Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 14 jun 2019 17:00

Michael Mosley: Så sabbar sömnen din vikt

Kost och träning i all ära, men det finns faktiskt fler faktorer som spelar in i viktnedgång, exempelvis sömnen.

Kost och träning i all ära, men det finns faktiskt fler faktorer som spelar in i viktnedgång, exempelvis sömnen.

1/2

Foto: ©suriya - stock.adobe.com

Läkaren och författaren Michael Mosley.

Läkaren och författaren Michael Mosley.

2/2

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Vill du gå ner i vikt eller behålla den du har?

Då är det dags att prioritera sömnen. 

Enligt författaren och läkaren Michael Mosley är det nämligen a och o för att inte gå upp i vikt.

Kost och träning i all ära, men det finns faktiskt fler faktorer som kan påverka vikten. Sömnen är en sådan faktor. Får du inte dina 7 till 8 timmar kan det nämligen få konsekvenser.

”Om du försöker klara dig på mindre, vilket många gör, så kommer du ställa till det både för humöret, kroppens för förmåga att kontrollera ditt blodsocker vilket kan leda till överätning”, skriver läkaren och författaren Michael Mosley i Daily Mail.

LÄS OCKSÅ: Mätt-lura hjärnan – gå ner i vikt utan att banta 

Kan påverka blodsockret kraftigt

Mosley refererar bland annat till ett experiment han deltog i för några år sedan vid universitetet i Leeds.

Deltagarna fick instruktionen att sova normalt under två dygn, somna tre timmar senare än vanligt i två dagar och sova hur länge de ville under två dagar.

Under hela experimentet mättes deras blodsocker.

”Jag deltog själv och blev överraskad av hur mycket mitt blodsocker steg de dagar jag led av sömnbrist och hur hungrig det gjorde mig”.

Detsamma gällde övriga deltagare. Hos vissa kunde blodsockret liknas med nivåer man vanligtvis ser hos personer med typ 2-diabetes. Efter ytterligare några nätter av bra sömn löste problemet sig själv.

LÄS OCKSÅ: Experten: Bränn fett med 10 smarta knep 

Stör kroppens hormoner

Så hur påverkar det här vikten?

Enligt läkaren Eleanor Scott, som ledde experimentet, vet vi att sömnbrist ofta leder till sötsug. Vi vet också att kroppen producerar mer av stresshormonet kortisol när vi är vakna vid tillfällen då vi borde sova. Detta kan i sin tur påverka både ditt blodsocker och din aptit.

Dålig sömn har även förmågan att störa produktionen av hungerhormoner som leptin och ghrelin. Leptin reducerar hungerskänslor medan ghrelin främjar den och vid sömnbrist kan produktionen bli skev.

LÄS OCKSÅ: 10 knep: Fortsätt njuta och gå ner i vikt 

Mosley refererar till en nylig studie från University of Chicago som visar på just detta.

Mätningar visade nämligen att personer med sömnbrist hade 18 procent lägre nivåer av leptin i kroppen och 28 procent högre nivåer av ghrelin. Inte konstigt att de kände sig hungrigare med andra ord. Deltagarna var dessutom extra sugna på söt, salt och stärkelserik mat – vilket stämmer väl överens med det vi ofta kallar ”skräpmat”.

Mosleys budskap? Prioritera sömnen om du vill att dina hormoner ska arbeta med dig snarare än mot dig.