Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Experten: Tricket för att njuta och hålla vikten

Man måste inte göra en stor sak av det hela. Men det finns ett enkelt knep att slippa tänka på vikten under julhelgen.

Följ brittiska läkaren Michael Mosleys råd och äter lite mindre två andra dagar i veckan. Då finns det gott om utrymme för kalasen.

Dessutom är det en vana att må bra av.

Här hittar du de bästa knepen för att slippa överräta, tips på bra matval och en guide till hur du ska äta.

Foto: YLWA YNGVESSON

1 av 5

1. Ät som vanligt i fem dagar

Michael Mosley gjorde 5:2-dieten känd för världen. Genom att lättfasta två dagar i veckan kunde man gå ner i vikt utan att göra särskilt stora förändringar de andra dagarna.

Efter det har han skrivit en bok om att reversera diabetes typ 2 med kost. Han skapade blodsockerdieten där personer med typ 2-diabetes genom att äta 800 kilokalorier per dag i åtta veckor fick bättre värden. Delar av projektet gjordes inom ramen för en vetenskaplig studie. Den visade att varannan person fick så mycket bättre värden att personen inte längre uppfyllde kraven för diagnosen. De blev friska.

I Sverige har Cathrine Schück, licensierad kostrådgivare, KBT-coach och samtalsterapeut, tagit bort mejeriprodukterna ut metoden, döpt den till 8/800 och med Michael Mosleys tillstånd arrangerat kurser i hur man ska gå till väga.

LÄS OCKSÅ: 11 bästa sakerna du kan äta till frukost

Julen och andra högtider kan vara en knivig period

Men nu är det snart jul och då kanske man inte har ork till stora livsstilsförändringar. Å andra sidan har man inte lust att lägga på sig en massa kilo som kan bli svåra att bli av med efter högtiderna. Lite ro, lite frid och lite tid för att njuta känns välbehövligt.

Då kan en kombination av Michael Mosleys idéer komma väl till pass.

Man äter som vanligt i fem dagar och sticker emellan med två dagar i veckan på 800 kilokalorier. Man får inte samma viktresultat som vid en fullt genomförd 5:2-diet, men man håller jämvikten. Själv gör han reklam för den här varianten som ett sätt att hålla vikten över lång tid, och det finns ingen anledning att sluta efter helgerna.

LÄS OCKSÅ: 8 viktbovar – maten som gör dig ännu mer hungrig

Satsa på grönsaker

Genom att se till att kosten innehåller en högre andel fibrer, vitaminer och vegetabiliska fetter får man en hälsoeffekt på kuppen. För att maximera hälsoeffekten är de två dagarna inspirerade av den traditionella Medelhavsdieten.

Lite extra fibrer gör dessutom att risken för hård mage minskar, en vanlig bieffekt av stora julbord.

En högre andel grönsaker och kostinslag hämtade från Medelhavsdieten ger dessutom effekter på tarmfloran, som Michael Mosley också intresserat sig för som ett sätt att må bättre både i dag och på sikt.

KLICKA VIDARE FÖR BÄSTA EXPERTERNAS BÄSTA KNEP

1 av 5