Det här äter kostexperterna själva till frukost

Frukost är dagens viktigaste måltid, menar många.

Ett rejält och nyttigt morgonmål kan hindra småätande och underlätta viktnedgång.

Men vad bör man äta, om det ska vara både hälsosamt och gott?

Här listar vi vad sju experter själva väljer till frukost – så att du kan få inspiration till en sundare livsstil.

Foto: MAGNUS FOND

1. Sofia Antonsson, legitimerad dietist

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare, med ett särskilt intresse för IBS och mag-tarmsjukdomar. Hon föreläser på ämnet och har gett ut flera böcker om kost för magen.

1. Vad brukar du äta till frukost?

– Jag kör overnight oats på havregryn, mosade bär och linfrön, som jag blandar kvällen före och låter stå i kylen över natten. På morgonen toppar jag med mer bär och kokosflingor. Overnight oats är bra för att man kan göra det i en liten burk och ta med och äta på kontoret. Dessutom är det gott och innehåller lagom med fibrer, även för känsliga magar.

2. Vad äter du till frukost om du vill lyxa till det, exempelvis under helgen?

– På helgen blir det ofta rostat surdegsbröd med smör och honung. Det är det godaste jag vet. Det måste vara svensk honung, gärna en ljusare och fast variant. Både honung och surdegsbröd är dessutom riktigt nyttigt.

NÄSTA: David Jonsson, näringsfysiolog


Foto: Frida Wismar

2. David Jonsson, näringsfysiolog

David Jonsson är näringsfysiolog med ett speciellt intresse för mage och tarm. Han har bland annat skrivit boken "Magsmart – mat för en lugnare mage och bättre hälsa". Till vardags jobbar han med utbildning av kostrådgivare och med personlig rådgivning.

1. Vad brukar du äta till frukost?

– Min standardfrukost är havregrynsgröt med psyllium- och chiafrön, toppad med bär, mango och kanske några nötter. Två kokta ägg vid sidan om. Jag gillar en stadig, mättande frukost men vill samtidigt ha en lätt och fräsch känsla. När man blandar havregryn med de fiberrika fröna sväljer de stora mängder vatten vid tillagningen, vilket gör att det blir mycket gröt på en begränsad kalorimängd. Totalt sett blir det en god balans av bra kolhydrater, mängder med nyttiga fibrer och antioxidanter, samt gott om hälsosamma fetter och protein från äggen. En helt perfekt frukost i min värld.

2. Vad äter du till frukost om du vill lyxa till det, exempelvis under helgen?

– Jag gör inte så stor skillnad på vardag och helg, utan tycker alltid om att ta god tid på mig vid frukostbordet. Men då och då varierar jag min vanliga frukost med en stor grönsaks- och svampomelett. Enkelt, väldigt gott, mättande och nyttigt.

NÄSTA: Jill Holmström, legitimerad dietist och PT


Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

3. Jill Holmström, legitimerad dietist och PT

Dietisten och personliga tränaren Jill Holmström driver konceptet "Våga ät" och föreläser om livsstil, kost och träning. Förra året gjorde hon ihop med beteendevetaren Therese Eijvergård showen "Tajt, smart och jävligt lycklig" på Rival i Stockholm.

1. Vad brukar du äta till frukost?

– Favoriten just nu är naturell yoghurt och kvarg blandat, för en god konsistens och mättande bas. Sedan toppar jag med banan och kiwi eller några andra frukter och bär som finns hemma, samt lite egengjord müsli bestående av nötter, fröer, kokosflingor och torkad frukt, till exempel mango. Jag brukar även slänga på en rejäl matsked ekologiskt jordnötssmör. Och en kopp cappuccino är standard.

2. Vad äter du till frukost om du vill lyxa till det, exempelvis under helgen?

– Proteinpannkakor! Jag fullständigt älskar dem med ekologiskt jordnötssmör och banan. Receptet är enkelt: casein, ägg och mjölk, sedan är det bara att steka. Extremt mättande.

NÄSTA: Sofia "PT-Fia" Ståhl, hälsoprofil och bloggare


Foto: Anneli Hildonen

4. Sofia "PT-Fia" Ståhl, hälsoprofil och bloggare

Hälsoprofilen Sofia "PT-Fia" Ståhl (tidigare Sjöström) bloggar på ptfia.se, har gett ut två böcker om kost, träning och livsstil, samt föreläser på samma ämne.

1. Vad brukar du äta till frukost?

– Till vardags blir det ofta havregrynsgröt, för att den är så förbaskat enkel och går relativt snabbt att göra. Men för att få den ordentligt mättande rör jag ner ett ägg när den nästan kokat klart och toppar sedan med många olika frön, frukt, bär och kokos. Då står jag mig länge.

2. Vad äter du till frukost om du vill lyxa till det, exempelvis under helgen?

– På helgen får frukosten mer utrymme. Då äter jag ofta en croissant, ägg i någon form, smoothie och något surdegsbröd från bageriet med ost och avokado. Och kaffe så klart. Frukost är det godaste jag vet och jag upplever att mitt mående blir betydligt sämre om jag slarvar med det. Jag är inte strikt på något sätt, utan blandar sådant jag tycker om. Det viktigaste är att frukosten mättar länge, är färgglad och god på riktigt.

NÄSTA: Martin Brunnberg, näringsfysiolog


Foto: Peter Knutson

5. Martin Brunnberg, näringsfysiolog

Martin Brunnberg är näringsfysiolog, föreläsare och utbildningsansvarig på Fredrik Paulúns näringscenter. Han har mångårig erfarenhet inom näringslära och har skrivit flera böcker på ämnet.


1. Vad brukar du äta till frukost?

– Min frukost varierar en del beroende på vad jag känner för. Att äta samma sak varje dag blir tråkigt, dessutom är variation bra. En typisk frukost för mig just nu är äggröra på 2-3 ägg tillagade på låg värme. Det serveras med cirka 200 gram frysta bär som tinas i mikron. De bär jag äter just nu är blåbär, lingon, havtorn, tranbär och granatäppelkärnor (det sista är i och för sig inget bär). Till det blir det vatten och te. Jag äter detta för att det är gott, mättande och förknippat med många hälsoeffekter.

2. Vad äter du till frukost om du vill lyxa till det, exempelvis under helgen?

– Jag brukar tycka att min vanliga frukost är lyxig, men på helger kan det bli gazpacho som jag dricker som juice. Även saft från frukter och grönsaker i råsaftcentrifug är lyxigt och gott. På den onyttiga sidan kan det slinka ner rostbröd och spanska hårdostar. Värre än så är det inte!

NÄSTA: Annika Sjöö, kostrådgivare & hälsoprofil


Foto: Markus Holm, Amplifyphoto

6. Annika Sjöö, kostrådgivare & hälsoprofil

Annika Sjöö är tidigare "Let's dance"-dansare som numera ägnar sig helhjärtat åt hälsa, kost och träning. Till exempel har hon gett ut flera receptböcker baserade på paleodieten samt böcker om träning.

1. Vad brukar du äta till frukost?

– Om jag har dåligt med tid på morgonen kan det bli en "bullet proof coffee" då man mixar en kopp kaffe med en matsked kokosolja och eventuellt ett ägg. Har jag mer tid så äter jag gärna någon typ av "bowl" på fryst banan, blåbär och kokosmjölk toppad med mandelsmör och kokosflingor.

2. Vad äter du till frukost om du ska lyxa till det lite, till exempel under helgen?

– Om vi äter hemma så älskar vi bananpannkakor med bär och nötter. Äter vi ute så finns det ett kafé i Göteborg som heter Le Petit Café med en mycket prisvärd frukostbuffé.

LÄS MER: Nyttig frukost – så blir du ett frukostproffs


7. Anja Forsnor, hälsoinspiratör och bloggare

Livsstilsrådgivaren Anja Forsnor bloggar på anja.elle.se om kost, träning och hälsa. Hon älskar frukost och har gett ut receptboken "En god morgon".

1. Vad brukar du äta till frukost?

– Jag dricker nästan alltid en smoothie på morgonen, för mig är det den perfekta frukosten som går snabbt att göra. Ofta mixar jag ner avokado, spenat, grönkål och annat grönt som mättar fint.

2. Vad äter du till frukost om du ska lyxa till det lite, till exempel under helgen?

– Jag njuter helst av ett gott surdegsbröd med massa avokado, lime och ett krämigt pocherat ägg. På sommaren blir det gärna en glassig acaibowl toppad med granola, frukt och bär. Fullpott!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!