Grilla dig smal i sommar

HET BANTNING. Grillsäsongen är här och det är bra för kroppen. Grilla med heta kryddor och du kan tappa 1 kilo i veckan.

Foto: IBL JUPITER

HET BANTNING. Grillsäsongen är här och det är bra för kroppen. Grilla med heta kryddor och du kan tappa 1 kilo i veckan.

Grilla dig smal i sommar.
Heta kryddor och fina råvaror är ingredienserna för en lyckad grillbantning.
- Det absolut bästa är viltkött, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Andra har också läst

Grillsäsongen är här och det är bra för kroppen. Grillen är ett verktyg för att tappa kilon.


– Att grilla är ett av de bästa sätten att laga mat, man använder minimal mängd fett. Men det finns många fällor utan tvekan, säger kocken och grillkungen Jonas Borssén.


Välj rent kött och fisk

Näringsfysiologen Fredrik Paulún håller med och säger att flintasteken, de feta korvarna och pommes frites går bort. Välj i stället rent kött, fisk, skaldjur, grönsaker och frukt.


– Så länge man väljer rätt saker att lägga på grillen är det bra för viktminskningen. Det absolut bästa är viltkött eftersom det naturligt har en låg fetthalt, säger han.


I sommar kan du alltså grillfrossa och samtidigt gå ned i vikt.


– Om man äter en fjärdedel kött, en fjärdedel kolhydrater som ris eller potatis och resten grönsaker då kan man gå ned upp till ett kilo i veckan, säger Paulún.


Våga krydda hett

Vill du få extra fart på viktnedgången så gäller det att våga krydda köttet, marinaden och tillbehören.


– Tabasco, vitlök, fransk senap och chili är sånt som ökar förbränningen och energiförbrukningen, säger Paulún.


Kryddningen är också viktig för att grillmiddagarna inte ska bli enformiga.


– Om man tänker att man vandrar runt jorden när man kryddar så får man variation i smaker, säger Jonas Borssén.


Fredrik Paulún tipsar  om att göra egen marinad eftersom den i butik ofta innehåller fel sorts fetter och även innehåller socker.


– Tänk också på att inte grilla råvarorna för länge och bränn inte, det förstör näringsämnena, säger Fredrik Paulún.



Näringsfysiologen Fredrik Paulún vill se mer grönsaker på grillen i sommar. Foto: MARTINA HUBER

FAKTA

Jonas Borsséns smala variationstips:


Salsa, grundrecept:
Skär tomater i små tärningar
Färskpressad citron- eller limesaft
Salt
Peppar
lite olivolja
För variation tillsätt:
Fruktigt 1: Mango
Fruktigt 2: Ananas
Italienskt: Basilika
Indiskt: Riven
ingefära

Marinad, grundrecept:
  Färskpressad citronsaft
  2-3 vitlöksklyftor
 lite jungfru olivolja
salt
 svartpeppar
För variation tillsätt:
Grekiskt: Färsk oregano
Svenskt: Dill
Starkt: Chilipeppar eller chipotle, torkad chili
Sydfranskt: Timjan och rosmarin

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här