, säger Fredrik Nyström.

Rådande riktlinjer säger att ett mål på morgonen gynnar metabolismen, vilket påstås minska risken för småätande senare under dagen. Men denna uppfattning bygger främst på fynd från mindre observationsstudier.

LÄS OCKSÅ: 7 misstag som folk gör när de ska vara "nyttiga" 

Leva som man lär

Den aktuella analysen har dock vissa svagheter, påpekar forskarna. Exempelvis var uppföljningstiden kort i samtliga studier, upp till 16 veckor. Trots det höjer forskarna ett varningens finger för att rekommendera frukost till vuxna som vill gå ner i vikt.

Fredrik Nyström håller med:

– I mina ögon är det ett tokigt tankesätt: att man ska gå ner i vikt genom att lägga till en måltid.

Själv slutade han med frukost för länge sedan.

– Och du ska veta att jag håller vikten bättre än många av mina kollegor.