Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 25 feb 2018 09:00

Gå ner i vikt? 7 saker du kan göra innan klockan 12

Med små förändringar kan man göra mycket för hälsan, bland annat gör morgonljuset susen.

Med små förändringar kan man göra mycket för hälsan, bland annat gör morgonljuset susen.

Foto: Fotolia

”Många bäckar små” brukar man säga och med små medel kan du faktiskt gå ner i vikt. Dessa 7 knep kan du dessutom göra innan lunch!

1. Sug i dig solsken

Så snart du vaknar på morgonen ska du dra upp persiennerna eller ta dig ut i morgonljuset. Forskning visar nämligen att personer som får lite extra morgonstrålar på sig också får ett lägre BMI.  

Morgonljuset hjälper din inre klocka att ”ställa in sig” i rätt rytm – vilket i sin tur gör att du att får en naturligare och stadigare sömn senare på kvällen. Ett stadigt sömnmönster gör att ämnesomsättningen blir mer effektiv och det kan leda till viktminskning.  Så ”rise and shine”!

LÄS OCKSÅ: 10 nyttiga frukostar du kan förbereda kvällen före 

2. Frukosten ÄR viktig

En bra frukost kan hjälpa dig att få fart på förbränningen, hålla dig mätt längre och göra ditt blodsocker stabilare.

Tänk: "mer protein-mindre kolhydrater". En proteinrik frukost mättar betydligt bättre än kolhydrater och kommer kicka i gång fettförbränningen snabbare än en frukost med en massa socker.

LÄS OCKSÅ: Supermaten som ökar din förbränning 

Foto: Fotolia

3. Ta det lugnt när du äter

Du ska också tänka på att ta det lite lugnt när du äter din frulle (och för den delen alla andra måltider som du ska äta under dagen). 

I en studie, där 60 000 japaner deltog kunde forskarna nämligen se en koppling mellan att äta snabbt eller långsamt och gå upp eller ner i vikt.

Resultatet visar nämligen att de personer som åt långsamt i snitt hade normalvikt (BMI på 22,3) och ett mindre midjemått, än de som åt snabbt. 

Bland de som åt för fort var 44 procent i stället överviktiga, med ett BMI på över 25.

"Insatser som syftar till att minska äthastigheten kan vara effektiva för att förebygga fetma och därmed minska de medföljande hälsoriskerna", skriver forskarna.

LÄS OCKSÅ: Ät långsammare för att kunna gå ner i vikt 

4. Drick citronvatten 

Många av oss älskar att släcka törsten med ett glas härligt juice på morgonen. Men byt ut det mot citronvatten i stället. 

Koka upp vatten så att det blir ljummet och lägg i några skivor citron med skal på.  

Citronvatten sägs kicka i gång fettförbränningen - och den sura frukten innehåller dessutom pektinfibrer som hjälper till att stilla hungerkänslor. Vattnet i sig gör också att du ”fyller upp” magen och gör att du inte blir lika hungrig. 

Foto: Fotolia

5. Stimulera fettförbränningen med kaffe

– Koffein stimulerar fettförbränningen genom att öka leverns energiförbrukning och frigöra fett från fettcellerna, man förbränner alltså mer fett. Dessutom innehåller kaffe klorogensyra, som gör att blodsockret höjs långsammare och insulinutsöndringen minskar efter att man ätit, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

LÄS OCKSÅ: 7 tips: Bästa frukosten när du vill gå ner i vikt 

6. Kör ett träningspass på 10 minuter

Ställ klockan några minuter innan du vanligtvis går upp, då hinner du med ett kort träningspass. Även stretchning, yoga eller en springtur på 10 minuter får i gång kroppen och ämnesomsättningen, menar dietisten Brittany Kohn som Women's Health har pratat med.  

Här tipsar Erika Kits Gölevik, träningscoach i hälsoappen Wellie, om några övningar som är sköna att starta dagen med:

7. Ta en härlig morgonpromenad

Du har hört det förut, men det gör det inte mindre sant för det. Ställ bilen hemma och ta fossingarna till jobbet i stället. Då får du både morgonljus och motion. 

– Ett riktmärke som är bra att sträva mot är att få in minst 45 minuter vardagsmotion varje dag. Det kan vara enkla saker som att cykla till jobbet eller att ta en promenad på lunchen, säger dietisten och pt:n Jill Holmström.