Krångliga kaloriräkningar och kontrollvägning av mat är inte det enda sättet att gå ner i vikt.
1 av 2: Krångliga kaloriräkningar och kontrollvägning av mat är inte det enda sättet att gå ner i vikt. Foto: Adobe Stock
2 av 2 Foto: Adobe Stock

Gå ner i vikt utan att banta - 4 enkla råd från experten

Nej, det är inte ett måste att banta eller räkna kalorier för att gå ner i vikt.

Genom att lära dig vad som är bra mat och få in hälsosamma vanor i din vardag kan du nå dina hälsomål.

– Krångla inte till det, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Alla som någon gång testat en extrem diet eller bantingsmetod vet att det svåra ofta är att få ett hållbart resultat i längden. När målvikten är nådd är det lätt att falla tillbaka till gamla ätbeteenden och kostvanor, med bakslag som följd.

LÄS OCKSÅ: Strunta i alla dieter - här är kostvalen som håller i längden 

Men det GÅR att ändra sina kostvanor och hålla fast vid dem. Fredrik Paulún är näringsfysiolog och den som har tagit fram matfilosofin i Expressens och Hälsolivs nya hälsoapp Wellie. Enligt honom är nyckeln till en hållbar viktminskning att få det att fungera i vardagen.

– Krångla inte till det, utgå från nyttiga råvaror, lär dig vad som är bra mat helt enkelt. Då kan du äta dig mätt utan att behöva fundera särskilt mycket över mängden, du kommer att bli mätt innan du överätit, säger Fredrik. 

"Du kommer äta det din kropp behöver, inte mer"

I Wellie kan du välja att följa smarta kostprogram, logga din egen mat - eller botanisera bland över 1200 nyttiga recept. Du väljer själv utifrån vad som passar dig och din vardag bäst.

– Om du äter på det sätt Wellie rekommenderar behöver du inte tänka på kalorier. Det är bara onödig information. Du kommer äta det din kropp behöver, inte mer, säger Fredrik Paulún.

Kom i gång! 4 tips från Fredrik Paulún:

1. Välj rätt inställning

Mycket handlar om att ha rätt inställning. Det du äter i dag kan påverka din hälsa både direkt efter maten – och om 20 år.

2. Kom ihåg att njuta

För att skapa nya vanor som håller livet ut är det viktigt att du njuter under tiden: Äter rikligt med mat och tränar på ett sätt som passar dig. 

3. Acceptera att förändringar tar tid

Tänk på att viktminskning i regel blir mer varaktig om den får ta tid. För att din kropp ska hinna ställa in sig på den nya vikten bör du inte tappa mer än 0,5-1 kilo per vecka.

4. Ge inte upp

Vi har alla bättre och sämre dagar när det kommer till motivation. Ibland kan också praktiska omständigheter i vardagen ställa till det. Men kom ihåg att det absolut inte är kört bara för att du råkar avvika från kostråden. Det viktiga är inte om du slarvar någon gång i veckan så länge du sköter dig övrig tid.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!