Foto: Shutterstock

Experten: Sluta banta – ät bara när du är hungrig

Handen på hjärtat, hur många gånger har du bantat och misslyckats? Du är inte ensam. Och enligt den brittiska näringsfysiologen Laura Thomas är det inte heller något du måste göra.

Thomas mantra är i stället att vi måste sluta se mat som ”bra” eller ”dålig”.

– Dietkulturen gör att vi jagar kalorier och fixerar oss vid när vi får lov att äta. Det gör att vi blir allt sämre på att lyssna på våra kroppars signaler.

Hennes bok heter lite provokativt ”Bara ät”. Brittiska näringsfysiologen och filosofie doktor Laura Thomas menar att vi måste börja se mat som något neutralt och inte värdera den eller moralisera över den. Bara ät, känn inte skuld.

– Vi kallar viss mat för skräp, fejk, farlig, onyttig, dålig, ohälsosam. Det som händer när vi äter av den där ”dåliga” maten är att vi känner oss som dåliga människor. Dessutom har moraliserandet en förbjuden frukt-effekt som gör att vi längtar efter mat som vi gör allt för att undvika. Och när vi till sist faller till föga och vräker i oss, känner vi oss svaga och misslyckade.

LÄS OCKSÅ: Överviktsforskaren: Sluta banta - det fungerar inte

Sluta värdera mat som ”bra” och ”dålig”

Alltså, menar Laura Thomas, måste vi sluta prata om mat som ”bra” respektive ”dålig”, utan bara konstatera att olika livsmedel innehåller olika näringsämnen. En del innehåller mycket fett, andra innehåller massor av fibrer. Ingen värdering i det.

Testa ditt ätbeteende

Gör det här testet för att ta reda på dina ätbeteenden. Du kan kryssa i flera svarsalternativ. Ett poäng per svar.

Hur många av följande påståenden stämmer in på dig?

Jag försöker undvika viss typ av mat som innehåller mycket fett, kolhydrater, socker och kalorier.

Jag har förbjudna livsmedel som jag inte tillåter mig att äta.

Jag blir arg på mig själv om jag äter något onyttigt.

Om jag känner ett starkt sug efter en viss typ av mat tillåter jag inte mig själv att äta det.

Jag följer regler kring vad/när/hur mycket jag ska äta.

Jag äter när jag känner mig:

Känslomässigt skör (ångestfylld, nedstämd, ledsen...) 

Ensam

Uttråkad

Stressad

Jag använder mat för att lindra negativa känslor

Litar du på din kropps hungers- och mättnadssignaler?

Jag litar inte på min kropp när det gäller mat och ätande.

Jag litar inte på min kropp när det gäller vad jag ska äta.

Jag litar inte på min kropp när det gäller hur mycket jag ska äta.

Jag litar inte på att min kropp kan berätta för mig när jag ska sluta äta.

Jag kan inte avgöra när jag är lite hungrig. Jag kan inte avgöra när jag är lite mätt.

Hur många av följande påståenden stämmer in på dig?

För det mesta vill jag inte äta näringsrika livsmedel.

Jag äter sällan mat som får min kropp att fungera bra.

Jag äter sällan mat som ger min kropp och uthållighet.

RESULTAT

15–19 poäng. Du kanske har vissa problem med ett dysfunktionellt ätbeteende. Om du är väldigt orolig i förhållande till mat och ägnar mycket tid åt att tänka på vad du äter och på din kroppsbild, kan det vara en god idé att söka professionell hjälp.

10–14 poäng. Du har regler kring mat som till stor del styr ditt ätbeetende och du känner dig kanske ofta stressad över vad, när och hur mycket du ska äta.

5–9 poäng. Du går inte direkt på någon bantningskur, men det finns kanske fortfarande områden du skulle vilja jobba med för att vara mer i samklang med din kropp.

0–4 poäng. Du och mat har ett rätt bra förhållande. Fortsätt som du gör.

Källa: Laura Thomas ”Bara ät!”

Det andra som är viktigt för att få ett bättre förhållande till mat är att komma ifrån tänkte att man måste ”förtjäna” mat för att få lov att äta. Det vi måste göra är att äta när vi är hungriga, menar Laura Thomas.

– Dietkulturen gör att vi jagar kalorier och fixerar oss vid när vi får lov att äta. Det gör att vi blir allt sämre på att lyssna på våra kroppars signaler. Det kan leda till att mat blir något vi tar till när vi är ledsna eller arga i stället för något som är till för att ge oss näring när vi är hungriga.

Många fördelar med intuitivt ätande

Receptet för ett normalt förhållande till mat är något som kallas intuitivt ätande. En metod som enligt forskningen faktiskt fungerar.

– En nyfödd bebis äter intuitivt, det vill säga när det är hungrigt. En bebis har inga problem att lyssna på kroppens signaler som säger när det är dags för mat. Men det intuitiva, naturliga ätandet kan tidigt förstöras till exempel genom att föräldrar säger till sina barn att de måste äta upp vad som finns på tallriken innan de får gå ut och leka. Eller att de måste äta upp broccolin innan de får ta en glass. Eller säger ”Ät inte det där, det är inte bra för dig”. Vårt förhållande till mat börjar plötsligt bli ansträngt och inte längre naturligt.

– Att övergå till intuitivt ätande är en långsam process, det tar tid för hjärnan att ställa om sig. Men metoden har även kortsiktiga fördelar, som att man ganska snabbt slutar vara besatt av mat, blir snällare mot sig själv och får mer energi, säger Laura Thomas.

LÄS OCKSÅ: Övervikt hos barn – så kan du hantera det som förälder

Så gör du för att äta intuitivt

1. Rata dietmentaliteten

Den gör att du får svårare att lyssna på och tolka din kropps signaler och ger dig dessutom dålig självbild).

2. Hedra din hunger

Ät bara när du är hungrig.

3. Utmana matpoliser

Du är inte en dålig människa för att du ätit något ”dåligt”.

4. Slut fred med maten

Se på mat som näring du behöver för en frisk och stark kropp, inte som frestelser som du förbjuder dig själv att äta.

5. Upptäck njutningsfaktorn

Ät långsamt och njut av varje tugga.

6. Respektera din mättnad

När kroppen säger att den är mätt, sluta ät.

7. Hedra dina känslor – utan att använda mat

Ät inte glass bara för att du är ledsen.

8. Respektera din kropp

Lyssna på vad den behöver.

9. Träna – och känn skillnaden

Sluta jämföra dig med fitnessmänniskor på Instagram, rör på dig för att din kropp mår bra av det.

10. Hedra din hälsa med skonsam nutrition

Tanka din kropp med rätt sorts bensin.

Kostexperten: Fungerar för de flesta

Näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Näringsfysiolog Fredrik Paulún kommenterar sin brittiska kollega Laura Thomas metod:

Vad tycker du om hennes budskap att skippa bantning, bara äta när man är hungrig och inte äta när man är ledsen eller arg?

– Det fungerar för de flesta, så länge man i princip uteslutande äter mat tillagad på riktiga råvaror. Det är inte råris, bönor, grönsaker och fisk man går upp i vikt av. Det är när man äter raffinerad mat med mycket socker, fett och snabba kolhydrater som man kickar i gång belöningssystemet på ett sätt som gör att många äter för att dämpa nedstämdhet, trötthet, ångest och så vidare.

Så vet du när du ska äta – och när du ska sluta

Laura Thomas menar att man ska äta när man är måttligt hungrig, inte när man är överhungrig (då är risken stor att man vräker i sig alldeles för mycket i ren panik). Och man ska sluta äta när när man är behagligt mätt. Hur vet man då när det är dags att äta – och att sluta?

0–2 ÖVERHUNGRIG

Magen värker och bullrar högt. Man är nästan yr. Äter man nu kommer man förmodligen att vräka i sig mängder av mat som inte innehåller mycket näring.

3–4 MÅTTLIGT HUNGRIG

Magen knorrar försiktigt och man börjar tänka på vad som skulle vara gott att äta. En bra tid att äta.

5–6 NEUTRAL

Man har inga direkta fysiska hungerkänslor.

7–8 BEHAGLIGT MÄTT

Nöjd och belåten. Nu är en bra tid att avsluta måltiden.

9–10 PROPPMÄTT

Man känner sig illamående, magen värker och man hamnar i ”matkoma”.

Laura Thomas pratar om intuitivt ätande – vad anser du om det?

– Det är bra eftersom man äter på kroppens villkor. Vi har miljoner års evolution i våra gener, och det gör att vi har bra instinkter som hjälper oss att äta rätt. Det gäller dock bara om man äter sådan mat som våra gener är anpassade till.

Hur får vi ett mer normalt förhållande till mat och slutar se på den som belöning, tröst, något bra – eller dåligt?

  – För det första måste man äta tillräckligt mycket så att inte hungern tar över. När man är hungrig försvinner det rationella tänkandet och vi äter fel saker i för stor mängd. Man ska heller inte hoppa över måltider om man känner att det ökar suget. Man må ha energiunderskott i några timmar, men sedan slår det tillbaka och man äter totalt sett mer. Sedan har jag inga problem med att man ser en trädmogen mango eller ett fat med skaldjur som en belöning. Det finns mycket som kan ge tillfredsställelse och njutning utan att det behöver vara skadligt för oss.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande