Frisk och smal med en nyttig frukost

"Frukosten är viktig både för den allmänna hälsan och för vikten. Det hänger ihop", säger läkaren Helena Nyblom.

Foto: OLLE SPORRONG

1 av 2: "Frukosten är viktig både för den allmänna hälsan och för vikten. Det hänger ihop", säger läkaren Helena Nyblom.

Bär är nyttigt till frukost.

Foto: Colourbox

2 av 2: Bär är nyttigt till frukost.

Vill du göra en positiv förändring i ditt liv? 

Du kan börja redan i morgon – med att äta en god och nyttig frukost. 

– Frukosten är viktig både för den allmänna hälsan och för vikten. Det hänger ihop, säger läkaren Helena Nyblom. 

Andra har också läst

Vissa nöjer sig med en kopp kaffe. 

Andra trycker i sig en macka eller en frukt medan de knyter skorna i hallen. 

Somliga äter ingen frukost alls. 

Det är synd att det är så lätt att slarva med frukosten – som med rätta brukar kallas för dagens viktigaste mål. 

– När jag träffar personer som känner att de inte lever så jättehälsosamt brukar jag alltid råda dem att göra en positiv förändring – att börja äta en god frukost. Sedan kan man ta nästa steg och lägga till något till lunchen, säger Helena Nyblom.  

– Att äta en bra frukost är ett av de bästa sätten att hålla vikten, fortsätter hon.  

Foto: Colourbox

Toppa gärna havregrynsgröten med blåbär, nötter och kanel.

Tipset: Ät havregrynsgröt  

Helena Nyblom tipsar om att starta dagen med en nyttig havregrynsgröt. 

– Den kan man krydda med kardemumma, kanel eller vanilj och kanske riva lite äpple över. Lägger man till lite valnötter får man i sig hälsosamma fetter också. Man kan också ha lite blåbär på gröten. Då får man i sig proteiner, fibrer, C-vitamin och mycket antioxidanter, säger Helena Nyblom. 

– Annars kan man äta en fullkornsmacka med ägg och kanske en bärsmoothie. Jag tror att det är viktigt att hitta en frukost man tycker om, så att man gärna vill äta frukost, fortsätter hon. 

Proteinet och fibrerna ger energi och mättnadskänsla. Fibrerna är dessutom bra för matsmältningen och hjälper till att hålla blodsockret på en låg och jämn nivå – så att du inte blir vrålhungrig och äter för mycket till lunch. C-vitaminerna och antioxidanterna, som det finns rikligt av i frukt och bär, minskar inflammationerna i kroppen. 

Att äta lagom mycket är helt avgörande för den som vill hålla vikten. Många som hoppar över frukosten äter ofta mer än andra totalt sett – trots att de hoppat över en måltid. 

Foto: Colourbox

Äggmacka är ett bra alternativ till frukost.

Se upp med sockret  

Man ska undvika socker – som det tyvärr finns gott om många klassiska frukostprodukter.

– För något år sedan gick jag till min matbutik hemma och tittade på frukostflingorna, müslin och granolan och det var lite chockartat att se hur många som innehöll socker. Likadant är det med många sorters fruktyoghurt, säger Helena Nyblom. 

Fyra frukostknep – för en bra start på dagen

Ät frukost som en kung eller drottning:

Det ligger en hel del i ordspråket om att man ska "äta frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattig". Det är egentligen inte konstigt alls, eftersom det är på dagen som de allra flesta behöver mest energi. Ju senare du äter desto större är risken att du inte gör av med all energi du får i dig. Kroppen lagrar in överskottet av energi som fett. 

 

Ät bär: 

Bär är supernyttiga och innehåller bland annat mycket antioxidanter och fibrer. Dessutom tycker de flesta om bär. Om man inte är särskilt duktig på att äta frukost kan man försöka hitta ett bäralternativ som man tycker är gott och hinner få i sig på morgonen – exempelvis en smoothie. En skål yoghurt, müsli och bär är ett annat bra frukostalternativ. 

 

Läs på baksidan: 

Socker är inte alls bra för varken den allmänna hälsan eller vikten. Eftersom socker tyvärr är så vanligt förekommande i frukostprodukter är det en god idé att läsa på innehållsförteckningarna innan du köper hem en spännande müsli eller yoghurt. Även sådant som verkar nyttigt kan innehålla socker – det är till exempel inte ovanligt att torkade blåbär innehåller mycket fruktossirap.  

 

Förbered kvällen innan: 

Den som i regel stressar på morgonen kan hjälpa sig själv få ett par minuter över genom att förbereda sin frukost redan kvällen innan. Ett gott och nyttigt alternativ som kan vara värt att pröva är overnight oats. Man lägger havregryn i en bunke eller portionsskålar, häller över lite mjölk eller mjölkalternativ som havremjölk och mandelmjölk, täcker med plastfolie och ställer in i kylen över natten. Då har du en färdig gröt att äta med lite bär eller nötter på morgonen. 

 

Källa: Helena Nyblom, läkare och författare till boken "Läkarens guide till den naturliga Supermaten" (Lava Förlag). 

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här