Experten: Bränn fett med 10 smarta knep

Kämpar du med att gå ner i vikt men inget händer?

Då kan det vara dags att vrida upp fettförbränningen.

Tricket är att må bra, bränna fett – och tappa kilon.

Ett kilo i veckan är realistiskt om du följer dietisten Sofia Antonssons bästa råd.

Andra har också läst

Foto: Shutterstock

1. Rör på dig

Passa på att cykla, promenera och simma i sommar. Det behöver inte vara så komplicerat. Både vardagsmotion och mer pulshöjande fysisk träning ger god effekt på förbränningen.

Genom ganska korta stunder av fysisk aktivitet kan man hjälpa kroppen att kicka i gång förbränningen.

Expertens kommentar: "Rör på dig så att du blir svettig minst 30 minuter om dagen. Och sprid gärna ut aktiviteten på många korta stunder av pulshöjning under dagen. Simma till exempel allt du kan i en minut, spring snabbt i 30 sekunder. Det sätter fart på förbränningen", säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 12 svenska livsmedel som hjälper dig att bränna fett

Foto: Shutterstock

2. Agera direkt

Samla inte semesterkilona på hög utan se till att göra dig av med dem så fort som möjligt.

Expertens kommentar: "Det är bättre att ta tag i extrakilona på en gång, får de stanna länge börjar kroppen tro att de ska finnas där och risken är att extrakilona blir permanenta", säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så bränner du fett – dygnet runt

Foto: Shutterstock

3. Ät potatis – dagen efter

Kall, kokt potatis innehåller resistent stärkelse som gör att kroppen tar upp mindre mängd kolhydrater från tarmen, vilket gör att förbränningen av fett i stället ökar.

Expertens kommentar: "Kall, kokt potatis och andra rotfrukter är värsta hälsobomben. Det ger mycket mättnad och gör gott i tarmen. Gör till exempel en potatissallad och ha som grilltillbehör", säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 12 knep för att bli av med det farliga magfettet

Foto: Shutterstock

4. Satsa på fibrer

Tänker du havrekli och knäckebröd när du hör ordet fibrer? Inte jättesexigt, kanske. Men i dag finns det så mycket mer att välja mellan som dessutom är supergott. Matvete, mathavre, matkorn, quinoa, fullkornsris, svart ris, rött ris…

Listan kan göras lång. Alla dessa hälsosamma livsmedel kan man använda i sallader och som sidorätt till sommarmaten. Får du i dig mycket kostfibrer håller du dig mättare och det är mindre troligt att du stoppar i dig onödiga extrakalorier. Dessutom kräver fiberrika produkter mycket energi för att smältas ner och tas upp i kroppen.

Expertens kommentar: "Hela korn, som finns i grovt bröd, och fibrer gör att måltiden blir mättande och näringsrik, så satsa på det", säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Ät fibrer och lev längre! Lista på fiberrik mat som fixar magen

Foto: Shutterstock

5. Lägg magert protein på grillen

Protein mättar bra utan att tillföra så mycket energi och ökar fettförbränningen. Kyckling och fisk, gärna torsk, passar jättebra att lägga på grillen i sommar.

Även ägg, tofu och quorn innehåller protein som mättar bra och kräver mycket energi för att smältas ner och omsättas i kroppen.

Expertens kommentar: "Magert protein är mycket bra att ha på tallriken, det "kostar" mycket för kroppen att bryta ner. Välj primärt kyckling och fisk, men gärna också växtbaserat som bönor och andra baljväxter", säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 7 misstag som folk gör när de ska vara "nyttiga"

6. Känn efter

Alla behöver inte äta var tredje timme, vissa klarar sig länge utan mat i magen medan andra behöver hålla i gång systemet genom att äta mellanmål. Du måste därför utgå ifrån dig själv och hur du fungerar.

Dock är det förstås aldrig bra att gå hungrig en hel dag och sedan överäta till kvällen. Däremot är det helt okej att låta det gå lite tid mellan målen, men alltså inte så långt att du blir panikhungrig.

Expertens kommentar: "Har du lätt för att bli hungrig är risken stor att du överäter. I sådana fall kan det vara bra med några nötter eller ett par morötter och ett glas vatten en halvtimme innan måltiden. Det gör att du äter mindre sedan. Men har du inte sådana problem så strunta i mellanmål. Förbränningen går inte ner för att man fastar ett tag, det är till exempel 5:2-dieten ett utmärkt exempel på", säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Överviktsforskaren: Så går du ner i vikt - utan att banta

Foto: Shutterstock

7. Grönsaker kan du äta massor

När det gäller grönsaker kan man välja helt fritt. Och det mesta går faktiskt att grilla, till exempel tomat, sparris, paprika, majs, aubergine, kålrot och svamp.

Mer grönsaker ger både fibrer, antioxidanter och vitaminer. De två senare kan lindra inflammationer i kroppen och bidrar till att normalisera cellernas funktion så att deras inre kraftverk optimeras.

Expertens kommentar: "Fokusera på grönsakerna, det känns modernt och 2019 att inte slänga en T-benstek på grillen. Dessutom förbättrar du din mag- och tarmhälsa, och det kan underlätta viktnedgång", säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 5 mellanmål du ska byta ut – om du vill gå ner i vikt

Foto: Shutterstock

8. Låt vinboxen vila ibland

Plocka inte automatiskt fram vinboxen till varje lunch och middag, fastän det är sommar och semester. Man behöver inte dricka vin till varje måltid. Det kan till och med bli godare om man inte dricker slentrianmässigt.

Expertens kommentar: "Att dricka alkohol varje dag under en hel sommar är inte hälsosamt och genererar i slutändan en hel del kalorier. Jag tycker nog att vi unnar oss lite väl ofta och mycket sommartid.

LÄS OCKSÅ: 6 bröd du tror är nyttiga – men som inte är det

Foto: Shutterstock

9. Välj rätt fetter

Vilken sorts fett man äter påverkar var i kroppen det lagras. Enkelomättade och fleromättade är bättre än mättade.

Omättade fetter tenderar att i högre grad lagras i underhudsfettet än i buken. Bra omättade fetter är till exempel olivolja och rapsolja.

Expertens kommentar: "Mättat fett, som finns i kött och mejeriprodukter, lagras gärna i buken och levern, där det gör större skada än de omättade fetterna".

LÄS OCKSÅ: Bästa och sämsta snabbmaten – för vikten och hälsan

Foto: Shutterstock

10. Torka inte ut

Kroppen behöver vatten för att kunna omvandla maten till energi, och minsta tecken på uttorkning gör att ämnesomsättningen saktar ner.

Att dricka ett glas vatten före varje måltid är därför en bra vana. Både vanligt kranvatten och bubbelvatten funkar. Lägg gärna citron i vattnet, eller drick det varmt med skivad ingefära i.

Expertens kommentar: "Det är lätt att glömma bort att dricka. Kroppen är dessutom dålig på att skicka rätt signaler. Det vi tror är hunger eller sug kan lika gärna vara törst. Ta därför ett glas vatten om du känner godissug eller hunger", säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 23 sätt för att gå ner i vikt och hålla den

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

"Välj hälsosamma livsmedel som innehåller mycket näring"

Naturen är orättvis.

Vissa människor är helt enkelt bättre än andra på att bränna fett. Medan andra har "lata" fettceller som hellre vill lagra än släppa ifrån sig överskottsenergi

Och då är risken förstås större att på sikt bli överviktig. Arv och gener är en starkt bidragande faktor, men även kön ålder spelar roll.

Och har man en gång lagt på sig extrakilon är de ofta svåra att bli av med.

– Kroppen strävar efter att hålla kvar sina trivselkilon. För att lyckas bli av med dem måste man ha tålamod och hålla i sina nya goda vanor, annars kommer man att gå upp i vikt igen, säger dietisten Sofia Antonsson.

– Mitt bästa råd är att välja hälsosamma livsmedel som innehåller mycket näring. Då kommer du att bli mättare fortare, äta mindre och göra dina tarmbakterier glada. Snart kommer du att må bättre och dessutom gå ner i vikt. Se det som en bonus att när du gör goda saker för kroppen blir du smalare på kuppen.

LÄS OCKSÅ: 10 knep: Fortsätt njuta och gå ner i vikt

Fibrer sätter fart på förbränningen

För att sätta snurr på fettförbränningen kan man göra flera saker. Bland annat visar ny forskning att det finns livsmedel som kan hjälpa en att bränna 100 kalorier extra per dag.

Spannmål, som havre, korn, vete och råg, kan skruva upp fettförbränningen och få kroppen att göra sig av med fler kalorier. Men spannmålet ska vara oprocessat och innehålla de fibrer som finns i bland annat skalet. Det är nämligen fibrerna i fullkornsprodukter som hjälper kroppen att göra sig av med kalorierna, skriver American Journal of Clinical Nutrition.

I studien fick testpersonerna äta antingen fullkornsprodukter och brunt fullkornsris eller livsmedel gjorda av vitt, raffinerat mjöl och vitt ris under åtta veckor. De som åt mat med fullkorn fick en snabbare förbränning och gjorde dessutom av med 100 kalorier extra per dag jämfört med de som inte åt fullkornskost.

LÄS OCKSÅ: 11 smarta livsmedel som hjälper dig gå ner i vikt

Satsa på frukt och grönt

Fibrerna tycks dra med sig kalorier från annan mat och man bajsar helt enkelt ut dem.

– Kostfibrer kan påverka fettupptaget. Ät därför så grovt som möjligt, speciellt till huvudmålen där fibrerna kan bromsa en del av fettupptaget och på så sätt spara in kalorier. Jag tycker man ska satsa på grönsaker, frukt, rågbröd, bönor och andra baljväxter. För den med IBS eller känslig mage är surdegsbröd och konserverade linser ett bra val, säger Sofia Antonsson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer