Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 2 dec 2014 11:50

Mindful eating: Glöm förbud – ät vad du vill

Foto: Monkey Business Images

Tankar och känslor kan sätta krokben för din önskan att gå ner i vikt.

Lär dig lyssna på kroppen och bli en medveten ätare. Då kan du nå den vikt som är hälsosam för just dig.

"Jag borde inte ha ätit den där chokladkakan. Och jag skulle ha låtit bli kanelbullen till eftermiddagskaffet. Eftersom allt ändå är förstört kan jag lika gärna ta en bulle till."

Någon som känner igen sig? Inte konstigt i så fall, eftersom de flesta av oss tränats i att tänka på vad vi får äta och vad vi bör låta bli. Inom mindful eating är i stället frågan varför du äter central. Metoden baserar sig på mindfulness, medveten närvaro, och hjälper dig att sluta skuldbelägga dig själv när du stoppar något i munnen.

 

Elin Borg är socionom, kostrådgivare, mindfulnessinstruktör och författare till boken "Mindful Eating - lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande" (Well-Aware-ness).

- Med mindful eating kommer du tillrätta med ett oönskat ätbeteende, till exempel att du äter för stora portioner eller att du småäter, säger hon.

- En väldigt stor del av mindful eating handlar om att bygga upp självförtroendet så att du vågar göra aktiva val kring ditt ätande. Det kan till exempel vara att du bestämmer dig för att hoppa över fikabrödet på eftermiddagsrasten men att du samtidigt bestämmer att du får äta din favoritchoklad på fredagskvällen. Då slipper du kopplingen skam och skuld kring maten. Du har fattat ett aktivt beslut att äta chokladen och kan då njuta av den. Det blir som en positiv spiral. Du lär dig att äta på ett sätt som är bra för dig, både fysiskt och psykologiskt.

 

Att helt låta bli sötsaker och annat gott håller inte i längden. Det vet alla som lovat sig själva att bara äta nyttiga saker. Det enda man tänker på är ju det man inte får äta.

- Det blir lättare att äta lagom när maten inte är skuldbelagd, säger Elin Borg.

Hur mycket går man då ner i vikt med mindful eating?

- Ingen kropp vill vara överviktig. Genom att lyssna på din kropp och dess signaler kommer du att nå den vikt som är hälsosam för just dig.

Och antagligen är det just det som är den stora skillnaden mellan mindful eating och traditionella bantningsmetoder: Inom mindful eating lär du dig att lyssna på din kropp, medan dieterna går ut på att du ska lära dig att motstå kroppen signaler.

Vi människor äter av flera anledningar - av hunger, av vana, av sociala skäl. Och så har vi det kompensatoriska ätandet, när vi äter för att tillfredsställa olika känslomässiga behov.

- Det kan vara för att man känner sig stressad, arg, ledsen eller glad. Den vanligaste anledningen till kompensatoriskt ätande som jag stöter på är att man äter för att man känner sig uttråkad, berättar Elin Borg. Det känns inte tillräckligt stimulerande att bara titta på tv. Man måste göra åtminstone två saker samtidigt. Det är därför det är så centralt att kartlägga varför man äter.

Under den sexveckorskurs i mindful eating som Elin Borg leder och som hennes bok bygger på får deltagarna de verktyg de behöver för att sedan klara sig på egen hand. För allt är inte fix och färdigt i och med avslutad kurs. Mindfulness är en färskvara. Eller som Elin Borg säger:

- Mindful eating och mindfulness är en livslång process som börjar när du själv väljer det och som fortsätter resten av ditt liv.

Relaterat