Kickstarta viktraset – tappa tre kilo på en vecka

Gå ner tre kilo på sju dagar och fortsätt sedan tappa ett kilo per vecka. Med smarta kalorikontrollen kan du nå ditt viktmål och din drömform.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Foto: Malte Danielsson / EXPRESSEN MALTE DANIELSSON AB

Ulrika Davidsson.

1. Så här fungerar metoden

Att göra en kickstart kan hjälpa dig att snabbt gå ner i vikt. Metoden kan passa oavsett om du bara vill bli av med några kilon eller om du har en rejäl övervikt. En kickstart kan se ut på olika sätt, men generellt innebär det en kortare period då du äter mindre eller mer begränsat än vanligt.

Kostrådgivaren Ulrika Davidsson har under flera år jobbat med kickstarter för sina klienter och hon ser att det ger bra resultat. Hon har också skrivit boken ”Kickstart med Ulrika” (Ica bokförlag) och är på gång med en ny bok på samma tema.

– En kickstart är perfekt för dig som har sex-sju kilo för mycket och tycker att du gjort allt för att bli av med dem. Jag använder en kort kickstart på alla mina kunder och de allra flesta går ner fyra kilo på två veckor, säger hon.

Hennes snabba kickstart som varar i en vecka innebär att man äter max 1000 kalorier per dag och de fördelas på bara två måltider per dag.

– Jag anser att det inte är bra att äta för ofta, då får vi en energilagring hela tiden och sämre förbränning. Sedan jag började jobba med att räkna kalorier har jag förvånats över vilken betydelse det har. Man tappar vikt snabbare och det blir lättare att förhålla sig till hur mycket man ska äta.

Under den snabba kickstart-veckan kan du gå ner upp mot tre kilo. Vill du sedan bli av med fler kilon så ger den snabba viktnedgången bra motivation.

Så mycket kan du gå ner

Vill du helt lägga om livsstilen kan en kickstart vara en smart inkörsport. Men efter kickstarten gäller det att hålla i de goda vanorna med bra mat och koll på kalorierna, även om du äter fler än 1000 kalorier per dag.

Om du vill hålla vikten ska generellt du som är kvinna äta 2000-2200 kalorier per dag och du som är man ska äta 2500-2700 kalorier per dag.

– Är du mycket stillasittande bör du äta några hundra färre kalorier, motionerar du mycket kan du i stället lägga på fler kalorier, säger dietisten Sofia Antonsson.

Enligt uträkningar ska 7000 kalorier motsvara ett kilo kroppsfett. Om du äter 500 kalorier mindre per dag så kan du gå ner ett halvt kilo per vecka. Drar du bort 1000 kalorier per dag kan du gå ner ett kilo i veckan. Alternativt så drar du bort 500 kalorier per dag, men lägger till motion som bränner fler kalorier.

– Du bör inte ligga på ett intag av under 1400-1500 kalorier per dag en längre period. Men upp mot en månad är det ingen fara att ligga lågt, säger Sofia Antonsson.

Har du inte koll på hur många kalorier du äter i dag är det smart att registrera allt du äter under en vanlig vecka i till exempel en app. Sedan kan du använda appen för att hålla koll på ditt intag när du försöker gå ner i vikt.


Foto: Colourbox

2. Så gör du en snabb kickstart

Tid: En vecka.

Viktnedgång: 2-3 kilo.

Du äter bara två gånger om dagen, lunch och middag senast klockan 19, och fastar helt där i mellan (så kallad periodisk fasta). Du äter inga mellanmål.

Ditt kaloriintag per dag ska ligga på under 1000 kcal. Satsa på en lunch som innehåller under 500 kcal och en middag på mindre än 600 kcal.

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta fällorna – undvik dem så går du ner i vikt

Foto: Andrey Danilovich/GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO

3. Ät och drick så här

Varje morgon startar du med ett stort glas vatten (cirka 3 dl) blandat med 1 matsked färskpressad citronsaft.

Drick cirka 2 liter vatten per dag och hur mycket kaffe och te (helst utan mjölk) du vill.

LÄS OCKSÅ: 7 skäl att starta dagen med citronvatten

Foto: Alexandrshevchenko / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

4. Det här ska du undvika

Du äter lite kolhydrater och relativt lite fett.

Inga snabba kolhydrater såsom socker, potatis, ris, pasta, bröd och gryn. Du äter en högre mängd protein, som fisk, skaldjur, kött, fågel och ägg.

ANNONS: Klara nyårslöftet redan nu! Boka en gratis hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Foto: Krister Larsson / KRISTER LARSSON EXPRESSEN

5. Det här ska du satsa på

Välj grönsaker och fisk.

Citron, grapefrukt, ingefära, fisk och gröna grönsaker är livsmedel som påskyndar ditt viktresultat, de är bra att ha med i en kickstart.

LÄS OCKSÅ: 11 sätt att bli av med putmagen

Foto: Helenecanada / GETTY IMAGES E+

6. Tänk på alkoholen!

Det här ska du utesluta helt.

För bästa resultat ska du undvika all form av alkohol under kickstarten.

LÄS OCKSÅ: Så dricker du smart – för vikten och hälsan

Foto: Peopleimages / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

7. Så äter du efter kickstarten

Fortsätt tappa ungefär ett kilo i månaden.

1. Försök att hålla dig till tre mål om dagen och strunta i mellanmål och sötsaker.

2. Väg dig och kolla dina mått varje vecka så att du ser att du behåller formen.

3. Kör ett kickstartprogram några gånger per år och prova olika varianter.

4. Dra ner på drycker som caffelatte, juice, läsk, smoothies och saft – de innehåller många onödiga kalorier. Var restriktiv med alkohol.

5. Följ en kostplan som bygger på naturliga råvaror och proteiner, fett och långsamma kolhydrater. Gör gärna veckomatsedlar.

LÄS OCKSÅ: 7 experter om sitt allra bästa viktråd

Foto: Ariwasabi / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

8. Försök sova ordentligt

Här är faktorer som kan påverka resultatet.

Tänk också på att stress och dålig sömn kan påverka viktnedgången. Försök minimera dessa faktorer och lägg gärna till lite motion för att ge viktnedgången en extra skjuts.

LÄS OCKSÅ: 7 sätt att sova dig till en snyggare kropp

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här