Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Att välja rätt i snacks- och mellanmålsdjungeln är inte lätt.
Att välja rätt i snacks- och mellanmålsdjungeln är inte lätt.
Att välja rätt i snacks- och mellanmålsdjungeln är inte lätt.
Granola, exempelvis, pekas ofta ut som ett nyttigt alternativ. Men många varianter innehåller mycket socker.
Granola, exempelvis, pekas ofta ut som ett nyttigt alternativ. Men många varianter innehåller mycket socker.
Granola, exempelvis, pekas ofta ut som ett nyttigt alternativ. Men många varianter innehåller mycket socker.
1 AV 2
Att välja rätt i snacks- och mellanmålsdjungeln är inte lätt.
Foto: Diana_Drubig / DRUBIG-PHOTO - FOTOLIA 104593662
2 AV 2
Granola, exempelvis, pekas ofta ut som ett nyttigt alternativ. Men många varianter innehåller mycket socker.
Foto: Olepeshkina - Fotolia / OLEPESHKINA - FOTOLIA 119665062

När suget slår till – här är 7 värsta snacksen

Ett mellanmål kan vara toppen för att bibehålla eller gå ner i vikt. Men då gäller det att välja rätt.

Många snacks är nämligen sprängfyllda med socker medan andra varken mättar eller dövar hungerkänslorna särskilt länge.

Inspirerade av Prevention listar vi de sju värsta snacksen för din vikt.

För att inte äta för mycket när det vankas lunch eller middag är ett litet mellanmål alldeles utmärkt.

När det görs på rätt sätt håller det din aptit i balans och tillför viktiga näringsämnen. Men det gäller att välja rätt.

Vissa mellanmål kan nämligen ha motsatt effekt - som att öka sötsug och hungerkänslor.

Nedan hittar du vanliga skurkar och vad du bör välja i stället.

LÄS OCKSÅ: 8 livsmedel du trodde var nyttiga

Smaksatt yoghurt

Yoghurt ses ofta som något nyttigt, men när den smaksätts ökar sockermängden drastiskt. Fruktsmaken är fullpackad av socker.

Välj i stället: Naturell grekisk yoghurt med färsk frukt.

LÄS OCKSÅ: 11 mellanmål som gör att du bränner fett

Light-läsk

Bara för att light-läsk innehåller sötningsmedel och inte vitt socker tror många att det är fritt fram att dricka.

Artificiella sötningsmedel kan dock ha bieffekter och kopplas i flera studier samman med ett ökat sötsug och viktuppgång.

Välj i stället: Bubbelvatten smaksatt med skivad färsk frukt.

LÄS OCKSÅ: Sämsta frukostarna för din vikt - se upp med de här 6

Riskakor

Eftersom riskakor smakar relativt lite och dessutom har en luftig konsistens är det lätt att tro att de är helt oskyldiga. Men enligt studier har de en kraftig sockerpåverkan och innehåller dessutom mycket salt.

Välj i stället: Popcorn har en liknande konsistens men innehåller inget av det dåliga. Så länge du undviker mikropopcorn.

LÄS OCKSÅ: 6 matvaror du borde sluta äta direkt

Färdig smoothie

Många förknippar smoothies med något nyttigt, men det är inte automatiskt sant. Färdiggjorda smoothies som du köper i affär kan innehålla lika mycket socker som en läsk.

Välj i stället: Gör din egen smoothie. Då kan du styra över innehållet.

LÄS OCKSÅ: 7 smarta sätt att slippa sötsuget för gott

Bananchips

Bananer är nyttiga, så varför skulle inte bananchips vara det? Problemet är att de ofta friteras vilket ökar mängden mättat fett som du helst vill undvika om du tänker på vikten. Bland annat kan det störa de hormoner som styr din aptit. Plötsligt känner du dig hungrig även om du inte är det.

Välj i stället: Banan.

LÄS OCKSÅ: 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt

Granola med mjölk

Granola stämplas ofta som hälsosamt vilket lurar dig att äta stora portioner. Problemet är att många varianter innehåller mycket socker.

Välj i stället: Gröt är både nyttigt och mättande. Om du gillar just granola kan du göra en egen variant hemma eller köpa sockerfria varianter.

LÄS OCKSÅ: Smal utan att banta 12 smarta genvägar

Salta pinnar

Salta pinnar är definitivt bättre än att vräka i sig chips. Men de är på inga sätt kalorifria så ät inte för många.

Välj i stället: Pistagenötter. Nötter innehåller visserligen mycket fett, men är också sprängfyllda av protein och fibrer vilket håller dig mätt längre.