Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>VIKT

Publicerad 4 okt 2017 19:00

"En befrielse att inte behöva tänka så mycket på mat"

Björn Thulin, 56, springer långlopp och äter lågkolhydratskost.

Björn Thulin, 56, springer långlopp och äter lågkolhydratskost.

1/2

Foto: JULIA THULIN

Andreas Eenfeldts sajt Kostdoktorn.se har ett 30-tal medarbetare och finns i både svensk och engelsk variant, med en spansk version under uppbyggnad.

Andreas Eenfeldts sajt Kostdoktorn.se har ett 30-tal medarbetare och finns i både svensk och engelsk variant, med en spansk version under uppbyggnad.

2/2

Foto: MIKAEL SJÖBERG

Den 1:a november 2016 tog Björn Thulin ledigt i tio dagar, storhandlade och åkte ut till sin sommarstuga.

– Jag hade bestämt att ”nu kör jag hela vägen – nu ketokickstartar jag!".

Det gick över förväntan.

Björn Thulin är både kostintresserad och träningsvan. Han har nyligen utbildat sig till kostrådgivare och läser vidare för att bli funktionsmedicinsk terapeut. 

Träningsmässigt ägnade han helgen som gick åt tävlingarna Västerås swimrun, Sicklasjön runt OCH Stockholm Bike. Han är med andra ord en 56-åring i lite bättre skick än de flesta.

Vägen fram till att han bestämde sig för att göra en ketokickstart var ganska lång.

Hans sambo var en faktor:

– Jag lever med en kvinna som är en lågkolhydratsperson, det är hennes sätt att äta och att leva. 

Björn blev nyfiken och gjorde undan för undan små justeringar i sitt ätande och läste på om hur en ketokickstart fungerade.

Och så i höstas bestämde han sig.

– Jag tog ledigt och åkte till landet, snön råkade komma just då. Jag köpte med mig det jag ville äta. Jag tog med mig några gitarrer, jag tänkte att jag skulle spela gitarr, elda brasa och gå in i ketos.

– Och så skulle jag vara ute och lågintensivträna.

LÄS OCKSÅ: Marie-Therese: "Jag har gått ner 28 kilo"

Björn: Jag mådde bra från dag ett

Kosten bestod av måttliga mängder grönsaker såsom spenat, rucola, avokado, svamp som han serverade med olivolja och lite nötter. Till det åt han kyckling, ekologiskt gräsbetat kött, fisk och mycket ägg. Fettmässigt serverades massvis med smör, gärna i form av kryddsmör, majonnäs. Till kaffet bjöds mct-olja (en sorts kokosolja) och därtill några kosttillskott Björn brukar äta – magnesium, omega-3 och D-vitaminer. 

Han hade hört talas om att vissa reagerar med huvudvärk och lite hängighet de första dagarna av en ketokickstart, men för honom blev det aldrig så.

– Det var fantastiska dagar, jag mådde så bra från dag ett. Så sen fortsatte jag bara – jag mätte min ketos mer eller mindre dagligen.

I dag äter Björn Thulin enligt 16:8. Med det menas att fasta 16 av dygnets timmar och ha ett så kallat "matfönster" på åtta timmar.

Foto: JULIA THULIN

 

"Det gör att jag orkar fortsätta längre"

Hälsofördelarna han beskriver är att han alltid känner sig mätt. På vardagarna äter han därför 16:8.

– Det är en befrielse att inte behöva tänka så mycket på mat!

– En viktig detalj för mig som tränar är att jag inte får några dippar när jag tävlar. Jag är helt fettdriven. Det gör att jag orkar fortsätta längre.

Hade du något viktmål?

– Jag var inte överviktig, men jag tyckte att jag var lite tung när jag sprang och tänkte att "det är väl bra om jag tappar lite av det här".

I dag väger han 88 kilo - 8-9 kilo mindre och i nivå med matchvikten från gymnasiet. Insidan verkar också vara på topp om man ser till värdena.

– Jag har kärl som en 19-åring och ligger superbra i blodfetter.