Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 13 maj 2015 11:21

LCHF – turbotappa 6 kilo till midsommar

Med LCHF äter du dig ner i vikt och blir av med sötsuget på en gång.

Med LCHF äter du dig ner i vikt och blir av med sötsuget på en gång.

1/4

Foto: SHUTTERSTOCK

Skaldjur och bra fetter är toppen.

Skaldjur och bra fetter är toppen.

2/4

Foto: Colourbox

Var försiktig med nötter. Ät bara lite av det.

Var försiktig med nötter. Ät bara lite av det.

3/4

Foto: COLOURBOX

Undvik helt att äta färdigmat, pasta och bröd.

Undvik helt att äta färdigmat, pasta och bröd.

4/4

Foto: Jan Düsing

LCHF. Dags att försöka gå ner i vikt? Rivstarta med LCHF och bli av med upp mot 6 kilo på 4 veckor. På köpet får du en ny, hälsosam livsstil utan hunger och sötsug.

Har du lagt på dig några extrakilon över vintern eller har du en långvarig övervikt som du vill bli av med? Testa LCHF i en månad, på bara fyra veckor kan du gå ner i vikt och bli av med ditt sötsug.

– Du kan bli av upp mot sex kilo, men ju mer du har bantat tidigare desto långsammare brukar viktnedgången bli. För kvinnor brukar det också gå långsammare än för män, säger Anna Hallén, kostrådgivare och LCHF-expert.

 

Är du en typisk jo-jo-bantare som har svält dig ner i vikt kan det ta tid för kroppen att ställa om. Ibland försvinner inte mer än 1-1,5 kilo den första månaden, du kan få vänta lite längre på att kilona ska släppa.

– Hur mycket du går ner i vikt beror också på vilken typ av LCHF du väljer. En kost som till största del består av kött, fisk, ägg och grönsaker är effektivast. Det du ska vara försiktig med är mejeriprodukterna.

 

Läs också: Här är 9 knep som bränner fett i vardagen

 

Anledningen är att mejeriprodukter som grädde, yoghurt och mjölk innehåller en del kolhydrater, de rinnande varianterna innehåller cirka en sockerbit per deciliter. De innehåller inte heller så höga proteinhalter. Hoppa därför över yoghurt till frukosten och satsa på en äggbaserad variant i stället.

– Fisk och skaldjur är utmärkt när du vill gå ner i vikt, det innehåller bra omega 3-fetter och det brukar mätta bra. En del hävdar att proteinerna i fisk till och med mättar bättre än de i kött. Välj kryddsmör framför gräddsås till.

Se också till att du inte äter för mycket, Anna Hallén rekommenderar sin handmodell. Vid varje måltid ska du äta så mycket protein som får plats i din hand, från handleden till fingertopparna. För en kvinna kan det motsvara två ägg. Till det äter du grönsaker och fett, hur mycket beror på vilken form det är. Två matskedar majonnäs eller en deciliter crème fraiche brukar vara lagom.

– Undvik också att småäta, med tre LCHF-måltider per dag behöver du inte äta mellan målen för att hålla blodsockret på en bra nivå.

 

LÄS OCKSÅ: Johan gick ner 57 kilo med LCHF-metoden

 

Håll gärna upp med alkohol under de första fyra veckorna, eller begränsa intaget till max tre normalstora glas vin per vecka, men inte mer än ett glas per gång.

Skippa gärna LCHF-efterrätter och liknande tills du har nått din målvikt, utan dem går du snabbare ner i vikt.

Att motionera för att gå ner med LCHF är inte nödvändigt, men det kan vara en bonus.

– Du äter dig ner i vikt, men att röra på dig är bra. Det gör att mage, tarm och hormonerna som styr hunger och mättnad funkar bättre. Det räcker med lätt motion.

 

Första veckan med LCHF: Försök att vara strikt!

Glöm inte att dricka ordentligt.

Kolla på innehållsförpackningarna, undvik allt som har mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram vara. I början kan du känna besvär när kroppen vänjer sig av med kolhydrater. Trötthet, yrsel, huvudvärk är vanligt. Tänk på att dricka ordentligt och få i dig salt.

Det är inte ovanligt att du går ner 2-3 kilo. En del är vätska, därför är det också bra att dricka mycket. För de flesta går det värsta sötsuget över redan efter några dagar. Men om du är sockerberoende kommer det lätt tillbaka om du gör ett snedsteg och äter till exempel pasta. Försök att vara strikt, speciellt i början.

Andra veckan med LCHF: Var inte rädd för fett.

Om du inte går ner kanske du äter för lite fett.

Foto: Thinkstock

Nu ska det värsta sötsuget och besvären ha lagt sig. Fortsätt ändå att vara strikt, det tar längre tid att göra den nya kosten till en vana.

Går du inte ner i vikt eller känner du fortfarande sötsug och hunger? Du äter kanske för lite fett. Lägg till litet mer. Se över dina portionsstorlekar så du inte överäter. För mycket mejeriprodukter kan också vara en bov när du vill gå ner i vikt.

Ta hjälp av andra om det känns tungt eller svårt. På nätet finns både forum och bloggar som du kan peppas av.

Äter du ute på restaurang? Be personalen att ta bort pastan/riset/potatisen och i stället lägga till mer grönsaker och en extra smörklick.

Tredje veckan med LCHF: Satsa på ekologiskt.

Kanske märker du att sömnen blir bättre.

Foto: Ana Blazic

Nu har du kanske gått ner några kilon och fått ytterligare motivation till att fortsätta med LCHF. Kanske har du också börjat känna dig piggare, fått en lugnare mage och en bättre sömn. Men tänk på att det tar tid att få in de nya vanorna och för att få en ny livsstil. Fortsätt att hålla dig till det du ska äta och undvik det som triggar ditt blodsocker. Speciellt för dig med sockerberoende eller starkt sötsug kan det ta lite extra tid att ställa om och vänja dig av med det söta.

Har du inte redan gjort det kan det vara tid att också börja fokusera mer på att välja mat utan tillsatser, gärna ekologiska varor och kött från gräsbetande djur.

Fjärde veckan och framåt med LCHF: Fortsätt med dina goda vanor.

Nu kan det vara dags att komma igång med att motionera. Det behövs inte för att gå ner i vikt med LCHF, men det kan vara en bonus.

Foto: Thinkstock

Bra jobbat! Antagligen har du nu märkt vilka fördelar det är med LCHF-kosten, både för att bli av med vikt och förbättra hälsan.

När du har nått din idealvikt kan du, om din kropp klarar av, det lägga till lite mer mejeriprodukter, nötter, mandel, någon bit choklad med minst 70 procents kakaohalt och lite alkohol. Undvik alltid öl, likörer och söta drinkar.

Har du tränat mindre under uppstarten kan det vara dags att komma igång igen, de flesta har nu kommit över besvären som kan drabba dig i början.

 

Läs också: Ät dig smal – 3 sätt att skippa kolhydraterna