Björn Thulin, 56, springer långlopp och äter lågkolhydratskost.
1 av 2: Björn Thulin, 56, springer långlopp och äter lågkolhydratskost. Foto: JULIA THULIN
Andreas Eenfeldts sajt Kostdoktorn.se har ett 30-tal medarbetare och finns i både svensk och engelsk variant, med en spansk version under uppbyggnad.
2 av 2: Andreas Eenfeldts sajt Kostdoktorn.se har ett 30-tal medarbetare och finns i både svensk och engelsk variant, med en spansk version under uppbyggnad. Foto: MIKAEL SJÖBERG

"En befrielse att inte behöva tänka så mycket på mat"

Den 1:a november 2016 tog Björn Thulin ledigt i tio dagar, storhandlade och åkte ut till sin sommarstuga.

– Jag hade bestämt att ”nu kör jag hela vägen – nu ketokickstartar jag!".

Det gick över förväntan.

Björn Thulin är både kostintresserad och träningsvan. Han har nyligen utbildat sig till kostrådgivare och läser vidare för att bli funktionsmedicinsk terapeut. 

Träningsmässigt ägnade han helgen som gick åt tävlingarna Västerås swimrun, Sicklasjön runt OCH Stockholm Bike. Han är med andra ord en 56-åring i lite bättre skick än de flesta.

Vägen fram till att han bestämde sig för att göra en ketokickstart var ganska lång.

Hans sambo var en faktor:

– Jag lever med en kvinna som är en lågkolhydratsperson, det är hennes sätt att äta och att leva. 

Vad är en ketokickstart?

Ketokickstart är en trend i USA. 

■ Genom att undvika att ge kroppen snabbttillgängliga kolhydrater måste kroppen börja förbränna fettreserverna för att få energi. Man får snurr på fettet.

■ När fettet förbränns i cellerna bildas en biprodukt som heter ketoner och som går att mäta. Det man kallar för ketos är när man har mätbara värden av dessa ketoner. De som är noggranna kan man mäta ketoner via blodet eller på stickor man köper på apoteket, andra nöjer sig med att äta rätt sorts mat och i stället se resultatet på vågen.

■ Om man har blodtrycksmedicin kan man behöva kolla blodtrycket lite oftare eftersom det kan sjunka, om man har diabetes kan man behöva anpassa doserna av läkemedel eftersom blodsockret sjunker. 

■ För personer med diabetes typ 1 kan en alltför strikt ketogen kost ha risker, rådgör med vården först. Personer med diabetes typ 2 behöver också hålla koll på sitt blodsocker: "Man får vara försiktig och mäta blodsockret noga – man kan behöva halvera dosen redan första dagen i bästa fall", säger Andreas Eenfeldt.

■ Den som ammar bör inte äta strikt ketokost, det är för tufft för kroppen att producera tillräckligt med mjölksocker till babyn om man inte får i sig en del kolhydrater via maten.

Björn blev nyfiken och gjorde undan för undan små justeringar i sitt ätande och läste på om hur en ketokickstart fungerade.

Och så i höstas bestämde han sig.

– Jag tog ledigt och åkte till landet, snön råkade komma just då. Jag köpte med mig det jag ville äta. Jag tog med mig några gitarrer, jag tänkte att jag skulle spela gitarr, elda brasa och gå in i ketos.

– Och så skulle jag vara ute och lågintensivträna.

LÄS OCKSÅ: Marie-Therese: "Jag har gått ner 28 kilo"

Björn: Jag mådde bra från dag ett

Kosten bestod av måttliga mängder grönsaker såsom spenat, rucola, avokado, svamp som han serverade med olivolja och lite nötter. Till det åt han kyckling, ekologiskt gräsbetat kött, fisk och mycket ägg. Fettmässigt serverades massvis med smör, gärna i form av kryddsmör, majonnäs. Till kaffet bjöds mct-olja (en sorts kokosolja) och därtill några kosttillskott Björn brukar äta – magnesium, omega-3 och D-vitaminer. 

Han hade hört talas om att vissa reagerar med huvudvärk och lite hängighet de första dagarna av en ketokickstart, men för honom blev det aldrig så.

– Det var fantastiska dagar, jag mådde så bra från dag ett. Så sen fortsatte jag bara – jag mätte min ketos mer eller mindre dagligen.

I dag äter Björn Thulin enligt 16:8. Med det menas att fasta 16 av dygnets timmar och ha ett så kallat "matfönster" på åtta timmar. Foto: JULIA THULIN

5 FRÅGOR OCH SVAR OM KETOKICKSTART:

Hur ska man äta under ketokicken?

Äggfrukost, lunch med fett och protein och middag enligt samma idé, garnerat med måttliga mängder grönsaker som sallad, kål, broccoli, spenat, squash med mera.

Allt sött går bort, all alkohol likaså, liksom mjölmat, ris, potatis och rotsaker. Frukt får inte heller plats.

- Det handlar om att koppla bort kolhydratsförbränningen, säger Andreas Eenfeldt.

- Man ska hålla sig under 50 gram, helst 20 gram kolhydrater per dag, säger Andreas Eenfeldt.

Ska man räkna kalorier?

Man behöver inte räkna kalorier och man får äta rikliga mängder fett för att hålla sig mätt. Det kan kännas lite ovant, men påverkar inte blodsockret.

Proteinmässigt är ungefär 1 gram per kilo kroppsvikt lagom - väger du 75 kilo blir det 75 gram rent protein - men eftersom exempelvis fisk innehåller cirka 20 gram protein/ 100 gram motsvarar det cirka 400 gram fisk.

På längre sikt får det plats ordentligt med grönt i en ketogen kost – tänk ovanjordsgrönsaker och kryddor, men i kickstartsfasen drar man faktiskt ner på det med.

Ska man mäta sina ketoner?

Andreas Eenfeldt kan tycka att det finns en poäng med att mäta sina ketonvärden - det finns stickor att köpa på apoteket.

- En fördel med begreppet ketos är att det är mätbart. Det kan finnas ett värde att kolla så att man hamnar i ketos – och se att man gör rätt. Då får man ett facit.

- Annars kanske man behöver fundera på om det har smugit sig in kolhydrater jag inte var medveten om? Det kanske finns mjöl eller socker i såsen? Kanske gör du fler avsteg än du tänker på?

Hur länge ska en ketokickstart pågå?

Två veckor är lagom att börja med, tycker kostdoktorn Andreas Eenfeldt. De tre-fyra första dagarna kan vara lite motiga med trötthet och huvudvärk, andra veckan brukar man i stället må extra bra.

- Om man känner sig trött, får lite huvudvärk eller blir lättirriterad så tänk på att få i dig extra salt och vätska. Ett glas buljong eller två om dagen kan lindra i början. 

- Andra veckan börjar folk känna sig riktigt pigga, "Vad bra jag mår", "så mycket energi jag har" – allt är bara kul, man får en energikick, tycker att man tänker extra klart.

- Många i ketos upplever det.

Vad ska man göra när två veckor har gått?

- Om man trivs och vill fortsätta ha maximal effekt på vikt och blodsocker är det bara att fortsätta, det finns inget skäl att sluta.

- Känner man att kosten är i tuffaste laget går man upp till en lite mindre strikt för att anpassa det till sitt liv.

Kanske vill man låta rotsaker få plats, kanske lite äpplen, bär, liksom mjölkprodukter.

- Då får man något svagare effekt, så klart.

"Det gör att jag orkar fortsätta längre"

Hälsofördelarna han beskriver är att han alltid känner sig mätt. På vardagarna äter han därför 16:8.

– Det är en befrielse att inte behöva tänka så mycket på mat!

– En viktig detalj för mig som tränar är att jag inte får några dippar när jag tävlar. Jag är helt fettdriven. Det gör att jag orkar fortsätta längre.

Hade du något viktmål?

– Jag var inte överviktig, men jag tyckte att jag var lite tung när jag sprang och tänkte att "det är väl bra om jag tappar lite av det här".

I dag väger han 88 kilo - 8-9 kilo mindre och i nivå med matchvikten från gymnasiet. Insidan verkar också vara på topp om man ser till värdena.

– Jag har kärl som en 19-åring och ligger superbra i blodfetter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande