Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Experten: Så bryter du ditt dåliga matmönster

Tröstätare, stressätare eller överätare? Vilken stämmer in på dig?

Här är fyra metoder som ger hösten en snabbstart. Tänk på att de nya vanorna ska vara trivsamma i längden. På två veckor hinner man förändra sina vanor och tappa 2-3 kilon.

Foto: Shutterstock

1 av 7

1. Olika människor behöver olika verktyg

För att lägga om kosten finns det några saker som alla mår bra av att tänka på. Men det finns också utmaningar som skiljer sig från person till person.

Personlighet, impulsivitet och om man exempelvis plågas av ångest eller oro är faktorer som påverkar inte bara livet i stort utan också hur vi äter - och vilka motigheter vi ställs inför när vi vill förändra våra vanor.

På senare år har personlighetsfaktorer fått en plats i forskningen kring matvanor.

Att "trösta" eller "straffa" sig när saker går fel kan sätta spår i kostvalen. Tröstätarna och belöningsätarna kan lätt få i sig för mycket, men å andra sidan kan de som bestraffar sig lättare hamna i "nu har jag ändå redan gjort fel så nu kan jag lika gärna fortsätta". Då kan ett mindre avsteg landa i frosseri.

Näringsfysiolog Fredrik Paulún har arbetat med människors kostvanor i decennier. Men även han hamnade i ett dåligt matmönster.

– När jag var i 30-årsåldern mådde jag inte bra och åt inte bra. Att jag hade utbildning spelade ingen roll. Det blev ett uppvaknande.

ANNONS: "Varför går jag inte ner i vikt?" Få gratis hjälp av en hälsocoach hos Itrim (EXTERN LÄNK)

Han har själv inte studerat personligheters inverkan på livsstilsomläggning, men han har sett det i praktiken:

– Det är helt uppenbart så att olika människor behöver använda olika verktyg för att komma framåt med sin kost och sin kropp, säger han.

– En del tål kolhydrater, andra behöver äta mindre av det. En del gillar att träna, andra inte. Om man får till en livsstilsförändring som funkar för en själv går allt mycket lättare.

Hans viktigaste råd? Tänk långsiktigt.

– "Crash diet" är något som man ska undvika. Låt det här snarare bli starten på resten av livet, säger Paulún.

NÄSTA: TIPS FÖR STRESSÄTARE

1 av 7