ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Experten: Stressar du bort viktminskningen?

Publicerad 27 sep 2016 19.00
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT
Du tränar mer och äter mindre. Men går ändå inte ner i vikt? Stress kan vara boven.

Du tränar mer och äter mindre. Men går ändå inte ner i vikt? Stress kan vara boven.

1/3

Foto: iStock

Stresshormonet kortisol försvårar för kroppen att tappa kilon.

Stresshormonet kortisol försvårar för kroppen att tappa kilon.

2/3

Foto: iStock

Jill Holmström.

Jill Holmström.

3/3

Foto: Privat

Du äter mindre och tränar mer.

Ändå visar vågen på plus minus noll.

Kanske stressar du bort din viktminskning?

Här förklarar dietisten och PT:n Jill Holmström hur.

För att gå ner i vikt krävs att man stoppar i sig färre kalorier och/eller förbränner mer energi. En balanserad kost och regelbunden träning är således att rekommendera om man vill slimma kroppen.

Men många som kämpar med extrakilon eller övervikt upplever att det går trögt, eller att de hamnar på en platå. Trots nyttig mat och flera löppass i veckan visar vågen samma som förut.

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta fällorna - undvik dem så går du ner i vikt 

Stresshormon hindrar viktminskning

Då kan det vara stress som lagt sig i vägen. När vi jäktar i livet och vardagen påverkar det nämligen våra viktminskningsutsikter negativt. Det beror i första hand på hormonet kortisol, som kroppen frigör när den känner sig utsatt eller pressad. Kortisolet verkar skyddande i fysiskt och psykiskt påfrestande situationer: det förbereder kroppen på det värsta och bygger upp ett försvar som ska hindra oss från att gå under.

LÄS OCKSÅ: Därför går du upp i vikt av att vara stressad 

Kroppen bunkrar upp med fett och vätska

Enkelt beskrivet kan man säga att kortisol försvårar för kroppen att tappa kilon på tre sätt. För det första ökar det inlagringen av fett, så att vi ska ha energiresurser kvar om vi skulle förbli i nödläge under lång tid. För det andra gör det att vi samlar vatten, för att minska risken för uttorkning.

– Fettinlagringen ökar primärt över magen. Och vätskeansamlingen ger en tung och svullen känsla. Kroppen bryr sig inte det minsta om sin spegelbild, den tänker bara "överlevnad". Vilket krockar med de flestas ideal, säger dietisten och personliga tränaren Jill Holmström, aktuell med inspirationsshowen "Tajt, smart och jävligt lycklig".

Sabbar för musklerna

Jill Holmström.

Det tredje sättet på vilket stress hindrar viktminskning är genom att bryta ner musklerna. Kortisolet är ett så kallat "katabolt" hormon, vilket innebär att det verkar nedbrytande istället för uppbyggande på bland annat proteinstrukturer.

Och när musklerna krymper avtar fettförbränningen.

– Allt blir en ond cirkel. När vi får de här höga kortisolpåslagen börjar vi sova sämre och får ett större sötsug, säger Jill Holmström.

Så minskar du stressen

Alltså bör man göra sitt yttersta för att undvika klassiska stressfällor. Men hur fixar man det, parallellt med resten av livspusslets måsten?

Enligt Jill Holmström kan man börja med att prioritera sömnen: träna så att man blir trött och gå och lägga sig i tid, utan att sitta med mobil- och datorskärmar de sista timmarna före sänggåendet. Att undvika alkohol och välja näringsrik mat som exempelvis fisk, rotfrukter och baljväxter, liksom att äta långsamt i lugn och ro, är också enkla knep.

– Och: prioritera dina passioner! Avsätt tid för att bara ha roligt.

LÄS OCKSÅ: De 7 värsta myterna – om att bränna fett

ANNONS