<p>Låt dina händer visa hur mycket som är lagom för dig.</p>
1 av 3: <p>Låt dina händer visa hur mycket som är lagom för dig.</p> Foto: Fotolia
<p>Utgå ifrån dig själv istället för någon våg eller bok, mät portionen efter din hand.</p>
2 av 3: <p>Utgå ifrån dig själv istället för någon våg eller bok, mät portionen efter din hand.</p> Foto: Colourbox
En knuten näve pasta är lagom.
3 av 3: En knuten näve pasta är lagom. Foto: Colourbox

Handtricket som får dig att äta lagom mycket

Tycker du att det kan vara svårt att avgöra hur mycket pasta som blir lagom till middagen? Eller hur mycket smör som är lämpligt att bre på mackan?

Med hjälp av något så enkelt som din egen hand får du de ultimata måtten för en lagom stor portion mat.

Har du varit med om att hela chokladkakan eller glasspaketet tar slut under fredagsmyset? Eller att pastan tar över hela middagstallriken? För att undvika att mängden mat går över styr bör du hålla lite koll på vilken mängd du stoppar i dig. Och hur du komponerar din portion, i likhet med den klassiska tallriksmodellen.

Men hur ska du då snabbt kunna måtta en hälsosam mängd på ett smidigt sätt? Bekymra dig inte över måttkärl av olika slag, du har nämligen det bästa av dem på din egen kropp. Med hjälp av handen kommer du att kunna måtta den perfekta mängden mat för att du ska bli mätt, och samtidigt hålla dig till ett hälsosamt matintag,

Här listar vi, med inspiration av Medical Daily, några riktlinjer som USA:s jordbruksdepartement, U.S. Department of Agriculture, rekommenderar oss att gå efter när vi ska lägga upp maten på tallriken.

 

LÄS OCKSÅ: Handflatemetoden - så enkelt tappar du kilon

 

Handens smarta mått:

Handflatan: Omfånget av din handflata, och tjockleken av ditt lillfinger, är den mängd som rekommenderas för måltidens proteindel. En del som kan bestå av kött, fågel, fisk eller ett vegetariskt alternativ.

Fingertoppen: Din fingertopp motsvarar ungefär en tesked, och det är en bra riktlinje att gå efter när du vill veta hur mycket smör som är lagom att bre på mackan.

 En knuten näve: Ungefär två deciliter, vilket är ett lagom mått att gå efter när det är dags att servera dessertglassen.

Framsidan av en näve: Motsvarar ungefär en deciliter och det är en lämplig mängd när du ska koka pasta till en person.

Översta delen av tummen: Den här delen av handen visar dig hur mycket fett som är lagom i en måltid. Måttet motsvarar ungefär en matsked.

 

LÄS OCKSÅ:

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande