Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 3 nov 2017 13:01

Maten som mättar bäst – när du vill gå ner i vikt

Havregryn, kokos och frukt. Näringsfysiolog Fredrik Paulún, kostexpert i nya hälsoappen Wellie, listar de mest mättande råvarorna du kan äta.

Havregryn, kokos och frukt. Näringsfysiolog Fredrik Paulún, kostexpert i nya hälsoappen Wellie, listar de mest mättande råvarorna du kan äta.

1/2

Foto: PETER KNUTSON

Var inte rädd för det naturliga sockret som finns i frukt. "Frukt är en komplett hälsoprodukt. Det mättar och består till 90 procent av vatten, säger Fredrik Paulún.

Var inte rädd för det naturliga sockret som finns i frukt. "Frukt är en komplett hälsoprodukt. Det mättar och består till 90 procent av vatten, säger Fredrik Paulún.

2/2

Foto: WOLFGANG KLEINSCHMIDT

Här är maten du ska äta om du vill bli mätt – och samtidigt gå ner i vikt.

Näringsfysiologen Fredrik Paulún, kostexpert i nya hälsoappen Wellie, listar 13 råvaror som mättar absolut bäst. 

En näve nonstop eller en kycklingfilé? Båda alternativen innehåller ungefär 400 kalorier men du kommer att hålla dig mätt betydligt längre på kycklingen. 

Att välja mat som mättar länge är smart för den som vill gå ner i vikt och undvika viktminskningens stora fälla – nämligen hungern. 

– Hungern är din största fiende om du vill gå ner i vikt. Det är när du är hungrig som du börjar längta efter extra fet och söt mat, säger Fredrik Paulún, näringsfysiolog och kostexpert i den nya hälsoappen Wellie. 

Gå ner i vikt utan att räkna kalorier: TESTA NYA HÄLSOAPPEN HÄR! 

Expertens lista

Här är Fredriks Paulúns lista på råvarorna som mättar absolut bäst. 

1. Frukt

Visst innehåller frukt socker, men inte alls i sådan mängd som många tror. Den höga vattenhalten och de vattenlösliga fibrerna gör att du blir mätt långt innan du kommer upp i för höga sockernivåer.

Ägg – ett bra val för både hälsa och vikt.

Foto: Shutterstock

2. Ägg

Är rikt på proteiner, men har också en unik näringssammansättning med mycket vitaminer och mineraler som även det bidrar till hög mättnadskänsla.

LÄS MER: Anette, 70, nådde sin målvikt på sex veckor

3. Fisk, kött, kyckling eller tofu 

Proteinrik mat mättar bra. Låt därför ett proteinrikt livsmedel ingå i varje måltid. För hälsans skull är det bra om du drar ner på intaget av rött kött och i stället satsar på fisk.

Fredrik Paulún hyllar potatisen. Ät gärna den kokta potatisen kall för extra mättande känsla.

Foto: Shutterstock

4. Potatis

Potatisen är rik på många näringsämnen, men fattig på kolhydrater. Ät gärna den kokta potatisen kall. Då får du i dig resistent stärkelse, vilket ytterligare höjer mättnadskänslan.

5. Avokado

Denna frukt har ett högt närings- och fettinnehåll och anses även ha flera andra mättande egenskaper. Ät som mellanmål, ha i sallader eller i smoothien.

LÄS MER: Kom i form utan att räkna kalorier - så funkar det

6. Baljväxter

Att bönor mättar bra beror bland annat på att de höjer blodsockret långsamt, har ett högt proteininnehåll och är rika på fibrer.

7. Nötter

Är visserligen rika på kalorier, men innehåller så mycket näring att en liten mängd mättar mycket. Dessutom tar kroppen endast upp cirka 85-90 procent av nötternas kalorier.

Gå ner i vikt utan att räkna kalorier: TESTA NYA HÄLSOAPPEN HÄR! 

8. Chili

Innehåller ämnet capsaicin som höjer kroppstemperaturen och dämpar aptiten.

9. Mejeriprodukter

Innehåller proteinet kasein som har en särskilt mättande effekt.

10. Havregryn

Har en mättande effekt, särskilt om du kokar gröt på dem. Den klibbiga gel som då bildas fördröjer magsäckstömningen.

11. Kokos

Innehåller höga halter av en sorts mättade fetter som levern använder till bränsle. Det ökar kroppstemperaturen och mättnadskänslan.

12. Grönsaker

Har ett mycket högt vatten- och fiberinnehåll, vilket gör att du kan äta stora mängder och bli mätt utan att ha fått i dig ett stort antal kalorier.

13. Kolsyrat vatten

Ökar hjärtfrekvensen och får magsäckstömningen att gå långsammare, vilket båda ger ökad mättnadskänsla.

Relaterat