Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Kickstarta viktraset – tappa tre kilo på en vecka

Gå ner tre kilo på sju dagar och fortsätt sedan tappa ett kilo per vecka. Med smarta kalorikontrollen kan du nå ditt viktmål och din drömform.

Ulrika Davidsson.

Foto: Malte Danielsson / EXPRESSEN MALTE DANIELSSON AB

1 av 8

1. Så här fungerar metoden

Att göra en kickstart kan hjälpa dig att snabbt gå ner i vikt. Metoden kan passa oavsett om du bara vill bli av med några kilon eller om du har en rejäl övervikt. En kickstart kan se ut på olika sätt, men generellt innebär det en kortare period då du äter mindre eller mer begränsat än vanligt.

Kostrådgivaren Ulrika Davidsson har under flera år jobbat med kickstarter för sina klienter och hon ser att det ger bra resultat. Hon har också skrivit boken ”Kickstart med Ulrika” (Ica bokförlag) och är på gång med en ny bok på samma tema.

– En kickstart är perfekt för dig som har sex-sju kilo för mycket och tycker att du gjort allt för att bli av med dem. Jag använder en kort kickstart på alla mina kunder och de allra flesta går ner fyra kilo på två veckor, säger hon.

Hennes snabba kickstart som varar i en vecka innebär att man äter max 1000 kalorier per dag och de fördelas på bara två måltider per dag.

– Jag anser att det inte är bra att äta för ofta, då får vi en energilagring hela tiden och sämre förbränning. Sedan jag började jobba med att räkna kalorier har jag förvånats över vilken betydelse det har. Man tappar vikt snabbare och det blir lättare att förhålla sig till hur mycket man ska äta.

Under den snabba kickstart-veckan kan du gå ner upp mot tre kilo. Vill du sedan bli av med fler kilon så ger den snabba viktnedgången bra motivation.

LÄS OCKSÅ: Gå ner i vikt med 13 smarta livsmedel

Vill du helt lägga om livsstilen kan en kickstart vara en smart inkörsport. Men efter kickstarten gäller det att hålla i de goda vanorna med bra mat och koll på kalorierna, även om du äter fler än 1000 kalorier per dag.

Om du vill hålla vikten ska generellt du som är kvinna äta 2000-2200 kalorier per dag och du som är man ska äta 2500-2700 kalorier per dag.

– Är du mycket stillasittande bör du äta några hundra färre kalorier, motionerar du mycket kan du i stället lägga på fler kalorier, säger dietisten Sofia Antonsson.

Enligt uträkningar ska 7000 kalorier motsvara ett kilo kroppsfett. Om du äter 500 kalorier mindre per dag så kan du gå ner ett halvt kilo per vecka. Drar du bort 1000 kalorier per dag kan du gå ner ett kilo i veckan. Alternativt så drar du bort 500 kalorier per dag, men lägger till motion som bränner fler kalorier.

– Du bör inte ligga på ett intag av under 1400-1500 kalorier per dag en längre period. Men upp mot en månad är det ingen fara att ligga lågt, säger Sofia Antonsson.

Har du inte koll på hur många kalorier du äter i dag är det smart att registrera allt du äter under en vanlig vecka i till exempel en app. Sedan kan du använda appen för att hålla koll på ditt intag när du försöker gå ner i vikt.

LÄS OCKSÅ: 7 enkla sätt att gå ner 3 kilo – välj själv

1 av 8