Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Mosleys 14 råd för att gå ner i vikt

Med doktor Michael Mosleys nya trestegsdiet går du snabbt ner i vikt.

På två veckor kan du tappa fem kilo. Håller du på i åtta veckor menar läkaren att du kan bli av med 14 kilo och på kuppen minska risken för sjukdomar som hjärtinfarkt, stroke och typ 2-diabetes.

Och - du bränner fett och inte muskler.

Här guidar han dig genom trestegsdieten och ger sina 14 bästa tips för att lyckas.

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

1 av 7

"Det fina är att man fort går ner i vikt"

Gurun bakom 5:2-dieten, doktor Michael Mosley, är tillbaka. Denna gång med ny forskning och nya rön som vässar metoden och gör den ännu mer effektiv. Han kallar den Mosleymetoden.

I boken med samma namn har han samlat sina erfarenheter och de senaste årens forskning.

– Det fina är att man fort går ner i vikt samtidigt som man förbättrar blodtryck, hjärt- kärlhälsa och minskar risken för diabetes, säger Michael Mosley när vi möter honom under ett Sverigebesök.

Mosleymetoden är ett trestegsprogram. Under den första snabba viktminskningsfasen äter man 800 näringsrika kalorier om dagen (gäller för enkelhetens skull både kvinnor och män) i minst två veckor, men man kan fortsätta i upp till 12 veckor om man mår bra och vill gå ner ännu snabbare i vikt.

ANNONS: Vill du gå ner i vikt? 90% når sitt mål med Itrim (EXTERN LÄNK)

Njut av medelhavskost

Efter det går man över till fas 2 då man halvfastar ett par dagar i veckan. Det nya är att man numera får äta 800 kalorier under dessa dagar, vilket är några 100 fler än tidigare rekommendationer.

Fas 3 är underhållsfasen som förhoppningsvis blir ens nya livsstil. Under fas tre ska man äta en sund traditionell medelhavskost med olivolja, nötter, fet yoghurt, ost, fisk, skaldjur, vitt kött, bönor, grönsaker och frukt.

Michael Mosley menar att om man under underhållsfasen går upp i vikt, måste man omedelbart ta tag i saken genom att dra ner på antalet kalorier och införa fler halvfastedagar, alternativt äta enligt 16:8-metoden, det vill säga ha ett ätfönster på åtta timmar och förlänga nattfastan till 16 timmar.

LÄS OCKSÅ: Professor Stephan Rössners 16 bästa viktråd

"Själv äter jag sällan frukost"

Men vi har ju fått lära oss att det är farligt att rasa snabbt i vikt för att det kan krascha ens ämnesomsättning?

– Det sämsta rådet man kan ge någon är att gå ner långsamt i vikt! Att kroppens ämnesomsättning skulle förstöras är nonsens. Tvärtom pekar studier på att metabolismen faktiskt ökar om man går ner fort!

En annan myt Michael Mosley tar död på är vikten av att äta var fjärde timme, som många kostrådgivare hävdar att man ska.

– Det finns ingen forskning som stöder att det är bra att äta så många gånger om dagen.

– Ät två till tre mål mat per dag, kanske två huvudmål och ett mellanmål. Själv äter jag sällan frukost. Jag brukar äta min sista måltid vid 19-tiden och sedan inte igen förrän lunchtid dagen efter. Frukost är inte det viktigaste målet, det finns inga bevis för att det är så.

KLICKA VIDARE FÖR MOSLEYS TRESTEGSDIET

1 av 7