Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Fredrik Paulún listar 30 superlivsmedel

Näringsfysiologen Fredrik Paulún ger råd om långsiktiga matval som ger hälsa, balans och en lagom vikt.

– Många skulle må bättre av mindre energität mat, säger han.

Här listar Fredrik Paulún 30 av sina favoritlivsmedel - för hälsan.

Foto: Shutterstock

1 av 6

"Kan tappa upp till ett kilo i veckan"

Det är lätt hänt att anamma en livsstil som resulterar i extra kilon.

Fredrik Paulún möter dagligen människor som skulle behöva en bättre balans mellan vad de behöver och vad de äter. Själv försöker han föregå med gott exempel och inspirera till klokare val.

– Det enklaste vi kan göra är att dubbla mängden grönsaker vi äter. Nästan alla äter för lite grönt som det är, berättar han.

Med mer grönsaker får vi i oss mer vitaminer, antioxidanter, fibrer som håller i gång magen och hjälper bakterierna i tarmen att hjälpa oss. Vi blir mätta och nöjda utan att bli sänkta och dästa.

– Att vi blir piggare och gladare av att äta mer grönsaker beror på flera saker. Dels får vi jämnare blodsocker och slipper dipparna. Men det är också så att den nyttiga maten innehåller många signalsubstanser som vi behöver för att hålla oss skärpta och för att hjärnan ska funka optimalt, säger han.

– Antioxidanterna neutraliserar också fria radikaler i våra kroppar, vilket gör oss piggare.

Och även om Livsmedelsverkets råd om 500 gram grönt per dag, gäller som ett minimum, finns det ingen övre gräns för hur mycket grönt vi ska äta.

– Ser man till att ha flera grönsaker på bordet till måltiden äter man automatiskt mindre av det andra, säger Fredrik Paulún.

Kom i form utan att räkna kalorier! Läs mer om hälsoappen Wellie och bli medlem här

Så lägger du om dina vanor

Han intresserar för naturliga och mineralrika livsmedel, framför allt för hälsans skull, men också för viktens.

– Ätt lägga om sin kost är det mest effektiva sättet att gå ner i vikt. Man kan tappa upp till ett kilo i veckan, säger han, men gör en reservation för att det beror på hur mycket man väger och hur man lever från början.

Får många är ett halvt kilo en rimligare målsättning.

Hans råd är att börja med att lägga om maximalt tre vanor:

Kanske kan måltidsdrycken bli vatten, bakverken bytas ut mot näringsklokare mellanmål, grönsaksmängden fördubblas?

– Men det räcker att byta ut en till tre vanor, annars blir det för jobbigt, säger han.

KLICKA VIDARE FÖR PAULÚNS 30 BÄSTA LIVSMEDEL FRÅN DJURRIKET, TRÄDGÅRDEN, HAVET OCH SKOGEN.

1 av 6