Man ska så långt som möjligt försöka undika att jojo-banta, menar experterna. Men det kan ha positiva effekter också.
Man ska så långt som möjligt försöka undika att jojo-banta, menar experterna. Men det kan ha positiva effekter också. Foto: Fotolia

Det händer i kroppen när du jojo-bantar

Om man har svårt att hålla vikten är det inte ovanligt att hamnar i jojo-bantningsträsket. Men hur påverkas vår kropp egentligen av denna viktpendling?

Här svarar experterna på frågan. 

1. Du kan gå upp MER i vikt

Runt en tredjedel av de personer som jojo-bantar går upp mer än vad de tappat. Och yngre kvinnor, ska enligt en studie, vara sämre på att hålla vikten när de väl har gått ned än äldre bantare.

När man rasar i vikt snabbt förlorar man också fettfrimassa och den kommer dessutom tillbaka långsammare än fett när man jojo-bantar. 

– I slutändan får du lite mer fett och lite mindre fettfrimassa än vad du hade innan du gick ner i vikt, säger Jennifer Kuk, från York University School of Kinesiology och Health Schiense i Toronto, till Health

LÄS OCKSÅ: Sluta jojo-banta och bli en gladare människa 

2. Det kan påverka ditt psykiska mående

Enligt den danska psykoterapeuten Louise Stokholm gör vi oss själva en gigantisk otjänst om vi koncentrerar oss för hårt på att gå ned i vikt eller ändra våra kostvanor drastiskt. Ju mer fixerade vi blir vid mat, kalorier och prestation, desto större blir besvikelsen när vi "misslyckas" – och desto sämre mår vi.

– Många sätter livet på stand-by tills de har nått sitt mål, och lovar sig själva nya kläder, resor och allt möjligt om de lyckas. Det är detsamma som att skjuta upp lyckan. Tiden går, även när du är på diet, och helt plötsligt har du inte fått njuta på jättelänge, säger hon till Söndagsavisen.

3. Man kan känna skam

Det kan vara en fantastisk känsla att nå sin målvikt. Andra personer i ens omgivning ger en komplimanger och talar om för en att man har varit duktig som lyckats gå ner i vikt. 

Men lyckoruset kan snabb förvandlas till skam när man inte längre kan hålla vikten och blir lite rundare igen. Det kan i sin tur leda till att man inte vill gå ut och träffa andra, menar Valerie Taylor. 

LÄS OCKSÅ: Så slipper du viktpendla i 7 enkla steg 

4. Huden blir slappare

Huden är som ett gummiband, men om man går upp och ner i vikt kan huden tillslut bli slapp. Och påverkan på huden bli större ju äldre man blir, menar Alan Matarasso som är klinisk professor inom kirurgi vid Hofstra/Northwell School of Medicine i Hempstead, New York, enligt Health

Huden kan börja hänga på hela kroppen, menar han, på överarmarna, buken, brösten och ryggen och tyvärr är det svårt att med träning tajta till huden.

5. Det kan leda till ätstörningar

I en studie där man tittade på kvinnor i medelåldern visade det sig att jojo-bantare dessutom hade större risk att hetsäta. De som hetsåt gick även upp mer i vikt än de andra kvinnorna i studien. 

Michelle May, författare till ”Eat What You Love” och ”Love What You Eat”, som pratat med Health, menar att hetsätning är vanligt hos dem som under en tid har haft begränsat med mat. De hetsäter och så återgår de till dieten. 

– Och det är hur jojo-bantningen början, säger hon. 

LÄS OCKSÅ: Eva, 47, gick ner 20 kilo med vardagsmetoden 

6. Det kan skada hjärtat

För personer som har hjärtsjukdom kan det vara skadligt att snabbt gå ned i vikt och sedan gå upp i vikt. 

I en studie från 2017 såg man att människor som var de största ”vikt-pendlarna” hade dubbelt så stor risk att drabbas av en hjärtattack, stroke eller förtida död, i jämförelse med dem vars vikt var relativt stabil.

Däremot visar inte studien om jojo-bantning i sig orsakar sämre hälsa, men den understryker ändå vikten av att försöka hålla vikten i balans efter att man gått ner några kilon, menar forskarna. 

– Det är absolut värt att gå ner i vikt om man lider av övervikt eller fetma, men det bästa vid en viktminskning är att hålla vikten. Och då kan det vara viktigt att ha strategier som fungerar på lång sikt, säger en av studiens författare Sripal Bangalore som är verksam vid Bellevue Hospital i New York City.

7. Jojo-bantning ger en öka risk för benskörhet 

– När man tappar i vikt snabbt så tappar man även skelettmassa, och den kommer aldrig tillbaka, säger Martin Brunnberg, näringsfysiolog till Hälsoliv. 

Och om man jojo-bantar sker det här alltså i flera omgångar, varje gång man rasar i vikt. Detta leder till benskörhet och risken för frakturer bli alltså större. 

LÄS OCKSÅ: 6 typer: Så går du lättast ner i vikt 

8. Man kan bli av med farligt fett

Jojo-bantning är verkligen INTE en viktminskningsmetod som ska rekommenderas, men det finns studier som visar att en liten viktminskning, cirka fem procent av kroppsvikten, kan vara bra för de som lider av fetma. 

Det beror på att fett som har lagrats i organ och muskelmassan är det som försvinner först när man går ned i vikt, enligt Barbara Gower, professor of näringsvetenskap vid University of Alabama, Birmingham School of Medicine.

Det är detta fett som medför en större risk att drabbas av hjärtsjukdomar, diabetes och stroke. Och risken är störst hos kvinnor.

Även om det är bäst att inte pendla upp och ned i vikt, så säger Gower att ”upprepade försök till viktminskning inte nödvändigtvis är dåliga”. Hon menar att även tillfällig viktminskning kan minska risken för kronisk sjukdom. 

9. Hatkärlek till maten

Så trots att det är svårt, och kanske ibland tråkigt, så är det ändå bättre att köra på långsiktiga hälsostrategier. 

– När man jojo-bantar finns det en konstant hatkärlek till mat, säger Riley Thornton, dietist och wellness-specialist vid University of Alabama i Birmingham, enligt Health

– Jag skulle hellre se att personer utvecklar en hälsosam livsstil som är hållbar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + produkter från The Body Shop Olive. Köp nu!