ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT
Publicerad 6 nov 2017 21.44

Fredrik Paulún: Så hittar du rätt i bröddjungeln

Att välja nyttigt bröd är långt ifrån lätt - ta hjälp av Fredrik Paulúns lista.

Att välja nyttigt bröd är långt ifrån lätt - ta hjälp av Fredrik Paulúns lista.

1/2

Foto: Peter Knutson och Fotolia

2/2

Att hitta nyttigt bröd i mataffären kan vara en djungel. 

Bara för att ett bröd ser ut att vara nyttigt är det inte alls säkert att så är fallet. 

Följ Fredrik Paulúns lista för att vara säker på att välja rätt. 

Det finns bröd som ser ut att vara riktiga hälsobomber - men som inte alls är det. Den mörka färgen som för många ses som ett signum för nyttighet kan lika gärna komma från sirap. 

Fredrik Paulún, kostexpert i nya hälsoappen Wellie, reder ut vad som gäller. Med hjälp av hans lista kan du vara säker på att gå hem från affären med ett nyttigt bröd i påsen. 

Kolla inte bara efter fullkorn - försäkra dig om att brödet bakats med hela korn som inte malts ner.

Foto: Colourbox

1. Fullkorn

Först och främst bör ditt bröd vara gjort av fullkorn. Det innehåller mycket mer vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer än vitt bröd. Det höjer inte blodsockret lika snabbt och det är bra för både hälsan och fettförbränningen. 

Gå ner i vikt utan att räkna kalorier: BLI MEDLEM HÄR!

2. Hela korn 

Leta helst efter bröd med hela korn (och inte fullkorn som malts ned till mjöl). Du ser lätt om brödet har hela korn eftersom de blir synliga när du skär brödet. Hela korn fördröjer magsäckstömningen och du håller dig mätt längre. Delar av frön och nötter har samma effekt. 

3. Surdeg

Riktigt surdegsbröd har lägre glutenhalt än annat bröd. Mycket tyder på att det är bra för vikten och hälsan. Surdeg sänker också GI-värdet på brödet vilket ger bättre fettförbränning och hälsa, samtidigt som det mättar bra. 

LÄS MER: Så blir du av med ditt sötsug – på en vecka

Tillsatt socker har inget i bröd att göra, det ökar bara din aptit.

Foto: Colourbox

4. Inget tillsatt socker

Tillsatt socker har inget i ett bröd att göra. Det ger extra kalorier som inte mättar samtidigt som det höjer GI-värdet på brödet. Konsekvensen blir sämre fettförbränning och ökad aptit. Var noga med att läsa innehållsförteckningen, vissa mörka brödsorter har nämligen fått sin färg från sirap vilket är att jämställa med socker.

5. Glutenfritt bröd

Ett naturligt glutenfritt bröd bakat på till exempel bovete, fullkornsmajsmjöl, fullkornsrismjöl, quinoa eller amarant är ofta bra, speciellt om det också har hela korn och surdeg. Se dock upp med glutenfria brödsorter som innehåller stärkelse, det är princip samma sak som tillsatt socker. 

LÄS MER: Anette nådde sin målvikt utan att räkna kalorier

6. Fryst bröd

Om du hittar ett bröd som stämmer med beskrivningarna ovan, men är fryst, är det lika bra som det färska – om inte bättre. Att frysa bröd sänker nämligen GI-värdet, vilket bidrar till mättnad och fettförbränning.

ANNONS